Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1001 ggr
Haloz3n
2015-03-10 16:15

Dom skulle inte få ha djur! Behöver råd o tips.

Jag har precis [igår den 7e] köpt en hel dvärghamster familj. Det var ju eg inte tanken från början, jag ville dock ha En ny liten dvärgis och fick kontakt med en tjej vars hamster hade fått ungar för en on halv månad sedan (och jag har alltid varit av åsikten att det är bättre att skaffa ett djur någon annan inte vill/kan behålla än att "köpa ett nytt i butik"). Så jag åkte dit men så sa hon att jag kunde 'få alla och allt hon hade till dom' (vilket i princip bara var en [för] liten bur, lite frömix och spån) för en liten peng. Det var mammahamster, pappahamster och två små (en kille o en tjej). Man kunde se på 'ägarna' att dom var trötta på hamstrarna och ville knappt varken se på dom eller ens prata om dom. Och att ta hand om dom o se till att dom var glada o mådde bra var definitivt inget dom ägnade en enda tanke åt längre.. Eftersom jag har den största kärlek och empati även för dom allra minsta (och tid, lust o energi) så var det ju ingen tvekan om att jag tänkte rädda var enda liten plutt ifrån den misären!:( Sen lyckades hon ju nämna att mammahamster va gravid igen. Dom (alla fyra) bodde i en bur som enligt lag är för liten för EN hamster och mamman va lite elak mot pappan när han var för närgången eller ivägen när hon boade (inget hemskt mest lite knuffandes, brottandes o tjutande). Jag tvekade först och visste inte riktigt vad jag skulle göra (förutom att dom måste ha MYCKET större boyta!) Men skulle jag sära på dom och HUR skulle jag sära på dom? Det är ju ändå dvärghamstrar så dom vill ju ha en kompis. Och dom har bott såhär sen innan småttingarna föddes och fram tills nu. Men bara för att dom har överlevt och accepterat sin situation så betyder ju verkligen inte det att det är bra! När jag satt och könsbestämde dom så tog jag ju mig tid att inspektera dom lite noggrannare och då hade både mamman o pappan lite för många ärr i öronen så nu är mamman med lilltjejen i en bur och pappan och lillkillen i en annan! Men dom frågorna jag inte kan hitta definitiva svar på och känner att jag inte riktigt kan avgöra själv är: Kan lilltjejen från förra kullen stanna med mamman när den nya kullen kommer??? Mamma kommer inte bli stressad och äta upp någon ny pup då?? Och om jag nu skulle [behöva] flytta över lilltjejen - eftersom även dom små är könsmogna kan hon vara med sin pappa och bror utan att dom sätter på henne? Dom har ju ändå bott tsm fram tills idag och förhoppningsvis blir det inga incestbebisar… Medans jag skriver springer pappa Harris runt på golvet som en besatt! Han sprang runt en stund innan sen blev han trött och kom upp till mig i soffan och bäddade ner sig bakom soffkudden, men när lillkillen blev orolig för han var ensam för första gången så la jag tillbaka honom i buren. Då lugnade lillen ner sig direkt men efter fem minuters runtflängande i buren så fick Harris spel! Han skulle ut ur buren! I min värld så var det ett djur som fick panik för att han äntligen hade fått komma ut o springa lite och nu va LIVRÄDD att det inte skulle hända på jätte länge igen! Det va hjärtskärande! Jag kan inte ens beskriva det… Väl nere på golvet igen och han blev så glad han bara springer springer springer runt som en besatt i över en halvtimme har han KUTAT RUNT fast nu satte han sig under mig under soffan och gurglade så han fick in i buren igen för han va hungrig och nu är det ingen panik längre. Vad mer (förutom att släppa lös han) kan jag göra för att han ska få ut all denna energin och vad hjälper mot hans ångest mot att bli instängd? Nu förstår jag ju givetvis att när han blir trygg med att han får komma ut varje dag så blir det troligtvis bra av sig självt (Harris har redan fattat att hoppar man upp i min hand hamnar man på ett roligt ställe så kunde knappt fylla på matskålen innan för han ville ut) men det var verkligen en hamster i PANIK och jag vill inte att han ska göra sig illa fram tills han slutat få ångest :( Jag har verkligen skrivit en uppsats nu men ville berätta så mycket som möjligt för att kunna få så många och precisa råd o tips som möjligt!! Tack på förhand för allt du kan komma på o skriva! Kärlek till alla smådjur!

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-10 16:20
#1

Vad fint av dig att ta dom allihop! ❤️Du kanske skulle ha ett hjul som dom kan springa av sig energi i? 

Jag tror att du tänker rätt när du har delat dom som du har gjort. Jag tror inte du ska flytta in lilltjejen till grabbarna igen. Det är nog bara en tidsfråga innan de är på henne. 

Hoppas att det går bra för er allihop och hoppas att du får bra svar av någon som är bättre på det här än jag. 🙂

Haloz3n
2015-03-10 16:24
#2

Tack!

Scorpio97
2015-03-10 16:27
#3

Du har gjort rätt som delat dom som du gör. Det är vanligt när man tar två kullar på samma hona att man flyttar pappan med pojkungarna till en bur, men låter honorna bo kvar med mamman. Oftast hjälper dom då till med den nya kullen, så låt systern bo kvar även om det visar sig att mamman är dräktig (vilket vi såklart får hoppas på att hon inte är).

Det är bra om du låter dom springa av sig, men gör det gärna på regelbundna tider och bara en-två gånger per dag som max. Dom kan bli stressade och överaktiva av att få komma ut för mycket också. Däremot kan ett hjul eller tefat i buren vara bra, så längre du håller koll så dom inte är och springer hela tiden.


//Jessie

Haloz3n
2015-03-10 16:38
#4

Ja jag håller koll på honom extra mycket. Han får panik när han tror han blir instängd igen och rycker i gallret och biter som en galning och verkade helt skräckslagen (han har inget galler längre). Sen blev han ju helt överlycklig när han fick komma ut. Det är väldigt tydligt att dom har varit instängda i den lilla envåningsburen… Dom har sand o så nu men kan man bada hamstrar? :p eller något i den stilen. Dom börjar ju se bättre ut men är fortf rufsiga (särskilt pappan). Kan man ställa in en stor skål med (grunt) vatten? Eller vill dom ändå inte?

Scorpio97
2015-03-10 16:41
#5

Att bada i vatten kan faktiskt vara livsfarligt för hamstrar, så det ska du inte göra. Risken är att dom blir nedkylda om dom badar = förkylning = lunginflammation. Så låt dom ha sandbad bara, så kommer pälsen fixa till sig själv om ett tag (: Dom kanske inte har fått så bra mat tidigare heller, och det brukar också synas på pälsen.


//Jessie

Scorpio97
2015-03-10 16:46
#6

Du kanske redan vet det förresten, men fick du med plasthus, salt/mineralsten eller hamstervadd/bomull? Det är nämligen inte bra för hamstrar, så i så fall bör du plocka bort det (:


//Jessie

Annons:
Haloz3n
2015-03-10 17:50
#7

Jag misstänkte det med badningen men hittade ingen info :/ Dom hade det där gröna plasthuset som dom hade tuggat på det en hel del (vilket oxå var det ända dom hade förutom en flaska och en skål..) men det kasserade jag direkt! Jag gjorde egna av papp och det tyckte dom om! :D Dom hade spån och bara spån men jag har rivit sönder suuupermjukt papper o äggkartonger och dom hade ingen saltsten och det vet jag att dom inte ska ha! (Det jag faktiskt är väldigt bra på är vad både människor och djur ska äta men allt annat tvivlar jag på emellan åt :p bättre och fråga då!) Sen tror jag - precis som du sa - att dom inte fått bra mat. Jag blandade i bulgur, kikärtor, frön etc i den mixen dom redan hade och dom har ätit upp ALLT förutom just den mixen.. Mixen såg ut som en sån billig djuraffär mix. Men den låg i en vanlig påse så går inte o säga. Sen får dom massa annat mums oxå! Dom har precis ätit rågbröd och köttfärs :))

Haloz3n
2015-03-10 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
Scorpio97
2015-03-10 17:52
#9

Låter som att du har bra koll då (:

Torrfoder/basfoder går att blanda själv förresten, finns lite olika recept om du söker härinne eller på google. Brukar uppskattas av hamstrarna, och vara lite nyttigare.


//Jessie

Haloz3n
2015-03-10 17:53
#10

Ja jag ska bara blanda själv från o med nu! Men tänkte att det är bra och blanda med det dom redan hade först. Fast det vill dom ju inte äta när dom har annat ändå så :p

soula
2015-03-11 09:48
#11

De va jätte bra de du gjorde lycka till me alla hamstrar. Jag har själv räddat en hamster fick den gratis på en annons på blocket de visade sig att den hade blivit skrämd av små barn så hon va jätte rädd i början.

Hells Angel
2015-03-17 14:19
#12

#4 Man ska inte bada hamstrar men man kan borsta dem med en oanvänd tandborste, det funkar ofta bra när dem är toviga eller rufsiga, min hamster älskar det!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Upp till toppen
Annons: