Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1106 ggr
[etsan]
12/10/14, 9:26 PM

Avskavd päls

Jag börjar med ett stort HEJ!☀️

Jag har på senare tid märkt att Stella har haft en bit avskavd päls på rumpan. 

Vad tror ni det beror på? Borde jag oropa mig? Kontakta veterinär? Sära på henne och hennes systersom hon levt sina snart 2 år med  (jag har märkt att de börja bråka mer och mer allvarligt nu)?

Tusen tack för råd och svar. Ingen av mina hamstrar har det hänt såhär för förut så jag är helt ovetande om va d det kan vara.

Annons:
Imasy
12/10/14, 9:47 PM
#1

Det är ingen ohyra, klåda, eksem etc som gör att pälsen trillar av? Eller som hon fin ut i huden?

[etsan]
12/10/14, 10:00 PM
#2

#1 misstänker att det är ohyra eftersom hon håller på att pilla där hela tiden och nova (systern) också börja visa tecken på det. Om det har någon påverkan så kan jag tillägga att buren inte är så väldigt ren direkt. Låter det som ohyra? Vad gör man isåfall? Och 1000 tack att du svarade

Imasy
12/10/14, 10:45 PM
#3

Om det nu är ohyra, tror jag en tripp, eller iaf en konsultation med veterinären kan vara på plats. Vet man inte vilken sorts ohyra det är blir det ju svårt att veta vilken behandling man ska ha.

Men det är inga fukteksem eller liknande då?

[Ingunn_1969]
12/11/14, 9:00 AM
#4

När hamstrarna blir äldre får de minskad motståndskraft och har svårare att hålla kvalstern på en lagom nivå, det låter som att din hamster har drabbats av demodex, hårsäckskvalster.

Stronghold hjälper mot det mesta, det måste skrivas ut av veterinär.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Imasy
12/11/14, 10:12 AM
#5

#4

Men finns inte det receptfritt? Eller blandar jag ihop preparaten nu? 

Det var länge sedan jag behövde skabbmedel, men ett av dem där var ju grymt starka, och många större djur fick ju reaktioner av dessa. Hur klarar en liten känslig hamster av detta?

[Ingunn_1969]
12/11/14, 10:45 AM
#6

#4 Stronghold finns inte receptfritt vad jag vet.

Det kan medföra att honor har lite svårare att bli dräktiga en viss tid efter behandling. I övrigt har jag inte hört om några biverkningar eller märkt något på mina när jag har behandlat med Stronghold.

Det bästa Etsan kan göra är att ringa och rådfråga med veterinär.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: