Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2763 ggr
noraa
12/21/14, 8:47 AM

bur,inredning,liten bur.

först när jag skaffade min lilla dvärghamster hade jag han i en marsvinsbur utan galler och kanterna var 25 cm höga på den ungifär(?) det resulterade i att min hamster rymde och hamnade inne i väggen i mitt rum..sen en morgon upptäckte jag att stackarn ( efter 3 dar) stod och bet ett hål i taket ( ingen aning hur han hamnade där) och dåå hjälpte jag till med att göra hålet större och 10 minuter efter var han ute. med panik bad jag min bror hålla i han medans jag snabbt tog mig till närmaste djuraffär för att köpa en bur till honom. ( För vi kunde inte ha han i marsvinsburen igen han hade bara rymt då). 

djuraffären i närheten hade inge vidare burar men var tvungen att köpa och köpte en ganska liten för 600 då min Budget inte var världens bästa…Längsta sidan på längden är den 47 cm och bredden 30 och på höjden 40 då de är 3 plan. ( inte stora plan) men ett plan där ett hus ingick , matskål och vattenflaska på ett annat plan. och sen var det tomt på ytan längst ner. Men till min fråga , hur bör jag inreda buren? 

just nu: 1 klippt mjölkkartong med sand i så han kan gräva i de, ett trähus som jag självköpt , en matskål en vattenflaska , en tunnel ( rätt stor man kan själv forma den hur man vill) , två toarullar ihopsatta. och gömd mat , och på så sätt har han plats så han kan springa och även över sakerna går.

jag byter inredning varje vecka självklart. skiftar mellan olika tunnlar , o annat men bör jag tänka på att han har friyta eller är det lugnt med en ganska full bur men att han fortfarande kan komma förbi saker osv?

Annons:
[erikkarl1]
12/21/14, 10:18 AM
#1

köp en större bur som e laglig. be dina föräldrar om hjälp med kosnad en av en större bur.

Shalin
12/21/14, 11:06 AM
#2

Du kanske kan köpa den största samla lådan på Ikea? Den är verkligen inte dyr, och du kan bara ordna med  något nät på locket, så hamstern får ventilation.


noraa
12/21/14, 12:41 PM
#3

#1 den jag har nu är redan laglig.

#2 jo kanske men tkr de är lite tråkigt för hamstern , märkt att den inte tycker om höga kanter och vill se runtomkring den.

[erikkarl1]
12/21/14, 12:48 PM
#4

Vad är det som e tråkigt? hamstern måste ha utrymme att röra sig på. Där av större bur de tycker även jag o andra . köp större bur.

noraa
12/21/14, 1:08 PM
#5

#4 men kära lilla vän , jag skrev precis i inlägg 3 vad jag tycker och hamstern tycker är tråkigt.

[erikkarl1]
12/21/14, 1:14 PM
#6

Tycker synd om hamstern.

Annons:
noraa
12/21/14, 1:22 PM
#7

#6 well jag har fått svar från 4 som inte tkr synd om min hamster. sååå

[erikkarl1]
12/21/14, 2:29 PM
#8

Jag säger bara va jag tycker.

Dvärgvädur
12/21/14, 4:48 PM
#9

Buren kan aldrig bli för stor.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Shalin
12/22/14, 6:01 PM
#10

Men hamstern kan ju se ut från samlalådan. Den är ju genomskinlig. Inte helt men ändå. Det kanske räcker, för då kan ju hamstern se lite vad som händer utanför och så, eller vad tror du? Jag har nämligen aldrig haft samlalåda men man har ju sett andras samlalådor här och de kan man ju se igenom. 

Det är ju bra om hamstern får så mycket utrymme som möjligt :) Sen ser dom ju inte särskilt bra tydligen. Du kanske skulle kunna prova? Om han inte verkar tycka om det, så har du ju iallafall försökt, och den är ju som sagt inte alls dyr. Bra mycket billigare än en bur från djuraffär iallafall. Annars kanske blocket är en lösning? Du kanske kan hitta något billigt akvarium? Då kan han verkligen se ut hur bra som helst :)


noraa
12/22/14, 8:39 PM
#11

#10 akvarium från blocket låter super bra faktiskt!

Shalin
12/23/14, 4:33 PM
#12

#11 Hoppas du hittar något bra akvarium då :) Terrarium går ju också förresten.


noraa
12/23/14, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bild på buren!

Annons:
Shalin
12/23/14, 10:04 PM
#14

#13 Kostade den där lilla buren 600 kr?  😮 Jösses så dyrt i så fall. Hoppas verkligen du hittar något annat då gallerburar inte är bra.


noraa
12/23/14, 10:22 PM
#15

#14 jag vet :( såg den på internet o andra djuraffärer för 350 så blev riktigt sur och lurad känner jag! de finns mkt större o bättre för 600 liksom :(

Shalin
12/24/14, 9:40 PM
#16

#15 Nej men usch så tråkigt :( Man skulle nästan vilja gå tillbaka och klaga. Men butikerna får ju säkert sälja till vilket pris de vill såklart. Har du hittat något akvarium ännu? :)


noraa
12/24/14, 10:27 PM
#17

#16 nej tyvärr har jag inte det, får eventueellt köra på en samla låda :(

Shalin
12/25/14, 4:20 PM
#18

#16 jaha okej :( Men du kan kanske fortsätta leta när du köpt samla lådan, så kanske du hittar något billigt och stort akvarium :) Man kan ha sån tur och hitta väldigt billiga sådana, som även är stora.


Underthedoge
12/27/14, 11:40 PM
#19

#17

Har samla lådan och jag tycker faktist att den är jätte bra! Man får sjukt mycket plats för pengarna, och så ser man ju hamstern hela tiden.

Hade tidigare också en bur med galler som var för liten, och då köpte jag en ikea samla 80x50 låda och har aldrigt ångrat det! 

Så om du inte hittar ett akvarium kan du ju alltid spara och köpa en ikea låda 🙂 Du kan ju oxå göra en våning själv så att hamstern har ett ställe där kanten inte verkar så hög.

Det enda som jag inte tyckte var så roligt var att fixa locket m. ventilation. Plasten var ganska hård, så det blev många gånger jag fick värma upp kniven och skära om igen 🥵

Här är också en tråd som handlar om folks ikea burar; http://hamster.ifokus.se/discussions/540c7d7f8e0e742e09015c4a-ikea-samla-lada-som-bur

Rekomenderar också ikea detolf vitrinskåpet som hamsterbur, då du bara behöver ta bort en av sidorna och vända på den. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10011055/

noraa
12/28/14, 12:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Köpte igår faktiskt , lite mer inredning o en samla låda. Han blev så glaaaaad😍😍

Annons:
noraa
12/28/14, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Dålig bild^^blev upp o ner

Dvärgvädur
12/28/14, 11:13 AM
#22

Vilken tur, förstår att han blev glad :D

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Underthedoge
12/29/14, 2:45 AM
#23

Och här är min samla låd's bur

noraa
12/29/14, 2:54 AM
#24

hur normalt är det för en hamster att kissa 4 gånger per dag ungifär?? hur mkt ska dom kissa innan man blir orolig för diabetes? 

kissar dom mer om dom får massa sallad och massa gurka o sånt?

Mirre395
12/29/14, 8:15 AM
#25

#24 Eftersom att gurka innehåller till största delen av vatten så är inte konstigt alls att hamstern kissar mer då. Efter som att jag misstänker att min vintervita hane har diabetes så vågar jag inte svara på hur mycket? dem kissar för han kissar i extrema mängder. Du ska vara lite försiktig med att ge mycket sallad för det leder lätt till en dåligt mage… Ge hellre vitaminrika grönsaker som inte innehåller så mycket vatten:)

Mirre395
12/29/14, 8:19 AM
#26

#20 #21 I mina ögon ser det ut som att du har ytterst små mängder bottenmaterial… Jag kan se fel, men hur tjockt lager har du? Minst 5cm är en regel, minst 10cm rekommenderas.

noraa
12/29/14, 9:09 AM
#27

#26 ja jag satte för lite den här gången! :)

#25 oki tack för ditt svar! då behöver jag nog inte oroa mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: