Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1189 ggr
Lingtardo
4/7/15, 7:49 PM

Robbarna Romulus och Remus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag så kom två små 5 veckors robbar till mig. Såg dem i en djuraffär och dessa två små bebisar var i samma bur som andra stora robbar så jag kände att jag behövde rädda dessa små ifrån deras öde. Ena hade blivit biten i rumpan så han har ett stort sår där nu. Båda två är jättejätterädda utav sig och den friska robben skriker så fort den skadade är i närheten av honom. Båda två skrek när jag skulle lyfta in dem i buren. (Aldrig varit med om detta med robbar, har haft robbar innan) Så de får vila ut sig i sin stora bur nu och får hoppas på att såret läker som det ska och att de blir mer tamare utav sig och inte skriker utav rädsla.

Annons:
crimson
4/7/15, 7:57 PM
#1

När jag hade praktik på djuraffär hade vi mest hybrider, men någon gång hade vi robbar. De var ju alla olika storlekar och stoppade i samma bur, och de skrek mest hela tiden. Aldrig varit med om något liknande tidigare, det var hemskt. Försökte fixa så de fick så många gömställen som möjligt, men de skällde på mig för att jag använde för mycket material… Tyvärr blir ju väldigt många hamstrar skärrade när de har varit på djuraffär, pga okunskap och girighet. Suck. Lycka till med småttingarna! Hoppas de kommer över traumat!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Lingtardo
4/7/15, 8:18 PM
#2

#1 Fick lite panik när jag såg att det var små och stora i samma bur. Robbar som egentligen kommer bra överrens med andra robbar. Men denna gång vart jag faktiskt lite ledsen när jag såg att den ena var skadad. Ville bara ta dem därifrån och ge dem massa kärlek och utrymme att springa! Har har hittills inte rört sig så mycket runt i buren, den ena ligger i ett hörn medans den andra ligger i ett trädrör.

soula
4/8/15, 12:37 PM
#3

Så söta man vill ju djurens bästa. Jätte bra att du tog båda två, de borde vara mera koll på djuren i zoo affärer så att dom inte blir skadade.

Lingtardo
4/9/15, 1:26 AM
#4

#3 Ja det tycker jag med. Speciellt när man lägger in små robbar med stora. Man vet aldrig vad som kan hända.

Lingtardo
4/10/15, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Idag så sov grabbarna för första gången tillsammans i sitt hus. Framgång!

Mirre395
4/10/15, 9:53 PM
#6

#5 Vad härligt att höra att det går framåt! Hopps att det fortsätter så!;) Förresten är dem galet söta ihop!^^

Annons:
Lingtardo
4/10/15, 10:04 PM
#7

#6 Ja det hoppas jag med. Det får ta sin tid, blev så glad när jag såg de sova tillsammans. Hah tackar! De är små spring-bomber.

Lingtardo
5/7/15, 3:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Update: Nu har busarna bott hos mig i någon vecka och Remus sår är läkt och hans rumpa är jättefin! Jag märkte att de var super stirriga o rädda av sig i den stora buren så de fick flytta in i en dina bur där de nu har bott o någon dag. Redan nu har jag märkt av skillnad i deras beteende. De är inte lika rädda av sig och det har blivit ombytta roller. Nu är det Remus som ska bestämma och han är den keliga robben som vill sitta still när man håller i honom. Romulus har blivit lite rädd och är inte lika villig att gå upp i handen. Men det ska vi försöka träna bort med tiden. Syskonbråk är det alltid i buren men de skadar aldrig varandra utan bara gnabbar om hierarkin i buren hah. Grabbarna har det hur lyxigt som helt och blir behandlade som kungar! Remus på bilden :)

crimson
5/7/15, 6:58 PM
#9

Åh, vad kul att höra :) Jag saknar hamster, de är så mysiga <3

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Upp till toppen
Annons: