Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 4088 ggr
Aja85
2014-12-17 21:45

Matmängd

Hej! hur mycket? mat ska en dvärghamster ha? Det är min första, så jag tänker jag ber om råd. Fyller på hennes torrfoderskål en gång i veckan (skulle tro att den rymmer ca 2 msk.) Utöver det får hon ngt färskt varje morgon och kväll, t ex en bit broccoli. Ibland får hon en nöt eller en knäckebrödsbit. Och allt äter hon upp. Har aldrig hittat överbliven mat i hennes bur. Men hon verkar jämt vilja ha mer. Städade hennes bur idag och då fyller jag på torrfoderskålen. Hon är lugnare nu än hon har varit de senaste dagarna. Hon sov faktiskt en stund på eftermiddagen, vilket inte händer ofta, då hon är vaken största delen av dagarna och springer runt i hjulet och buren som tusan. Som om hon måste vara vaken så fort jag är det, för att hon kanske kan få nåt att äta. Hon blir alldeles tokig när jag går förbi henne. Vill inte övergöda henne, men samtidigt tänker jag att hon kanske får för lite mat. Min guldhamster matar jag på samma sätt (fast givetvis är hans skål större) och han verkar tycka att det räcker. hur mycket? ger ni era dvärghamstrar? Vore jättesnällt om ni ville svara.

Annons:
Michaela-N
2014-12-17 21:47
#1

Dom ska ha fri tillgång till torrfoder.

taylor__lambert
2014-12-17 21:48
#2

Jag hade fri tillgång till mat till min hamster som jag hade förr. Har för mig att de tom ska ha det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Aja85
2014-12-17 22:23
#3

#1: Men om jag fyller på skålen så fort den är tom, så kommer hon väl tillslut lagra mat i huset, för att hon inte hinner äta upp allt innan hon får nytt? Då blir det ju bara att slänga mat. Har för mig jag har hört att dvärghamstrar lätt kan bli överviktiga och har dessutom stor risk för att få diabetes. Den risken ökas ju om de blir feta.

Michaela-N
2014-12-17 22:43
#4

Min erfarenhet är att dom inte hamstrar lika mycket om skålen alltid är full eftersom dom inte behöver vara oroliga att maten försvinner.

taylor__lambert
2014-12-17 22:45
#5

De blir feta om man ger dom fel foder, typ gnagarblandning som innehåller extremt mycket fett, men ger man dom ett foder typ ren pellets så blir de sälla feta av det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Aja85
2014-12-18 09:33
#6

#6: Jag har "Hamster Complete" och "Bunny HamsterDröm Basic" för dvärghamstrar. "Bunny" - sorten för guldhamstrar rekommenderade en uppfödare, så jag tänkte den för dvärghamstrar måste ju vara bra den med.
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/bunny/hamster/343203 

Funkar de?

Annons:
Scorpio97
2014-12-19 15:52
#7

2 msk/veckan låter lite. Jag skulle gissa på att min hane äter ungefär 1 msk/dag. Jag ger inte i skål, utan sprider ut i buren så han får leta, och brukar då ge ungefär den mängden plus lite till. 

Du kan ju börja mäta maten, och sedan kolla hur mycket? mat som han har gömt. Gör det några veckor, så ser du ju ungefär hur mycket? han äter.


//Jessie

Dvärgvädur
2014-12-20 10:24
#8

Min dvärghamster har alltid fri tilgång till foder, men jag byter alltid ut den gamla och fyller på med ny varje dag. 

Göm mat i bottenmaterialet eller sprid ut det som #7 sa så får hon lite mer samtidigt som hon får motion.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: