Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 690 ggr
axa
2015-02-22 18:40

Flera dvärgar tillsammans?

Inriktar mig nu på arterna Campbell och vintervit och hur de går i grupp med sin egen art, inte Campbell OCH vintervit.

Kan det hända att de går på varandra? Håller hanar eller honor bäst sams? Hur är det att ha flera tillsammans?

Jag har blivit avrådd att inte ha flera tillsammans av zoobutiker, och i detta fall så vill de ju bara inte sälja då, om ni förstår hur jag menar. Förälder säger strikt att det absolut inte går, hur är det nu då? Beror det på utrymme?

Annons:
[selmatelma1]
2015-02-22 19:38
#1

Om du har honor o hanar tillsammans blir de ungar . De är bara guldhamstrar som inte ska bo till sammans.

Ulrika Anna
2015-02-22 21:20
#2

Det är lag på att de ska vara minst två men visst ibland går det inte och man måste sära på dem innan de har ihjäl varandra. Djuraffärerna säger så pga. okunskap eller att de inte vill ha tillbaka kunder som klagar på att hamstrarna bara bråkar.

axa
2015-02-22 22:38
#3

#1 Du får nog läsa om vad jag skrev som fråga. 

Kinesiska dvärghamstrar skall heller inte bo flera, så guldhamstrarna är inte ensamma om den saken.

#2 Okej, men om de inte vill ha klagande kunder, då bråkar ju hamstrarna?

[evilewa]
2015-02-23 12:06
#4

#0 det finns en hel del trådar i ämnet att söka på, men, kortfattat handlar det om att de hamstrar som säljs i Zoobutikerna, är en korsning mellan Campbells och rysk vintervit, sk. hybrider. Dessa olika arter skulle aldrig para sig i det fria, de lever inte ens inom samma områden. Därmed, får dessa stackars hamstrar problem med att kommunicera sinsemellan, risken för bråk ökar. Därför vill inte djuraffärerna rekommendera parvis. En renrasig Campbell som vuxit upp med ett kullsyskon har helt andra förutsättningar. Jordbruksverket har uttalade regler om att Campbells samt vintervit och Roborowskis, ska leva i par eller grupp. De skriver dock samtliga hamstrar exklusive guldhamster. Men kinesisk har också visat att det kan uppstå problem

axa
2015-02-23 15:13
#5

#4 Okej, tack så mycket! Jo, zooaffärer har inte mycket kunskap, frågade en simpel fråga: vad är det campbell eller vintervita ni säljer?

Hon svarade att hon inte visste, för henne var det bara dvärghamstrar. Lite chockad vart jag, så dålig kunskap trodde jag inte att de hade! 

Men tack iaf för svar🙂

[evilewa]
2015-02-23 15:17
#6

#5 suck, ja det är tråkigt att det ska behöva vara så…

Annons:
HamsterPärlan
2015-03-01 12:56
#7

Man ska helst inte ha hamstrar från djuraffärer tillsammans. Men egentligen är det lag på att man ska ha dvärghamstrar tillsammans. I.a. f vintervita.

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Upp till toppen
Annons: