Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1726 ggr
[candy_suki]
4/1/15, 8:41 PM

Snart Hamster Ägare! Tips!

Hej! Jag ska snart skaffa en hamster, har hittat många fakta i internet men ville bara kolla om jag hade missat något :D Tvättar ni eran bur med bara vatten eller?? Hur gammal är ni? Ta ni hand om den själv?

Annons:
Scorpio97
4/1/15, 8:44 PM
#1

Tvättar med bara varmt vatten och ibland pyttelite grönsåpa (som är helt ofarligt). 
Jag är sjutton, men har haft hamster sen jag var 12-13 år. Har alltid tagit hand om allt själv, nu betalar jag även allt själv.

Du har koll på att saltsten, platshus och hamstervadd är farligt..? (: Många missar det tyvärr. (Menar inget illa, vill bara kolla)


//Jessie

[candy_suki]
4/1/15, 9:00 PM
#2

Vad är saltstenen för nåt? Vad är fel med plast hus?? De flesta säger att de typ med hål emellan (vet inte vad det heter) är väl inte bra för hamstra biter?? Mamma slår vad om att jag inte kan ta hand om de :( Den där var absolut inget illa XD vill ha så många information som möjligt :)

Scorpio97
4/1/15, 9:07 PM
#3

Saltsten är en klump med salt/mineraler som djuraffärer säger är livsnödvändig för hamstern. Det är den inte, tvärtom så kan hamstern få i sig för mycket vilket är farligt för njurarna. 

Plasthus blir väldigt instängda. Om hamstern har i massa Bomaterial blir det väldigt luft, och det blir dessutom fuktigt (förkylning/lunginflammation). Om hamstern biter på plast får den små plastbitar i magen som kan göra rejäl skada.

Man bör istället ha hus av trä eller kartong, eftersom dessa "andas" och är ofarliga att tugga på. Som Bomaterial kan man riva toapapper.

Sen ska dvärghamstrar bo två och två, så om du bara vill ha en hamster är det en guldhamster du ska skaffa. Och du bör köpa från uppfödare, inte djuraffär. Djuraffärer köper oftast från grossister, som massavlar på djuren utan en tanke på temperament eller sjukdomar. Det betyder att du kan få en supersnäll och frisk hamster, eller den raka motsatsen. För dvärghamstrar är det dessutom mycket större risk att dom börjar bråka om dom kommer från djuraffär.
Om du köper från en seriös uppfödare, så stödjer du en seriös och bra avel, och chansen att du får friska och handtama djur är mycket större (:
Vilken dvärghamster-art hade du tänkt skaffa?

Och hamsterburarna i djuraffärer är ofta ganska små+dyra. Gallerburar är inte alls bra, eftersom många hamstrar gnager eller klättrar på gallret. Men på Ikea finns en stor låda som heter SAMLA-låda. Om man den största och fixar lock av galler eller nät är det en superbra bur, för bara 149kr!

Har du läst artiklarna här på dvärghamster samt inne på hamster iFokus förresten? Där står mycket information (:


//Jessie

[candy_suki]
4/1/15, 9:47 PM
#4

Jaha! Min kompis har också får hamster hon är använder ett "mugg" hus. Hon tog en mugg och typ skärde en litet hål och slipade. Är dvärghamster mindre eller guld hamster? Vet inte vilken art jag ska köpa men vill helst ha litet :) det är min första husdjur. Vart kan man hitta en uppfödare? Tack så mycket! :)

Scorpio97
4/1/15, 9:58 PM
#5

Keramik (som jag antar muggen är i) blir också väldigt instängt, så det är inte heller så bra. 

Dvärghamster är mindre. Det finns fyra dvärghamsterarter:
Rysk vintervit - Bör hållas i par eller små grupper. Lugna och trevliga hamstrar som lätt blir handtama. Passar bra som förstahamstrar. 
Campbells - Finns i fler färger än vintervit, men har större risk för diabetes så man får kolla kosten lite extra. Fungerar oftast i större grupper också, men även i par såklart. Lugna och passar bra som förstahamstrar.
Robotovskis - Minsta arten, och mycket aktivare och piggare. Blir oftast inte riktigt handtama, så det är ingen hamster man gosar med,
Kinesisk - Ovanlig, och fungerar tyvärr sällan med en kompis.

Sen finns som sagt guldhamster som blir mycket större, men dom fungerar också väldigt bra som förstahamster. Det kan vara bra att börja med en guld när man är ny med hamstrar, eftersom dvärgarna ska bo med en kompis (av samma art) och tyvärr händer det ju att dom bråkar. Är man nybörjare kan det då vara svårt att se tecknen på bråk eller veta när man ska sära på dom.
Men personligen föredrar jag dvärghamstrarna (:

Uppfödare kan du hitta härinne på iFokus, bland annat. När du bestämt vilken art så kan man göra en köpes-annons, där du berättar vad du söker och vart du bor. Du kan även googla runt på hamsteruppfödare. Den finns även en lista inne på hamsterföreningens sida: http://www.hamsterforeningen.se/uppf%C3%B6dare-1895078


//Jessie

[candy_suki]
4/1/15, 10:05 PM
#6

Tror att min kompis köpte rysk vintervit, men den är ensam. Fungera också? :D Tack så mycket för allt information!! :)

Annons:
Scorpio97
4/1/15, 10:11 PM
#7

Jo, det är klart det kan fungera, men varför skaffa ett flockdjur om man inte vill ha två? Och det finns dvärghamstar som blivit sjuka eller till och med dött av ensamhet. 

Så vill du bara ha en är det en guld du ska skaffa. Vill du ha dvärghamster får du antingen skaffa två, eller en ensam vuxen som man vet inte gillar andra hamstrar helt enkelt (:

Ingen orsak, bara roligt att kunna hjälpa till!


//Jessie

Mirre395
4/4/15, 9:31 AM
#8

Jag har en ganska stor och tung bur (163x42x35cm) så jag kan inte flytta den hur lätt som helst utan jag brukar först tömma buren, dammsuga och ta bort det sista med en trasa och varmt vatten. Har funkat bra än så länge;) Jag är 12år fyller 13år i november:) Jag är väldigt förtjust i dvärghamstrar men är också väldigt noga med allt jag gör. Jag sköter hamstern helt själv. Står för kostnader, städning, köp o.s.v. Jag har faktiskt ett kontrakt skrivet att om jag inte gör vissa saker eller inte tar ansvaret jag lovat så ansvarar jag för att hamstern ska säljas. Hemskt, men jag håller vad jag lovar. Mamma ville mest ha kontraktet för att vara på den säkra sidan men det är klart att dem bidrar med pengar om Han skulle bli sjuk och jag inte har pengar för tillfället. Kanske ett kontrakt skulle vara något för dig, så din mamma förstår att du menar allvar. Men det är faktiskt inte att bara köpa en hamster utan du måste vara förberedd och veta vad det innebär. Stort lycka till med allt!;)

[candy_suki]
4/4/15, 10:26 PM
#9

Hej! Va kul! Jag har faktiskt övertyga mamma om att köpa en hamster och vi köpte den igår :) Kontrakt fungera inte så bra för mig XD jag gjorde en kontrakt förr som står att jag måste diska min egen tallrik…tyvärr gjorden jag aldrig det men nu har jag börjat igen fär att mamma ska lita på att jag kan göra allt :D Jag har en fråga! Om du har sandbad kan man bara slänga rester i papperskorg?? Tack! Ha ett trevlig påsklov :)

[candy_suki]
4/4/15, 10:27 PM
#10

Förlåt mig, fick svaret på den där med sandbad ! :)

Upp till toppen
Annons: