Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 695 ggr
ennycc
2014-10-26 08:36

Dvärghamstern är inte som vanligt

Min dvärghamster på 1 år (köpt från djuraffär, tyvärr) har börjat bete sig konstigt. Pälsen är liite ruggig i ansiktet och han går konstigt, lite vingligt. Han drack vatten imorse och försökte äta mat. Han tog mat i handen och förde till munnen men sen släppte han det, så gjorde han med alla frön. Han för upp händerna till munnen hela tiden, som att han skulle tvätta sig, hela tiden. Han ser lite ryckig ut, inte som vanligt bara. Vad ska jag göra? Lider han?

Annons:
Mirre395
2014-10-26 08:53
#1

Gå till veterinären. Det är nog det bästa du kan göra nu. Oftast blir inte djuraffärshamstrar lika gamla som andra hamstrar. Så det kan vara åldern som kommer:( Dricker han mer än vanligt?

ennycc
2014-10-26 08:57
#2

#1 Hur åker man till vetrinären med honom om man inte har bil? Han dricker vanligt skulle jag säga. Han drack imorse, men den där kulan som åker fram och tillbaka rörde han inte, det lät ingenting när han drack. Förut har det låtit jättehögt.

axa
2014-10-26 09:01
#3

#2 Beror på hur du bor och vart veterinär finns. Har du inte tillgänglighet till att kunna komma iväg någon annanstans än att gå? Har du ingen veterinär i närheten?

ennycc
2014-10-26 09:29
#4

#3 Har en veterinär i närheten men dem har stängt idag. Annars måste jag åka minst 1 timme med kollektivtrafik för en annan veterinär. Går det att vänta till imorgon? Hur ska jag "packa ner" honom så han inte fryser?

axa
2014-10-26 10:28
#5

Jag skulle åkt 1 timme, så lång tid är det inte för dig, men kanske för hamstern då. Avvakta annars till imorgon beroende på hur kritiskt läget är eller ring till veterinärkliniken och se vad dom har att säga. 

Om du åker så ta då tjocka filtar runt transportburen hamstern ska färdas i så inte mycket kalluft kommer in och mycket att mysa i för hamstern. Det får inte bli kallt för den!

[Ingunn_1969]
2014-10-26 22:35
#6

Är du säker på att vattenflaskan fungerar?

På din beskrivning låter det som vätskebrist. Ge honom vatten i en liten skål eller lägg in en stor bit gurka, gärna sköljd i kallt vatten så den är extra fuktig. Är det vätskebrist och han inte har hunnit bli för svag så borde han bli piggare efetr ett tag.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
ennycc
2014-10-27 00:00
#7

#6 Är ganska säker på att vattenflaskan fungerar. Brukar också ge honom morötter regelbundet. Men ska lägga i en skål med vatten och se.

ennycc
2014-10-27 00:06
#8

Tog en bild på hans tassar nyss. Titta längst upp till vänster på bilden, det är en röd knöl typ? Kan drt ha med det att göra?

ennycc
2014-10-27 00:07
#9
ennycc
2014-10-27 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här

Upp till toppen
Annons: