Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2815 ggr
[candy_suki]
2015-05-28 22:12

Hamster bits | Jag är rädd

Min hamster bits :c eller asså förr hade jag vantar och då bits den jätte mycket på den sen blev det van så jag tänkte att jag kan ju inte hantera hamstrar med vantar "hela livet" men jag är rädd…han bits :( inte jätte hård men det kan bli. Jag vet att ibland så testa han men..jag är rädd..Jag klara ej. Hamstrar kan ju känna om andra är rädd och då litar de inte på mig :c RÄDD HJÄLP :'( Han attackera om jag tar honom från hans bur, liksom…han kan bitas så att man blöder men tar man ut honom är lite snällare. Han är från Djuraffären också. Han bits inte förr när han var ute men nu har han börjat bitit lite gran (på vantar) använder typ aldrig händer :/ hjälp jag kan inte vinna min rädsla så fort jag ska låta honom lukta på mig han dunka hjärta snabbt 😂 lite dramatisk kanske men sant :( Har ni någonsin varit rädd?? Tips?? Tacksam för svar!

Annons:
[candy_suki]
2015-05-28 22:13
#1

Min hjärta*

Bill&Bull
2015-05-28 22:23
#2

Prova att ge hamstern nåt gott som du håller i så han förknippar din hand med nåt gott, när han är ute ur buren så sitt ner med honom och ha handen nära fast inte precis framför munnen så han kan bitas. Prova klappa lite lätt och prata med han. Det handlar ju om att han ska lära känna din hand och då måste han få tillgång till den också. Mår han bra annars?

||My Love For Animals Is Immortal||

[candy_suki]
2015-05-29 16:49
#3

#2 Jag gjorde det en gång, jag tog två stycken solrosfrö och la den på min hand då kom han och åt sedan nosade han på min han och när han har kommit upp lite grann bet han mig så jag tog bort min hand direkt. Har hört att man inte ska göra det utan sakta ta bort handen för att hamstrar tror att man inte lita på en…typ?? 

När jag försöker klappa honom lätt står han upp och typ försöker nosa mig XD. 

Ja han mår bra annars :) Nu har han börjat sova utanför huset XD t.e.x bakom hans hjul och det är så gullig :D Det gjorde han aldrig förr. Men Tack så mycket för tipset! :)

[pusselbit]
2015-05-29 20:14
#4

Jag var också rädd att bli biten i början av mina så använde handskar. GÖR INTE DET. Mina bet hårt i handskarna när jag tog upp dem, så jag blev ju osäker. Sen slutade jag med handskar och  ingen av dem har någonsin bitit mig när jag bara använder 'naken' hand :)

Eris
2015-05-30 07:34
#5

Om du ska försöka plocka upp hamstern, tvätta dina händer först och gnugga dom i ströet (har läst att det funkar).

//Tänk att ett djur kan betyda så mycket//

[candy_suki]
2015-05-30 09:26
#6

#4 Aa, de bet hårt på handskarna också men sedan blev de van fast han bet mig innan, det var därför jag skaffade handskarna. :/ Han är en ''attackerare'' varje gång jag ska ta ut honom från hans bur så vakta han hans hus och tror att jag ska skada honom så en gång när jag skulle ta matskålen och tvättas + fyllas på kom han blixt snabbt, han hoppade på mig och bet som om jag vore en fiende, men är han ute så bits han inte hårt och inte mycket, men ändå :(

Ja, jag vill inte heller ha handskarna så från föra veckan (tror jag) började jag att ha en handskar så en annan hand är ''naken'' men han bet :( 

Pappa kom in en gång och lät hamstern lukta på honom och hamstern bet inte min pappa T_T 

#5 Det ska jag göra :)

Annons:
Mirre395
2015-05-31 07:36
#7

Jag tycker att du ska börja om från början och försöka få hamstern att förknippa din hand med något annat för just nu så är ni nog lite rädda för varandra. Är det något "steg" i tämningen som han har varigt bekväm med? Gå tillbaka till det och öva tills du märker att han är redo för nästa steg. Alla hamstrar är olika och olika svåra att tämja. Hur länge har du haft honom? Är han van vid handen när den är i buren eller bits han då också? Vissa hamstrar vill helt enkelt inte bli hanterade i sina burar och hem och då kan man använda sig av muggar som hamstern går in och som man lyfter upp om man behöver förflytta dem. Plocka aldrig upp honom bakifrån eller uppifrån bara. Det är mycket stressande och i naturen så är det så fåglar och andra rovdjur tar dem och de kan inte försvara sig då. Visa istället handen och att du är där för dem och låt honom gå upp när han själv känner sig redo eller i vissa fall men en mugg eller toarulle:) Du kan också bara låta honom vara lite, och börja om helt från början och börja med att bara ge honom godis och ibland pyssla i buren så han vänjer sig vid att du är i närheten och inte vill något ont. När du märker att han försöker bita så kan du även sakta ta undan din hand (ryck gör dem stressade och rädda) eller väldigt svagt blåsa lite på honom så att han förstår att han inte får göra så.

[candy_suki]
2015-05-31 18:19
#8

#7 Har haft honom på ungefär 2 månad lite mer. Jag brukar ha mugg när jag ska ta ut honom, då kommer han frivillig in i muggen och förväntar mig att att lufta muggen. Ibland vill han inte leka så jag tvingar honom inte :) 

När jag hade handskarna bet han mig då blåste jag honom försiktigt då förstod han och därefter bet han typ aldrig. 

Han bits bara på riktig när han är i buren, utanför biter han lätt. Det ser ut som han försöker ''smaka'' vad jag är. 

Jag vill inte rycka när han bits men…jag vet inte det är något slags reaktion jag har T_T

Bellie
2015-06-01 21:55
#9

Ta något långt smaskigt, t.ex. en morotsstav och räck fram till hamstern, gör det i någon vecka tills du känner att det blir bättre och bättre sen så tar du lite kortare saker. Sen kan du börja lägga lite foder i handen och hålla fram till hamstern. Om han inte tar det så kan du bara komma tillbaka efter någon timme och försöka igen. Sen kan du börja klappa honom på ryggen medans han äter. 

Det tar ganska lång tid att bygga upp ett förtroende, för min guldhamster och mig tog det ca 2 månader, det går lite från hamster till hamster och ägare till ägare.

Min bets också mycket i början när han var liten men det brukar växa bort.

Hur gammal är din?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
2015-06-03 15:01
#10

#9 Jag vill låta frön vara i handen men så fort de kommer i närheten bli jag rädd. Men jag kan hålla frö och ge den till hamster…det bara det jag klara. 

Jag är inte säker vilken dag den är född men vilken veckan vet jag. Ungefär 4 månader och några dagar.

[candy_suki]
2015-06-03 15:04
#11

Hände en rolig grej när jag lekte med honom igår. Jag la honom i en lekhag *stava* då sprang han mycket men plötslig sprang han till ett hörn och inte rörde sig alls. Då kollade jag noggrant på vad han gör..jag tänkte på att han kanske skulle kissa eller något men sen så såg jag att hans ögon blev mindre och mindre och då märkte jag att…han var på väg att sova…har detta hänt er? Att hamster bara plötslig sover…

Bellie
2015-06-03 15:36
#12

Om din hamster bara är 4 månader så ska du se att den växt ifrån sitt bitande vid 6 månadersålder ungefär ;)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
2015-06-03 16:25
#13

#12 Hur ska jag säga till att den inte biter? :c

Annons:
Bellie
2015-06-03 17:25
#14

Du tvättar händerna innan så att de inte luktar någon sorts mat och sen ger du det tid, börja med att ta långa saker såsom morotsstavar.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
2015-06-03 17:44
#15

#14 Ok, ska börja göra det. Menar du att jag ska lägga moroten på handflatan eller bara hålla i den?? XD

Bellie
2015-06-04 17:11
#16

Håll den i handen och låt honom ta den

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
2015-06-04 21:41
#17

#16 Aa, men det kan jag göra med solrosfrö utan problem det bara att jag inte våga HA den PÅ handflatan

Bellie
2015-06-05 22:17
#18

Ta så mycket så att handflatan fylls, men låt honom inte ta allt, bara några. Dra bara bort handen lugnt.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
2015-06-06 12:34
#19

#18 Tack så mycket! Har börjat hålla frön istället för att lägga på handen och det har faktisk blivit bättre efter typ..en vecka..är inte lika rädd längre. Jag klappade honom, han är lugn och han verka acceptera det :D

Bellie
2015-06-06 17:16
#20

Super bra! Lycka till!

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Upp till toppen
Annons: