Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 3011 ggr
soula
2/1/15, 10:51 AM

Springboll

Jag undrar hur länge brukar ni låta  era hamstrar vara ute i en springboll?

Annons:
Liten boll
2/2/15, 6:03 PM
#1

Under tiden jag städar hela buren annars så är den i hage

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Elsa
2/3/15, 12:37 AM
#2

Nu har jag precis skaffat två små bebisar som inte får springa än på någon månad, och innan det så var min hona gammal och skruttig så hon fick inte heller springa. Men när hon var lite yngre så fick hon springa i ca 5-10 minuter, inte längre.. kändes elakt på något sätt ;p vet inte om mina nya bebisar kommer få springa i en springboll heller, dom får nog nöja sig med sin bur och lekhage 😃


Dvärgvädur
2/3/15, 3:10 PM
#3

Springbollar är inte särskilt bra, max tio minuter helt klart. 

Det kanske ser ut som att de älskar de, hoppar upp i dem direkt till och med, men hamstrar är nyfikna djur. När de har hoppat ner i hålet för utforska stängs locket och det ända dem kan göra är att springa, stannar dem skakar bollen eller så rullar den iväg. De har ingen chans att komma ut eller stanna för att vila eller tvätta sig. 

Skaffa istället en stor och bra leklåda med mycket inredning så kommer hamstern att få det dubbelt så bra! 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

soula
2/4/15, 10:16 AM
#4

Okej hon brukar få vara ute i hagen också ,har mycke leksaker där

Liten boll
2/4/15, 2:42 PM
#5

Nr 3. stannar hamstern i bollen stannar bollen.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Cireea
2/4/15, 3:11 PM
#6

#3 Det finns en mycket vänligare version av bollen där själva bollen står i en ställning. Då finns det två sorters lock, en som stänger bollen helt och en som är öppen, alltså att hamstern kan komma ut när den vill. 

Jag har använt bollar under mina år som hamsterägare och jag har bara stött på ett fåtal hamstrar som blir stressade. Nu är ju jag uppfödare av guldhamster så jag kan tydligt läsa av signalerna hos mina djur så därför bör man vara uppmärksam när man sätter hamstern i bollen. De hamstrar som inte trivs behöver självklart aldrig kliva ner i bollen, dessutom har de stressade hamstrar inte heller fortsatt kliva ner i bollen när de förstått sig på dess funktion, inte ens när den står med det öppna locket i rasthagen då dom helt enkelt inte gillar den och då respekterar jag det. 

De andra hamstrar jag har som gillar bollen märks det på. Man kan verkligen se förändringen när dom ser bollen dyka upp i buren. dom liksom hoppar in direkt och vet precis vad som väntar. Dock vill jag bara påpeka att man bör säkra hemmet när man släpper ut hamstern så den inte behöver krocka med möbler och väggar. Jag brukar sätta upp täcken och kuddar så dom bara bumpar in i något mjukt. 

Många uppskattar att få springa i bollen, andra gör inte det. Jag brukar låta mina hamstrar stå i ställningen. Då stannar bollen när hamstern gör det och jag har alltid bollen under uppsyn så jag ser när hamstern är less och inte vill vara kvar. Många gånger har dom bollen i rasthagen eller buren så dom kan gå ut när dom vill. 

Så, bollen behöver inte alls vara en dålig upplevelse för en hamster. Det beror helt på hur man introducerar den och hur man använder den. Jag börjar alltid med att använda det öppna locket så hamstern förstår att bollen inte är en farlig sak. Till slut kan jag sätta dom med det stängda locket och dom bryr sig inte ett dugg utan springer i en kvart - tjugo minuter innan jag låter dom vara i rasthagen. På så sätt kan man rotera och låta hamstern delvis springa av sig energi i bollen men också arbeta med hjärnan och få utforska i rasthagen. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Frosstis
2/4/15, 3:26 PM
#7

#2 Varför får inte dina springa?

Elsa
2/4/15, 3:28 PM
#8

#7 för att dom fortfarande är bebisar och växer


Frosstis
2/4/15, 3:34 PM
#9

#8 Här är en bra tråd du kan läsa ;)

Elsa
2/4/15, 3:43 PM
#10

#9 har redan läst den innan 🙂 men jag står fast i det jag tycker, och kommer förmodligen inte låta dom springa i en springboll alls. Mina hamstrar jag har nu är bara en månad (och någon dag) så jag vill vänta lite med att dom ska få sitt tefat även om ni andra inte tycker det 🙂


Frosstis
2/4/15, 4:40 PM
#11

#10 Oki :) Tänkte bara ifall du inte visste att de inte är någon fara att springa i boll/hjul/tefat innan 5 månader men då så 🙂 Man bestämmer ju själv 😊

Elsa
2/4/15, 6:33 PM
#12

#11 Absolut, tack 🙂 men tror jag ska vänta lite med tefatet iallafall, och så får jag se om jag introducerar bollen för dom eller om jag skippar det helt 😃


Upp till toppen
Annons: