Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 762 ggr
Dvärgvädur
2014-12-20 20:48

Din hamster

Varför valde du just hamstern/hamstrarna som du har i dagsläget? 

Är de från uppfödare eller djuraffär? Vad fick dig att fastna för just den eller fick du inte välja alls? Vad heter den och varför?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Scorpio97
2014-12-20 21:48
#1

Jag har en hamster i nuläget. En Campbellshane som heter Uno och är från uppfödare. Köpte även hans bror Yatzy då, han lever dock inte idag. 

Jag har tidigare haft djur från djuraffär. Fick fel kön förra gången vilket resulterade i en kull, och det var inte speciellt roligt. Jag vill dessutom inte stödja den aveln, och anser inte att levande djur ska säljas i butik alls. Därför valde jag uppfödare. Arten valde jag för att dom har flera färger. Dom är dessutom lättare att ha i par/grupp än vintervit, och lättare att hitta uppfödare än robbar. Guldhamster har aldrig varit ett alternativ för mig, eftersom dom är ensamlevande samt "för stora". 

Jag fick välja fritt bland två kullar. Var hyfsat säker på att jag ville ha två hanar, och fastnade ganska snabbt för en black liten pojke (Uno). Helt enkelt för att han var väldigt framåt och verkade intresserad, även om dom allihopa var det i någon grad. Så då var det bara att fortsätta leta bland hanarna, och jag valde då en lite mer försiktig black mottled (Yatzy). Det var ett medvetet val gällande personlighet, eftersom jag tänkte att en mer framåt och dominant passar bättre med en mer försiktig och passiv, än med en annan dominant. Dessutom gillade jag färgen. Det klickade alltså inte på samma sätt som med Uno, men jag kände ändå att det var ett bra val. 

Namnen har jag egentligen ingen riktig tanke med. Jag hade sett bilder på småttingarna och föräldrarna på uppfödarens sida . Pappan samt några av ungarna var black mottled, vilket fick mig att tänka på tärningar och Yatzy.. Hos uppfödaren kom jag på att det är ju ett ganska gulligt namn, och eftersom jag gillar tema-namn så började jag tänka på andra spel för att komma på något som passade. Då blev det Uno och Yatzy.


//Jessie

Dvärgvädur
2014-12-21 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

När jag skulle välja min nuvarande hamster fanns det ett fåtal dvärgar inne. Jag köpte från djuraffär då det inte finns någon dvärghamster uppfödare i närheten alls. I affären där jag köpte honom tar dem endast in hamstrar från privatuppfödare, de brukar ha rätt information om hamstrarna och missbedömer sällan könen. 

Pumbaa bodde med en av sina bröder, veckan innan bodde han med cirka tre till men de hade varit tvungna att sära på dem. När de skulle visa oss hamstrarna såg de att Pumbaa gjort ett sår på sin bror, han räknades bort direkt då de skulle vårda såret och han fick inte köpas på ett tag. Jag valde att inte kolla på fler hamstrar utan jag kände att den där lille kunde få komma hem till mig. Han var väldigt smal och liten, inte mager utan bara väldigt liten. Idag är han dock ganska mullig och man ser skillnaden mellan då och nu. 

Pumbaa heter han då jag ville ha ett kort och lätt namn att uttala. Det stod mellan Pumbaa och Baloo men Pumbaa kändes bäst.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: