Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1008 ggr
Minerva.D
2015-02-12 20:54

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej allihop!

Jag behöver er hjälp!

Mina hamstrar parar sig inte? Kan inte förstå deras beteende heller. Blir verkligen frustrerad så hjälp mig snälla. :(

Nedanför har jag bifogat två bilder. Har jag en hane och en hona?

Annons:
LillyAmanda
2015-02-13 16:57
#1

Har du tänkt igenom en parning och vad den kan kosta? På vilket sätt beter de sig konstigt?

**//Amanda

Shalin
2015-02-13 18:49
#2

Om du inte ens vet ifall du har en hane och en hona så ska du inte para någon hamster tycker inte jag iallafall. Jag hoppas du inte tycker du blir dåligt bemött men det är inte särskilt genomtänkt om du inte ens vet könen på hamstrarna. Det är ingen lek att para djur. De är levande varelser och förtjänar ett bra liv och bra hälsa. 

Vet du något om de hamstrar du har? Är dom från djuraffär eller uppfödare? Finns det genetiska sjukdomar i deras släkt? Det är oerhört mycket man måste tänka på innan man tar en kull och man gör det inte bara för skojs skull eller för att små djurungar är söta. Nu vet jag förstås inte om du tänker på detta viset men du måste ha en anledning för att ta ungar på dina hamstrar. Annars är det lika bra att låta bli.

Sen kan det även kosta mycket som #1 säger. Tänk på veterinärkostnader om något skulle gå fel.


Prinsen13
2015-02-14 21:48
#3

Hanarna har en doftkötel på magen. Honerna har två rader av må spenar på sidorna av magen. Men du måste också tänka på hamsterns bästa inte bara para för kul utan ifall mamman blir sjuk eller något händer med ungarna så blir det jätte dyrt i veterinär kostnad.

Minerva.D
2015-02-19 14:31
#4

Hej!

Jag har självklart tänkt igenom detta. Jag är ny medlem på denna sidan och visst kände jag mig lite påhoppad. Men jag vill det bästa för mina hamstrar. Har fler burar och har försökt separera på dem men de tycks inte vara lika glada som när de bor ihop. 

De är två vintervita hamstrar, en hane och hona för hanen har en doftkörtel på magen men inte honan. Men man blev ju lite knäpp på att de mer beter sig mer som vänner och inte kärlekspar. Det var det jag menade med att jag förstår inte deras beteende riktigt mer än att  de är som bästa vänner och bodde tillsammans efter jag köpte de. De är köpta på djuraffär. Fick ingen stamtavla eller något. Jag har aldrig haft hamstrar förut och därför frågar jag om era goda råd eller tips. 

Därefter testade jag för att se om de behövde bo separat för att attraheras av varandra men de verkade mer sorgsna så de fick flytta in hos varandra igen. De tycker inte om att sova utan varandra och delar på allt. De äter som dem ska och dricker som de ska. De får proteiner som tillskott. Grönsaker i rätt mängd. Städar buren med jämna mellanrum och byter inte heller då allt så de känner sig hemma. 

De bråkade lite om makt i början men de försonades snabbt. De har varsitt trähus, varsin toalett och ett utrymme för att tvätta pälsen i chinchillasand. Det är en stor bur för två hamstrar dessutom. 

De är kanske inget par helt enkelt. Då tänker jag ju såklart inte utmana ödet. Vill som sagt det bästa för mina sötnosar. 

Tack för svar.

LillyAmanda
2015-02-19 16:11
#5

Jag tror inte att det var meningen av någon att "hoppa på" dig :) Bra att du har tänkt igenom det. Har du även läst på om färger och liknande så du inte sätter fel på ungarna? Vet du även hur du ska göra om de inte blir sålda? Och tänk även på att de hamstrar som kommer från djuraffär kan ha okända sjukdomar som kan föras med i släkten. Hur gamla är hamstrarna? 

Meningen är självklart inte att du ska känna dig påhoppad utan att du ska få tips och råd vad som är bäst för dina små hjärtan.

**//Amanda

[Ingunn_1969]
2015-02-19 16:45
#6

Om dina hamstrar till största delen är rysk vintervit eller rentav är vintervita även om det fattas papper på de så är det fullt naturligt att de tar paus i avlandet under vintern.

Framåt våren brukar de komma igång igen med att få ungar.

Campbells producerar ungar året runt men vintervitas strategi är att inte föda ungar när det är kallt ute.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
Mirre395
2015-02-19 21:48
#7

Var snäll och gör en tydlig rubrik så att andra kan förstå vad det gäller, det är en aning irriterande när det endast står "Hjälp", så att man inte får någon insyn på vad inlägget handlar om:) Tack!;)

Minerva.D
2015-02-19 23:53
#8

LillyAmanda & Ingunn_1969

Jag har läst lite om färger då det stod något om att de kan få för tunn päls om båda är vita. Jag valde hamstrarna själv och tycker jag valt ett fint par.  De är båda väldigt tjocka i pälsen. Men måste nog läsa lite mer om det. Tack för påminnelsen. Hanen  (Yoshi)  är brun från huvudet och hela ryggen och honan (Snow) är grå längs med ryggen. 

Jag har några som väntar på att köpa hamstrar från mig men eftersom de inte riktigt har hänt något så kommer ingen få någon hamster. Detta endast till seriösa köpare som jag känner. 

Innan jag köpte hamstrarna sa även butikssäljaren att jag kunde lämna ungarna sen när de blir 4-5 veckor gamla så de kan sälja dem. Det vill säga om jag nu har otur med att få sålt dem. Har även tänkt på sjukdomar bland annat men jag kan inte se om de riktigt lider av något. Har papper på alla slags sjukdomar som de kan få men har uppfattat att det oftast inträffar då de är äldre.  

Hamstrarna köptes 12 december 2014. Då var de 7-8 veckor gamla. Nu är de rätt mogna för att para sig om jag läst på rätt nu. Runt 4 månader ska de vara bäst om man nu vill para. 

Jaha, nu kanske jag förstår varför det då inte blivit några ungar. Tack Ingunn! :D Det låter som mest troligt. 

Mirre395

Jag förstod det också sen men jag är som sagt ny visste inte riktigt hur jag skulle göra. Men nu vet jag. Tack själv! :D

Tack till er som besvarat! :D Är så tacksam!

Upp till toppen
Annons: