Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 921 ggr
Dvärgvädur
11/15/14, 5:10 PM

Två?

Jag undrar hur det är att ha två dvärgar tillsammans. Jag har ganska stor erfarenhet av hamstrar, men jag har endast ägt en dvärg i taget då de slagits med sina syskon. 

Hur hanterar man om de börjar slåss? Särar direkt eller finns det någon lösning? 

Om den ena dör först, hur hanterar man om den andra blir deprimerad på grund av det? 

Är det enklare att undvika slagsmål att ha två honor istället för två hanar, eller tvärt om? 

Har ni två hamstrar? Hur funkar det i så fall? 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Scorpio97
11/15/14, 7:49 PM
#1

För mig har det inte funkat bra, men det beror nog på otur.

Första två hamstrarna som jag höll tillsammans, robotovskis, köpte jag från djuraffär. Visade sig vara en hane och en hona, så jag fick naturligtvis sära på dom. Honan han dock bli parad först, och blev väldigt aggressiv efteråt. Hanen vägrade dessutom att bo tillsammans med sonen (enda ungen som överlevde). Så då blev det en i varsin bur, tyvärr.

Sen köpte jag två Campbellsbröder från uppfödare. Det gick utmärkt, tills jag en dag helt utan förvarning hittade den ena död i buren. Förmodligen hade han fått någon sjukdom eller tumör som jag inte märkt än, men som den andra hamstern märke. Hamstrar märker ju sånt långt innan oss människor, och på instinkt vill dom då döda den sjuke. (Eftersom sjuka djur i naturen lockar till sig rovdjur). Den kvarvarande pojken verkar nöjd med att bo ensam, så jag skaffade inte en ny kompis till honom. Han bor fortfarande hos mig.

Men om jag skaffar dvärg igen, kommer jag ändå skaffa två. Även om jag har haft otur så finns det väldigt många som haft dvärgar i grupp/par utan problem. Och det är helt fantastiskt att sitta och titta när dom umgås med varandra, så det väger upp riskerna enligt mig. Dom har väldigt stort utbyte av varandra, så man måste åtminstone prova enligt mig.

Det är ganska vanligt med lite småtjafs när dom blir könsmogna eftersom dom bestämmer rangordning då. Så länge ingen skadas så dom börjar blöda, eller dom hela tiden är på varandra kan man låta det vara. Om dom skulle bråka på allvar bör man sära direkt, sen bestämmer man själv om man vill prova att sätta ihop dom igen under uppsikt, eller prova med en ny unge till en/båda. Även om två hamstrar inte funkar med varandra, så kan dom funka utmärkt i varsin bur med en ny kompis. Precis som att vissa människor helt enkelt inte går ihop. Många uppfödare kan dessutom ta tillbaka en av hamstrarna och erbjuda en ny unge. 

Om en dör och den andra blir väldigt deprimerad, så kan man prova med en ny kompis, helst en unge. Om man inte har planer på att fortsätta ha hamstrar, så kan dock avlivning eller omplacering (till en ägare som har en kompis) vara det bästa. Är hamstern väldigt gammal så har den ju ändå levt ett bra liv, så då tycker inte jag att det vore fel att avliva om man märker att den mår dåligt efter att kompisen försvunnit.
Sen är det ju inte alls säkert att hamstern blir så deprimerad. Vissa kan må bra med lite extra uppmärksamhet från ägaren.

Vad jag vet är det ingen större skillnad mellan könen, utan det beror mer på individ.


//Jessie

[erikkarl1]
11/17/14, 6:31 AM
#2

Har nyss köpt cambell hane unge som e 5-6 veckor som ska el ja va sällskap till den andra cambell hanen hade dom särade i ca en vecka för att sen släppa ihop dom . Satte båda i rasthagen men efter ett tag så började dom ja jag vet inte om man kan kalla dom att dom började bråka så vi särade på dom men dom va fortfarande. Rast hagen hade både mortsonsbollen o transporten i beredskap så vi satte ena i mortionsbollen o den andra sprang i hagen sen tvärt om sen efter ett tag släppte vi ihop dom men då började do bråka igen o va tvungen att sära på dom igen så nu sitter dom i varsna burar igen men kan lukta på varandra genom galler. Den lilla fick sår på tassen el tassarna. Ska jag göra ett nytt försök om en vecka el två ?

[evilewa]
11/17/14, 5:52 PM
#3

#2 varför hade dem särade i 1 vecka? Om man ska sätta ihop 2 hamstrar, ska man göra det innan båda eller den ena hunnit bli könsmogna, det sker vanligtvis vid 4-5 veckor. Senare brukar inte fungera. Särar man på 2 sammangående hamstrar, räcker det med någon dag eller 2 för dem att glömma bort varandra. Då går det inte att sätta ihop dem igen.

[erikkarl1]
11/18/14, 5:49 AM
#4

Ok för att dom ska lukta på varandra. Ska försöka sätta ihop dom igen hoppas de går denna gång ..

Upp till toppen
Annons: