Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 845 ggr
[candy_suki]
5/17/15, 3:39 PM

Havregrynsgröt & Cornflakes??

Hej! Tänkte göra något annat till min hamster så han får olika saker i sig. Tänkte göra havregrynsgröt och då undrar jag, kan man använda vilken havregryn som helst? Jag vet att man inte ska använda salt :). Hemma har jag ''Fiberhavregryn'' går det då?? 

Tänkte också ge cornflakes men inte varje dag såklart, vilken cornflakes kan man ge? Jag har läst vad det innehåller i det cornflakes jag har men det står ingenting om socker men om salt stod det..det stod inte hur mycket? % av salt :/ men när jag äter det smakar ej salt så?? En sånt har jag cornflakespaket 

Tacksam för svar! 🙂

Annons:
[candy_suki]
5/17/15, 6:49 PM
#1

Har också en till fråga, jag har förvarat min hamstermat i kylen sen vi köpt hamstern, är det okej att man förvara det i kylen?? Eller ..?

Scorpio97
5/17/15, 8:42 PM
#2

Vilka havregryn du använder har ingen betydelse, fiber går alltså bra. Tänk på att göra gröten på vatten och inte mjölk.

Är du säker på att det inte står socker med i innehållet? När jag googlar på innehållet, står socker med. Salt brukar stå med i näringsdeklarationen, där kcal, protein, fett osv står. Ibland står det salt och ibland står det natrium. 
Personligen skulle jag nog undvika cornflakes, känns som att väldigt många sorter är sockrade och det känns helt enkelt onödigt att ge.

Jag förvarar all mat i frysen, förutom en "veckoportion". När man fryser maten dör eventuella insekter (man kan få exempelvis mott och mjölbaggar från djuraffären), och näringen borde hålla längre. Det gör alltså ingenting om du har maten i kylen/frysen.


//Jessie

[candy_suki]
5/17/15, 9:26 PM
#3

#2 Yes :) ska göra gröten med vatten. Vad är veckoportion?? Tack så mycket för svaren! :)

Scorpio97
5/17/15, 9:36 PM
#4

#3 Jag blandar egen mat i en gammal glassburk, som jag som sagt förvarar i frysen. Varje vecka tar jag fram en veckoportion, alltså vad min hamster äter under en vecka. helt enkelt för att jag är för lat för att gå till frysen varje dag och ta fram vad hamstern ska ha den dagen. Enklare att ta fram veckans mat och förvara vid buren (:


//Jessie

[candy_suki]
5/17/15, 10:42 PM
#5

#4 Aa, jaha nu förstår jag :) Tack så mycket för svaret 😊

Upp till toppen
Annons: