Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 4945 ggr
Prinsen13
2/14/15, 6:43 PM

Detta ska du inte ge

Jag tänkte ge lite information av vad du INTE ska ge till din hamster av många olika orsaker te.x död.

avokado ska du absolut inte ge det kan orsaka död.

Russin och vindruver kan orska död

banan är samma sak banan växer inte på steppen och kan oxå orska död.

Annons:
Scorpio97
2/14/15, 7:13 PM
#1

Det kan ju vara bra att förklara varför just dessa saker är olämpliga att ge. Banan har jag aldrig hört kan leda till döden, bara att det är väldigt sött..?


//Jessie

trollslända
2/14/15, 7:32 PM
#2

Det kanske orsakar en långsam död

Prinsen13
2/14/15, 9:42 PM
#3

Hamstrar gillar sallad, tomat, äpplen, potatis och päron men inte banan för det kan kladda ner pälsen och stelna dessutom så kan fröna kärnorna från banan plommon. persika mm vara giftiga.  Favoriten hos hamstrar är pannkakor. Men utan sylt sirap och socker. Hamstrar tål inte salt och socker därför skulle jag inte rekommendera saltsten eftersom de kan skada tassarna också. Däremot kan den få en liten klick glass på sin födelsedag men inte för mycket bara lite från fingret. Många tror att hamstern gillar ost för att dess kusin musen gör de men ge absolut INTE hamstern ost det kan vara dödligt.

lollynonna
2/15/15, 2:07 PM
#4

#3 men den kan väl fortfarande inte dö av att äta banan? För att pälsen är klibbig är ju inget man direkt dör av… och alla möss gillar inte ost,det är en myt.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Vikning a ängel]
2/15/15, 11:35 PM
#5

Jag vet inte om jag tror att det stämer att de inte kan äta banan eller ost, mina hamstrar åt deta med glad aptit och de levde ändå till en skaplig ålder. De dog inte av dessa saker på direkten i alla fall. Och jag är mycket noga med mina hamstrar så skulle det vara så att det skulle vara giftigt för dom så skulle jag inte ge det till dom. Den ena dog facktiskt av en infektion den fick hoss veterineren (gick ditt pga förkyllning) det slutade med att hon magrade av och skaakade och sprang och sprang och sprak och hon dog 2 veckor efter att hon varit hoss veterineren. Och den andra dog av vermen och lugorna nu i sommras. Och ingen av dom dog alltså pga matten de åt. Så jag tänker inte hålla med om att dessa saker är farliga. Men till så små djur ska man givetvist inte ge någonting för mycket för banan kan ju leda till diabetes (pga att det är så sött) och ost är det ju mejeri i och det ska man inte häller ge för mycket av för då kan de få ont i magen. Men jag är mycket skeptisk till att de skulle dö av dena föda.

Mirre395
2/16/15, 6:33 AM
#6

#3 fast det stämmer ju inte riktigt? Rå potatis är om någonting skadligt men banan är inte farligt bara för att det är klibbigt, då är äpple minst lika sött om det skulle vara farligt att ge för sötmans skull. Alla pannkakor är inte bra för hamstrar och det är ofta dåliga saker i det med. Eftersom att hamstrar inte ska äta socker så ska man ju inte ge glass som är nästan bara socker. Ost går bra att ge i mindre mängder men inte finare oster eller mögelost, helst vanlig hushållsost. Det inte mer farligt än glass och är till största delen gott, vad jag vet så dör hamstern inte om den får i sig ost. Kolla gärna upp lite och förklara varför sakerna går bra att ge eller varför dem är dödliga. Det är väldigt bra att du gör dessa trådar för dem som inte vet men det är viktigt att du förklarar varför och dubbelkollar. Detta är inte menat som en pekpinne eller orden och jag ber om ursäkt om jag formulerat det så:) Annars är det jättebra för många som inte vet vad dem ska och inte ska ge;)

Annons:
soula
2/16/15, 12:50 PM
#7

Jag har gett våra hamstrar ost dom har överlevt,men de är väldigt sällan dom får de,pasta tycker dom om,rödpaprika,gurka,tomat,sallad mm.

[pusselbit]
2/17/15, 12:44 PM
#8

Har du nått tips på en färdig blandad mix (från affär) man kan ge sina hamstrar då som är nyttig och allsidig?  Är ny på detta och tycker det känns avancerat att knåpa ihop en egen fulltäckande kosthållning med alla näringsämnen  till dem. Jag kommer såklart att kombinera kosten med färsk mat också :)

[pusselbit]
2/17/15, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Som tillexempel denna, vad ska bort? Är det där gröna och röda frukt?

Håller på mixar ihop olika matpåsar från vita kraft jag redan köpt. Det är väl lite som ska bort i dem… Den första påsen var dock mer frön och antagligen mer lovande än denna..🤔

HamsterPärlan
2/17/15, 5:26 PM
#10

Jag har läst i massor med faktaböcker och där stod det att man kan ge vindruvor. Jag förstår inte riktigt hur vindruvor och russin kan vara farligt. Men en sak jag undra är hur mycket? typ mejeriprodukter man kan ge hamstern.

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

LillyAmanda
2/19/15, 10:04 PM
#11

Jag ger mina vindruvor, dock bara typ en fjärdedel i månaden och hon är ett år nu. Banan har hon också fått. Går alldeles utmärkt sålänge man inte ger för mycket :)

**//Amanda

Dvärgvädur
2/19/15, 10:40 PM
#12

#9 Den typen av blandningar innehåller ofta mycket fett. Torkade frukter och feta fröer ska man helst undvika att ha allt för mycket av i fodret. Jag använder just nu hamster nature men det innehåller masvis av fruktch fröer så det är inget man ska ha endast som basfoder, därför håller jag på och letar efter nyttigare saker att blanda i :)

Det gröna och röda är inte frukt. Det var inte farligt mycket sösaker i den bladningen men kolla gärna i din djuraffär vad du har för fler fodermöjligheter. Du kanske kan tillsätta något bättre och blanda i den du har nu.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
2/19/15, 10:45 PM
#13

Hamster complete och Pretty Pets hamster/gerbil food brukar fungera som basfoder.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
[xamerax]
3/1/15, 10:05 PM
#14

#10 det är ett giftigt ämne i vindruvor/russin och detta ämne kan leda till njursvikt på bl.a hundar. olika djur(även individer) är dock olika känsliga och förut visste man inte att vindruvor/russin innehöll giftet. 
Jag skulle iallafall inte chansa med att ge dom det :/

Upp till toppen
Annons: