Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2411 ggr
[pusselbit]
2015-01-29 19:25

Vill ha fakta om dvärghamster

Har planer på att köpa en liten dvärghamster. Jag har dock aldrig ägt något djur tidigare alls och har därför lite frågor :

Ska man ha en ensam eller i par?

Bits/naggas de?

Hur fort springer de(tänkte om man skulle ha den lös och den sprang iväg)

Är den nån skillnad i strl på hona/hane?

Vilket boende är allra lämpligast? (med lite hänsyn till pris)

Vad landar det ungefärliga priset på för både bur och hamster?

Vad äter den helst?

Nått tips för att hålla hygienen i buren ?

Vill även ha all nödvändig info som kan tänkas! Jag skulle såklart kunna söka själv men skulle vara bättre om någon insatt skulle vilja hjälpa mig :) Jag undrar också om ni har tips på bra uppfödare/butik som säljer dvärghamstrar i Uppsala(i stan) och norr om.

Haha, förlåt om frågorna låter dumma men jag är inte så insatt och vill veta allt:)

Annons:
Scorpio97
2015-01-29 19:33
#1

Har du läst artiklarna här på sidan? Tror du får svar på många frågor då (: Klicka på "Artiklar" uppe i vänstra hörnet (en bit under "Skapa nytt inlägg").

Svarar gärna på dina frågor annars, men har inte riktigt tid just nu. Men kan skriva ihop något imorgon eller så om du fortfarande har frågor (om ingen annan har hunnit före då).


//Jessie

[pusselbit]
2015-01-29 19:42
#2

Jag höra personliga erfarenheter från så många som möjligt! Alla dvärghamstrar är väl inte lika;) Ska kolla artiklarna imorgon, typ. Tack ska du ha

[pusselbit]
2015-01-29 19:42
#3

Jag vill höra* ska det stå såklart..

Mirre395
2015-01-29 20:33
#4

På svenska hamsterföreningens hemsida kan du hitta massor av bra information!:) http://www.hamsterforeningen.se Du kan aldrig lära dig för mycket men jag kan dela med mig av mina erfarenheter som dvärghamster ägare!:) Jag vill också att du ska tänka efter vad DU kan erbjuda hamstern innan du funderar på vad DEN kan erbjuda dig;) Dvärghamstrar lever som bäst i par men det finns förstås undantag. I Sverige är det faktiskt lag på att alla sorters dvärghamstrar ska bo minst 2 och två. Men snälla köp inte från djuraffär för hamsterns bästa! Du kan sällan få två dvärghamstrar som funkar från affären ändå! Det bästa är förstås att köpa från uppfödare och då finns det många bra att välja på men även hamstrar härifrån funkar inte alltid men med största sannolikhet om det är en sund uppfödare. Att dem bits är helt individuellt och det är nästan ingen som har oturen att ha en nafsig hamster om man sköter den på rätt sätt med varsamhet och omtanke. Har du ett bra hem att erbjuda, mycket kärlek att ge, och mycket tid att spendera på ditt husdjur (utan att vara påträngande) så är någon fel på hamstern, det kan vara Bl.a. Att den har ont eller bara vill vara ifred och ha tålamod i början! Självklart så blir väl omhändertagna hamstrar bättre hamstrar och även här är uppfödare det bästa alternativet. Men svaret är egentligen nej, eftersom att dem inte bits för att bitas utan dem har alltid en anledning!:) Hur fort dem springer är också individuellt och det är olika mellan alla hamstrar. Däremot så Rekomenderar jag en Guldhamster eller kinesisk dvärghamster om du vill ha en lite lugnare hamster men det finns undantag, vissa guldhamstrar är spralligare än vissa dvärghamstrar. Men nog är dem snabba dem små liven! Egentligen är det ingen skillnad på storlek mellan honor och hanar utan det är också individuellt, men det är däremot ganska stor skillnad mellan de olika arterna. Om du söker en större dvärghamster så funkar vintervit och cambells väldigt bra men dem är knappast gigantiska. Däremot kan Roborovskis som är den minsta hamsterarten (och spralligaste) väga allt från 15g-35g (kanske mer). Jag tycker att akvarium är det absolut bästa för en hamster att bo i! Du kan lätt se hamstern och få tag på den, det finns i många storlekar, du kan hitta ett billigt som inte håller för vatten m.m. Och inte kan användas till fisk. Du kan fylla på med mycket bottenmaterial att gräva i och dem är enligt mig väldigt snygga och enkla att rengöra! Vill du ha något ännu billigare så kan du faktiskt satsa på IKEA's Samla-lådor på 130liter som är som akvarium och kostar 149kr om jag inte mins fel. Du kan lätt göra ett nätlock till att ha över. Vill du ha ett billigt djur så skulle jag faktiskt inte rekomendera hamster. Vist, det är billigare än många andra men det är omöjligt att säga hur mycket? det kommer kosta. Det första köpet med bur, hamster, bottenmaterial, leksaker, tillbehör m.m. Får du räkna med 1000kr på, för att inte bli besviken. Du kan inte heller säga om din hamster blir sjuk och då är det en kostnad mellan 400-800kr att besöka veterinär och det är lag på att göra om hamstern är sjuk. Det finns en artikel om tips för billig inredning o.s.v. Om du klickar på ordet Budget. Jag blandar eget foder och det är absolut bäst och oftast billigast!:) På hamsterföreningens så kan du hitta bra recept på egenblandat foder till basföda. Hamstrar ska ha en fröblandning som bas och färskfoder (t.ex. Grönsaker, protein, frukt) ska erbjudas var- eller varannan dag. Inte stora mängder men lite salad eller rå köttfärs från middagen då och då:) Om du dagligen kollar igenom buren och fixar så blir det inte smutsigt lika snabbt och du behöver inte rengöra konstant. Ett sandbad kan vara idealiskt och det är alltså som det låter, en skål med sand att tvätta sig i och även gå på toa i;) Det är ganska lätt att få en hamster att blir rumsren och snart så kissar den i toaletten och det blir lätt att bara plocka ut och rengöra sandbadet med en sil och på så sätt kan det användas om och om igen;) Jag hoppas att detta hjälpte dig lite och ett stort lycka till men ha inte bråttom! Jag kan också påminna om att det finns 4 sorters dvärghamstrar, Vintervit, cambell, Roborovski och kinesisk. Fundera gärna om det är någon specifik du gillar! Med vänlig hälsning, Miriam

Mirre395
2015-01-29 20:33
#5

Insåg just att inlägget blev väldigt långt! Hoppas att du orkar läsa!;)

[pusselbit]
2015-01-29 21:25
#6

Jag har läst två gånger nu så informationen fäste ordentligt ;) 1000 :- lät inte farligt alls, vilket djur skulle vara mycket billigare att ha då tänkte du? Är det vanligt att dem skadar sig? Jag fastnade faktiskt för Vintervit. :)

Annons:
[pusselbit]
2015-01-29 21:34
#7

Kollade på hamsterföreningens hemsida under 'uppfödare' , hittade ingen från uppsala län?

Mirre395
2015-01-30 07:46
#8

#6 Din fråga var endast riktat mot buren och hamstern vilket bara är grunden på inköpet, du ska ha bottenmaterial, Bomaterial, matskål, hus, leksaker och hjul m.m. För att hamstern ska må bra. Det blir ändå hyfsat billigt om du satsar på en mindre bur som Samla-lådan istället för ett större akvarium. Ska du ha vintervit Skå ska det vara två och då behöver du dubbelt av allt då att dem lätt kan gå undan och för att undvika bråk. Det är inte så att hamstrar ständigt blir sjuka, men risken finns ju och det går sällan så långt i behandlingen att summan blir extrem utan blir hamstern så pass sjuk att den får t.ex. Tumör, så är det tyvärr avlivning som gäller, dem är för små för att opereras och det är ofta det bästa alternativet. Djuraffärshamstrar har större risk att bli sjuka eftersom att du inte vet var dem kommer ifrån. Däremot så är det inte så ovanligt att äldre hamstrar får tumör och det fick min första hamster, som var från djuraffär.

Mirre395
2015-01-30 07:52
#9

Kom nu på att jag skrev att HELA första köpet skulle kosta ca 1000kr, då menade jag bur och hamster men visst kan man få det för det priset om man är lite fyndig;) Jag syftar alltså på inlägg #4, hemskt ledsen!

[Ingunn_1969]
2015-01-30 12:53
#10

#7 Svenska Dvärghamstersällskapet har också registrerade uppfödare, de hittar du här:

http://www.dvarghamster.se/registrerade

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

[pusselbit]
2015-01-30 15:10
#11

Är ett 60 liter akvarium för lite yta?😃

Scorpio97
2015-01-30 15:17
#12

#11 Ja, det tycker jag låter lite litet. Men det beror ju på hur stor bottenytan är (: Kan du mäta/skriva måtten?


//Jessie

[pusselbit]
2015-01-30 15:29
#13

längd 60 bredd 30 cm

Annons:
Scorpio97
2015-01-30 15:32
#14

Det är 0.18m2. Det är lagligt, men personligen tycker jag det är ganska litet. Risken för bråk ökar också om man har mindre bur. 

Då tycker jag hellre du ska satsa på en SAMLA-låda, 130l. Om jag minns rätt har dom en yta på drygt 0.40m2. (Dubbla jämfört med akvariumet alltså)


//Jessie

[pusselbit]
2015-01-30 15:44
#15

Det var lite synd för jag har ett sånt akvarium hemma som står. Nackdelen med samlarlådan var att man inte kunde se så bra igenom den:/ får leta vidare!

[evilewa]
2015-01-31 00:11
#16

Hör av dig, har många fina Campbellsungar :-)

[pusselbit]
2015-01-31 10:15
#17

Aw vad kul :) såg att du bor på Tyresö det är aningen för långt bort för mig :/ så synd

Upp till toppen
Annons: