Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1233 ggr
Älskar Gnagare
2015-04-08 22:41

SJUK HAMSTER ELLER NÄRMAR SIG DÖDEN?

Min dvärghamster är ca 1 år och 3/2 månader. Den gnager på buren ibland och brukar sova med nacken under ett "klätterträd" som hänger i taket. Jag vet inte om det är not alt att sova så! Häromdan så ramlade den på rygg när jag släppte ner din i sin bur och då så var jag tvungen att putta honom lite lätt då han kom upp. Han sover ovanligt ofta och just nu ligger han och kisar med ögonen under "hängklätterträdet" jag börjar nästan gråta när jag tänker på att han kanske är sjuk eller närmar sig döden. Jag gråter just nu och skulle vilja ha svar FORT!

Annons:
[Nathalie.]
2015-04-08 22:43
#1

Innan min hamster dog, så kunde ja bära upp honom utan att han rörde sig, hans päls var matt och han var helt stilla. Är detta något som stämmer med din? Det behöver inte tyda på döden.

Dvärgvädur
2015-04-09 17:31
#2

Han börjar nog inte närma sig döden men däremot bli äldre. Att han sover på ett annat ställe än i huset är inget konstigt, han kanske helt enkelt hittade en ny, skön plats att vila på. 

Hamstrar som närmar sig två år brukar bli lite slöare och ta det lugnare, det är inget att oroa sig för. Däremot om han visar tecken som kletiga och igentäppta ögon kan du kontakta veterinär. Att han kisar är inget farligt, inte heller om han har igentäppta ögon precis när han vaknat, det har ju även vi människor ibland. Om det sitter kvar en hel dag kan det vara något annat.

Du kan vara lugn. Hamstrar lever inte så länge och man får ta vara på tiden man har med dem. Din hamster kommer nog leva ett bra tag till  🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: