Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1207 ggr
Frida Reis
2015-04-19 08:46

Ska skaffa dvärghamster! :)

Hej! Min guldhamster dog för några dagar sen. 😕Han blev bara  ett halvt år gammal. Vet inte riktigt hur han dog men han somnade in tror jag. Jag är en djur människa så jag tänkte att jag skulle skaffa dvärghamster! Eller två! Och jag har aldrig haft en dvärghamster. Är det stor skillnad mellan guld och dvärghamster? Vad i så fall? Och tycker ni man ska ha en eller två? Vilka dvärghamstrar kan vara tillsammans? Och namn tips? Ska man ha ett hus för två hamstrar? Vad ska man ha förslags bur? Blev rätt mycket frågor!

Annons:
Elin-djur
2015-04-19 09:58
#1

Hej Ledesen att dun guld hamster dog😭😭. Jag har en dvärg hamster hona på ett drygt halvår skulle bli förkrossad om hon dog😭😰 ska du köpa två dvärgisar så tipsar jag nog om att köpa hoss en uppfödare men du får alltid vara berädd att sära på de! Ha två av allt om du skaffar två hamstrar! Två mat skålar två hus och så vidare! Bur är väll en smak sak om du vill ha ett terarium så skaffa det. Jag har en miniduna bur men spar efter en större bur efter som den börjar bli för liten! Namn kan nog bara du komma på tänk stort som twixie eller mini! Svarade inte på alla dina frågor men men…

Frida Reis
2015-04-19 10:02
#2

tack för ditt svar! Vet du någon uppfödare nära Göteborg? Jag vill ha två! Men om dom är syskon så är dom väll snälla mot varandra?

ItsAlvaa
2015-04-19 10:57
#3

Du kanske kan söka på hamsteruppfödare i Göteborg på hitta.se, men det är inte säkert det funkar. Annars kan du söka på det i Google. :)

Och jag håller med 'Elin-djur'. Tänkte säga nästan samma sak fast det skulle varit like onödigt med två likadana kommentarer. :P

LillyAmanda
2015-04-19 14:38
#4

Det är lag på att man ska ha två dvärghamstrar. Kolla på svenska dvärghamstersällskapets hemsida. Där finns en Uppfödarlista. Vad är du ute efter för art isåfall?

**//Amanda

Frida Reis
2015-04-19 16:56
#5

campbell eller vinter vit!

#4

LillyAmanda
2015-04-19 17:11
#6

Här är en lista på registrerade uppfödare :) http://www.dvarghamster.se/registrerade

**//Amanda

Annons:
Frida Reis
2015-04-19 20:05
#7

tack! var tyvärr för långt bort😕

hamsterpetra
2015-04-19 22:01
#8

Hej, jag bor i skepplanda, 4 mil norr om gbg,, vet ej om det är för långt för dig men jag har 2 lila campbells tjejer födda 150131 som fungerar jättebra tillsammans. De är mycket trevliga och lätta att plocka upp. Är inte registrerad uppfödare ännu men kommer att ansöka snart.  (men är reggad marsvinsuppfödare sedan 19 år så "lite" kan jag ju om smådjursuppfödning)

Välkommen att höra av dig om du är intresserad,,

hamsterpetra
2015-04-20 19:17
#9

Hej, jag bor i skepplanda, 4 mil norr om gbg,, vet ej om det är för långt för dig men jag har 2 lila campbells tjejer födda 150131 som fungerar jättebra tillsammans. De är mycket trevliga och lätta att plocka upp. Är inte registrerad uppfödare ännu men kommer att ansöka snart. (men är reggad marsvinsuppfödare sedan 19 år så "lite" kan jag ju om smådjursuppfödning)

Välkommen att höra av dig om du är intresserad,,

Dvärgvädur
2015-04-21 13:09
#10

Är det stor skillnad mellan guld och dvärghamster? Vad i så fall?

Ganska, guldhamstrar är stillsammare och lite mer att gosa med. Dvärgar är oftast pigga och vill hellre springa i en lekhage eller på ens ben än att sitta i handen, men det är individuellt.

Tycker ni man ska ha en eller två?

Två, de är flockdjur och ska bo två och två så länge inte bråk uppstår. Jag rekommenderar att du ska skaffa hos en uppfödare någostans, transport brukar lösa sig. Två dvärgar rån djuraffär fungerar sällan tillsammans, eftersom att de är hybrider kan de kommunicera lite olika och missförstå varandra 🙂

Vilka dvärghamstrar kan vara tillsammans?

I stort sett alla, kinesiska dvärghamstrar brukar trivas bättre solitärt och som jag sa innan hybrider. Campbells, roborovski och vintervita går oftast helt okej s länge de är från uppfödare men det finns alltid undantag.

Namn tips?

Har tonvis, kan PMa om du vill. Här kan jag säga Grynet och Pyret, passar både honor och hanar och låter bra tillsammans!

Ska man ha ett hus för två hamstrar?

Har man två hamstrar ska man ha dubbelt av allting. Två hus (gärna fler), två matskålar, två hjul, två vattenflaskor m.m för att minska risken för bråk.

Vad ska man ha förslags bur?

Akvarium rekommenderar jag starkt. Ett stort, rymligt akvarium oavsett hur många det är eller art. Jag har akvarium till båda mina, ett begagnat och ett nyköpt. Du kan leta upp på t.e.x blocket eller liknande.

Säg till om du undrar något mer! Ju mer du frågar som du undrar desto bättre, man ska vara säker och inte orolig om något är fel 😃

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Frida Reis
2015-04-25 16:08
#11

Tack för alla svar

Upp till toppen
Annons: