Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1741 ggr
Dvärgvädur
12/20/14, 8:34 PM

Burinredning

Hur tänker ni när ni inreder era hamstrars burar? 

Försöker ni få det färglatt? Naturligt? Blandat? 

Hur tänkte ni när ni gjorde just den inredningen? Ladda gärna upp bilder och beskriv. Jag själv har i akvariet alltid tema, just nu julinspirerat. Någon gång tänker jag ha så naturligt som möjligt, miljöberika så gott jag kan. Massor underlag, inget sovhus (så att hamstern får bygga bo i underlaget), sprida ut den mesta maten istället för att lägga den i skålen… Finns mycket mer sätt 🙂

Berätta hur ni tänkte! Hur tänkte ni med burvalet?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Dvärgvädur
12/20/14, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Jag brukar anpassa inredningen efter hamsterns behov/egenskaper samtidigt som jag försöker få till det som jag vill ha det. Just nu har jag som sagt ett akvarium, jag valde den buren då det var ett snyggt alternativ som var lätt att fixa till teman med. Men såklart mest för att det är en bra bur där det får plats mycket spån och inredning. 

Jag lägger alltid lite färg på buren genom att sätta upp utskrivna bilder på baksidan av akvariet och sprida ut chews som passar temat. Nu när det är jul har jag en julgran och paket på baksidan samt gröna och röda chews utspridda i hela buren. Vid halloween hade jag pumpor och träd som bakgrund och matchande färger på alla chews. 

Jag har ofta minst tre gömmor om man räknar bort huset då Pumbaa älskar at springa och gömma sig, han tycker bättre om att springa runt som en galning, klättra och gömma sig än att springa i hjulet. 

Som jag sa ovan vill jag någon gång miljöberika massor, Pumbaa skulle nog dock bli förkrossad om hans hus försvann då det är hans käraste ägodel, där bygger han rejäla bon eftersom det är så pass stort.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

ninnip
12/20/14, 8:44 PM
#2

Just nu har jag gjort "vintertema" i mina tre burar. Inte för att något av de jag inrett med är så vintrigt men man kan ju alltid ha lite fantasi 😇 

Annars brukar jag slänga in lite allt möjligt som passar just den individen, t.ex. Bianca gnager hemskt mycket, så utöver hennes lilla våning av plast(ingår i buren) så har hon endast, trä eller kartong, men Charlie kan ha allt möjligt, plast, keramik, trä osv så hon får ofta teman eller om jag sett någon fin inredning nånstans. (alltid roligast att inreda åt henne hehe😇)

Och min lille Arnold älskar att ha mycket att klättra på/i, så hans bur är alltid fullproppad och finns inte alls mycket tom plats på golvet, han älskar det oh bygger gärna sitt lilla bo mitt i alltihopa! Hihi

ninnip
12/20/14, 8:45 PM
#3

Ser självklart även till att det är efter hamstrarnas behov! Och om det blir lite att göra för någon av dem får jag kompensera det med mer tid utanför buren!

Scorpio97
12/20/14, 10:13 PM
#4

Naturligtvis är hamstern behov viktigast.

Men jag satsar på så naturligt och lite plast som möjligt. Tefatet och vattenflaskan är det enda av plast jag har i buren just nu, allt annat är kartong eller trä. Jag sprider ut maten så hamstern får leta. Har dessutom så mycket spån det går. Som Bomaterial erbjuder jag toapapper samt hö. Vet att många är emot hö, men jag anser att fördelarna väger upp nackdelarna. Hamstern kan faktiskt skada kindpåsarna på exempelvis solrosfrö-skal också. 

Egentligen vill jag ha akvarium eller liknande, just nu har jag duna-bur. Tycker dunor ser väldigt plastiga och tråkiga ut, sen får det inte plats tillräckligt med spån enligt mig. Mamma anser dock att det är onödigt, och jag har inte möjlighet att hämta ett akvarium själv, så det får vänta ett tag.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: