Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 843 ggr
Kalipposs34
6/2/15, 5:38 PM

Skaffa dvärghamster!

Hej! Jag (14 år)  och min syster(9 år) funderar på att skaffa dvärghamstrar, vi har kollat mycket på roborovski som vad jag förstår trivs bäst i flock om två eller fler (dessutom är de ju huuur söta som helst😃). Vi har båda djurvana vi har redan en hund och en katt, situationen med katt och hamster har jag haft ett par kompisar som har löst det med att låsa in hamstrarna i rummet medan de är i skolan. Vi har suttit och googlat mycket och sökt information men jag får tyvärr inte riktigt hittat det jag söker… Jag har ett par frågor till er hamstervana!

1. hur mycket? tid kräver hamstrarna de första veckorna, man vill ju helst att de ska vänja sig vid en så fort som möjligt men behöver man vara där dygnet runt eller räcker det att man i början kanske pratar med dem och är i rummet i några timmar?

2. Vi läste mycket om att roborovskis har mycket energi och inte är så lätta att tämja,  då undrar vi mest för er som har roborovskis hur de är i temperament (sen skiljer sig det väll från hamster till hamster).

3. har ni även några tips om uppfödare i Stockholms området!

4. Sedan kommer vi till bur och tillbehör, hur stor behöver buren vara om den ska räcka till två? Har ni någon bur som ni vill tipsa om.

5. Börjar man med flaska direkt eller ska man börja med vattenskål?

6. Vi är inte riktigt säkra på vilka kön vi vill ha (dock helt säker på att de ska vara samkönade) är det större rivalitet mellan hanar eller honor? 

Tack på förhand!

// Linn & Sophie

Annons:
Bellie
6/2/15, 6:48 PM
#1

Jag ska ta min första kull på mina robbar i augusti och du får gärna köpa två därifrån!

1. När man har köpt dom ska man låta dom vara i 3 dagar minst, bara ge mat och vatten och inte röra dom. Du kan prata med dom ofta så att dom vänjer sig vid din röst. Och jag skulle säga att Robbar är de mest tidskrävande hamstern pg.a att de är så svåra att tämja (sök på youtube hur man gör dom tama, det har hjälpt mig mycket!)

2. Robbar kan vara väldigt sprättiga och studsiga, därför rekommenderar jag inte att man "börjar" med en Robbe, eller att man är under 8 om man skaffar en.

3. Jag är en uppfödare i sthlm's området! XD

4. Gå in på jordbruksverket/sök på hamsterbur mått och sedan klickar du på jordbruksverket.

5. Det spelar ingen roll, bara vattenskålen inte välter.

6. Jag har en hona som heter Maja, hon är väldigt lugn och sansad och vågar gå upp på min hand (hon är inte riktigt tam ännu, och inte Svante heller). Sen har jag en hane och han heter Svante, han är väldigt rädd av sig och studsig och dann…

Men jag skulle rekommendera två honor!

Om min uppfödning: Jag säljer ungarna vid 5 veckors ålder två och två av samma kön, man får med en "guide", spån och lite mat att blanda ut med maten de ska få hos den nya ägaren.

Hoppas det hjälpte!

Mvh Bellie

fluffbollar.weebly.com

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Kalipposs34
6/2/15, 7:13 PM
#2

#2 

Tack så mycket, för min lilla systers del kanske vi borde fundera på någon annan ras hon har själv sagt att hon vill kunna ta hamstern i handen och kunna leka och kela med den… Har du eller någon annan tips på bra raser?

Mirre395
6/2/15, 7:35 PM
#3

#2 Söker ni en mer social art så skulle jag säga att guldhamster är bäst. Dem är lätthanterliga, mer "gosiga" av sig och de är mer tillåtande när det gäller hantering. Speciellt Roborovskis har väldigt nervösa personligheter och de är inte de bästa nybörjar-hamstrarna enligt mig.

Kalipposs34
6/2/15, 7:51 PM
#4

#3 Vi har kollat lite grann på campbell som också verkar sociala och tydligen ska funka i grupper om två! 

Är det någon som har burtips? Vill gärna inte bygga själv och har än så länge inte hittat en bur stor nog för två!

Bellie
6/2/15, 8:52 PM
#5

Jag skulle rekommendera Vintervit eller campbell, dock har campbell väldigt lätt för att få diabetes.

Du kan köpa en 100l/130l samla låda och skära ut hål och sätta när för c: Mina hamstrar tycker om det lika mycket som en "köpe" bur c:

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
6/3/15, 7:52 AM
#6

Annars finns det ju dundaburar för bra pris på blocket.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Dvärgvädur
6/9/15, 6:58 AM
#7

Hur mycket tid kräver hamstrarna de första veckorna?

Det räcker att man sitter vid dem någongång på kvällen och pratar lite, de behöver någon vecka på sig att komma tillrätta. Byt bara vatten och ge mat, när ni känner att de trivs och är lugna.

Vi läste mycket om att roborovskis har mycket energi och inte är så lätta att tämja,  då undrar vi mest för er som har roborovskis hur de är i temperament?

Robbar brukar inte rekommenderas åt de som inte har haft hamster innan Köper man från uppfödare kan de bli lika tama som vilken annan hamster som helst men jag rekommenderar hellre vintervita eller campbells.

Har ni även några tips om uppfödare i Stockholms området?

Thulehills - campbells

Roslagens  - campbells och vintervit

Eldängens - capbells och roborovski

 Har ni någon bur som ni vill tipsa om som ska räcka till två?

Ett stort akvarium, helt klart. Bästa alternativet på alla sätt enligt mig. Annars om det känns svårt att få tag på ett med bra pris är mellan duna en bra bur för två.

Börjar man med flaska direkt eller ska man börja med vattenskål?

För att vara på säkra sidan att de verkligen kan dricka bör man ha både skål ch flaska i början. Om man inte vill ha skål iställt för flaska, förstårs. Har du båda kan du vara säker på att den får i sig vatten och när den har lärt sig använda flaskan kan du ta ut skålen. Säger uppfödaren att hamstern kan dricka ur flaska behöver man inte ha båda.

Lycka till! <3

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Bellie
6/12/15, 9:43 AM
#8

Man kan också köpa ett vitrinskåp på IKEA som man kan dela av med de små skivorna.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Mirre395
6/12/15, 10:37 AM
#9

#8 Hyllorna som medföljer är inte stora nog för att dela av. En hamster kan lätt smita förbi glaset så då är det bättre att man sågar till enträskiva och säkrar med silikon.

Upp till toppen
Annons: