Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2636 ggr
Frida Reis
5/25/15, 3:46 PM

Bråkar :(

Hej! I morse så hittade jag spår av blod i hela buren. Jaghar tittat alla hamstrar men hittar inget sår på någon av dom. Jag vet inte om dom har bråkat eller om någon har skadat sig.  Men sen så började dom bråka jätte mycket och jagade varandra. Min pappa sa att han skulle ringa till dom vi köpt hamstrarna ifrån och fråga vad vi skulle göra. Så jag fick få till skolan. Och sen så sa pappa att han flyttat en av hamstrarna till en annan bur (den som dom trodde hade bråkat). Men sen så märkte jag att dom som var kvar i buren började bråka. Så jag tog upp den som bråkade med den andra och la den i den andra buren och tog tillbaka den andra. Dom började nosa på varandra och låg tillsamman och sov sen helt plötsligt så ligger den andra på den andra och den under piper. Så jag petar lite så dom slutar bråka. Dom slutar och somnar men sen så piper dom på varandra lite ibland! :( Jag vet inte vad vi ska göra! :( HJÄLP!!!

Annons:
Frida Reis
5/25/15, 5:00 PM
#1

snälla kan någon svara?!

Scorpio97
5/25/15, 6:05 PM
#2

Så länge dom bara piper är det ingen fara. Eftersom du flyttade ut en hamster och sedan flyttade tillbaka dom, så måste dom bestämma rang igen. Det brukar sluta med att en hamster ligger på rygg med den andra över sig, och en/båda kan pipa lite. Det är viktigt att inte störa dom då, för då måste dom börja om.

Om någon får sår/börjar blöda eller om dom rullar ihop sig till en boll och verkligen slåss, bör man sära på dom. 

För att minska risken för bråk bör man ha en riktigt stor bur, och ett hus/vattenflaska/matskål/matplats per hamster. Är hamstrarna från djuraffär är det tyvärr stor risk att dom är hybrider, och då är det större risk att dom inte kommer fungera ihop. Är dom från uppfödare rekommenderar jag att ni ringer honom/henne och ber om råd. Vissa uppfödare kan ta tillbaka den bråkande hamstern och erbjuda en ny unge istället, eller hjälpa på annat vis. Det är nämligen väldigt svårt att avgöra om hamstrarna bara bestämmer rang eller faktiskt bråkar såhär på internet, när man inte kan se hamstrarna själv.


//Jessie

Frida Reis
5/25/15, 9:47 PM
#3

Dom är från djuraffär! Vi ringde dom och då så sa dom att dom hade en kull en annan gång som det blev så med. Just nu är två i den stora buren och den andra hamstern i den andra mindre buren. Jag har skuldkänslor för att den får vara ensam!😕 Pappa sa att jag inte borde ha det men det har jag! Han sa även att vi kunde testa att ta ut dom i hagen och testa om dom börjar bråka eller inte! Den kanske bara inte var på så bra humör?😃

Scorpio97
5/25/15, 9:51 PM
#4

Det kan fungera att låta dom träffas på neutral plats, men då är det viktigt att ingen av hamstrarna varit där förr (luktar det "hemma" så finns det risk att dom försvarar det mot den andre hamstern).


//Jessie

[Ingunn_1969]
5/26/15, 7:44 AM
#5

Har man väl särat på hamstrarna så ska man inte låta de träffas igen. Då blir det bråk direkt oftast. 

Jag brukar tänka så här; hamstrar är ju bytesdjur i naturen. De bor nära varandra och har glädje av att hjälpas åt hålla koll på om det kommer rovdjur. Om en hamster hör och luktar att den andra hamstern är trygg och lugn så blir den själv trygg och lugn, även om den andra hamstern är i en annan bur.

Med hästar är det så. En helt ensam häst blir ofta orolig och trivs inte. Men finns det bara en annan häst i närheten, även om det är i en annan hage, så blir den lugnare och känner sig trygg. Jag tror att det är samma sak med hamstrarna också, fast det är svårare att se.

Om du hittade blod i buren så finns risk att nästa gräl blir riktigt allvarligt. Jag tycker du kan sära på de med gott samvete. Då finns ingen risk att de gör illa varandra mer. Men de kommer ändå ha stor glädje av att finnas nära varandra även om det blir i varsin bur, tror jag.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Frida Reis
5/26/15, 4:23 PM
#6

he jdisnfifbsjdnwounfiufpuw fåiojfhfiqjwfioh wiufhqoifhvoi Just nu har jag två i en och en ensam! Funkar väldigt bra! Min kompis kanske ska få den hamstern som är ensam! :) :)

Annons:
Whippet
5/26/15, 4:51 PM
#7

Vad har du för bur?

I'm out Vilar huvudet i handen

Frida Reis
5/26/15, 4:55 PM
#8

Duna

Whippet
5/26/15, 4:55 PM
#9

#8 Den minsta?

I'm out Vilar huvudet i handen

Frida Reis
5/26/15, 5:01 PM
#10

Nej den är typ mellan!

Whippet
5/26/15, 5:09 PM
#11

#10 Aha vad bra! 👍

I'm out Vilar huvudet i handen

Bellie
6/1/15, 10:02 PM
#12

Btw, jag har alltid trott att tummen upp smileysen har pekat fuck you… Men d´nu såg jag att det var tummen upp! :DD

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Whippet
6/1/15, 10:21 PM
#13

#12 👍………😂

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Upp till toppen
Annons: