Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1033 ggr
axa
2014-10-25 12:13

Vad kostar era hamstrar i månaden?

Skulle vara kul att se hur mycket? era hamstrar kostar i månaden,

ungefär per hamster alltså 🙂

Annons:
Mirre395
2014-10-25 12:30
#1

I genomsnitt ligger det ungefär på 150kr i månaden för min dvärg:) men det skiftar så mycket! Ibland kanske jag köper mycket mat, som räcker ett år fram minst, och behöver inte betala mat för flera månader framåt. Och ibland kanske jag köper nya leksaker, ibland inte… Men om jag skulle räkna ihop vad allt till Puff ( hamstern) som jag hittills köpt, skulle det ligga mellan 5 000-7 000:) nu låter detta galet, och han är knapt ett år! Men han har fått ärva en del, och jag snålar inte direkt med bottenmaterial som är det dyraste. Han hade en bur innan som kostade 400kr och hans nuvarande bur för 500kr var ju det dyraste. Ska jag vara ärlig så har 1/3 av pengarna gått till leksaker och annat kul:) Men set är i princip omöjligt att svara på frågan ordentligt eftersom att jag aldrig betalar nästan samma summa varje månad:)

PetQueen
2014-10-25 18:55
#2

Med bottenströ, mat, chinshillasand och lite leksaker som jag skämmer bort honom med blir det mer än 200 kr i månaden :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Surpan
2014-10-27 10:13
#3

Inte mycket alls, jag tog 20 kr i månaden.. Det som kostar i så fall är färskmat + eventuellt godis. Spån, sand och torrfoder kostar inte mycket alls och behövs inte köpas ofta.

/Surpan

Dvärgvädur
2014-10-27 11:38
#4

Beror på, men jag tog 70. Spån är inte så dyrt och mat samt sand går inte åt så fort. Ofta handlar jag någon ny pryl till dem i månaden men det varierar på kostander.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

ninnip
2014-10-27 13:27
#5

Jag skämmer bort de så otroligt mycket med leksaker osv, så var tvungen att ta över 200 haha.. Men om man bortser från det så är det väl runt 70 kr i månaden :)

[Ingunn_1969]
2014-10-27 15:16
#6

Jag har många hamstrar och håller nere kostnaden per hamster genom att köpa stora säckar foder (15-20 kg) och blanda eget samt köpa burmaterial i hästförpackningar (stallströ).

Så jag valde 20 kr per hamster. Hade jag bara haft ett fåtal hamstrar så hade kostnaden blitt högre, då hade jag nog köpt färdiga foderblandningar och kanske lyxat till det lite mer än vad jag gör nu, nu får de mest bara gamla toarullar och äggkartonger att leka med :-)

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
Cireea
2014-10-28 02:10
#7

Har många hamstrar jag också och valde 70:- även om det garanterat är mycket, mycket mindre. Det varierar lite per månad, ibland kanske jag lägger mycket pengar på inredning och annat roligt medan jag ibland inte köper in något nytt alls. Spån och mat brukar räcka länge för mig. Spånet har tagit ca 6 månader för mig att göra slut på och då köper jag stora balar för 79:- så det räcker ju ganska långt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Mirre395
2014-10-28 08:42
#8

#4 Jag tycker att spån är ganska dyrt!:) en säck på 110l kostar 90kr. Men jag skulle tro att det är ca 90l i en säck. Det är ett väldigt bra pris men i längden blir det dyrt. 2/3 tar slut på en städning. Jag städar buren en gång i månaden, så på ett år tar 8 säckar slut. Det kostar 720kr. Ca 60kr på en månad:) hmmm…. Nu när jag tänker efter så är det väl inte så dyrt som jag trodde;)

Dvärgvädur
2014-10-28 11:34
#9

#8 Spånet jag köper är inte så dyrt menar jag förstårs😃

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Imasy
2014-10-29 12:06
#10

Vi har en hamster nu, men valde 70 kr. Inte för att jag tror att det kostar så mycket. Har iof inte räknat ihop vad det kostar, för det spelar väl egentligen ingen roll. Han måste ju fortfarande ha mat och spån.

Leksaker mm ser jag mer som engångsköp och ingen löpande avgift. Ett hjul, hus o. dyl. håller ju i bra många år oftast, och kan ärvas av många hamstrar om man har det.

[bamsefin]
2014-10-30 21:38
#11

Maten jag köper kostar ca. 50 kr påsen, och räcker ca. 3-4 månader fram…spån får jag gratis, och min sand till toaletten kostar ca. 100 kr påsen, men räcker ca. Ett år. Ullen kostar väl 70 kronor. Vissa månader betalar jag ingenting, men vissa månader kommer allt på en gång och då blir det väl runt 300. Så runt 20-50 kronor i månaden skulle jag tippa.

Dvärgvädur
2014-10-31 08:25
#12

#11 Ull? Menar du hamstervadd? I så fall är det nog bäst att du tar ut det, det är mycket skadligt för hamstrar. 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Imasy
2014-10-31 20:36
#13

#12

Med tanke på priset så antar jag att hen använder sig av riktig ull, typ från får eller liknande. Jag brukar använda katternas underull till Bomaterial vid fällningstider.

Annons:
Fridolf87
2014-11-04 20:13
#14

Köper spånbalar från granngården 79 kr tror jag dom kostar. Behöver 3-4 per år för mitt stora 300 liters akvarium som min guldhamster bor i. Sand köper jag för 100 kr säcken 25 kg rådasand. Foder är väl det som kostar mest men inte mycket ändå. 20-50 kr per månad lägger jag väl ut tror jag.

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

Upp till toppen
Annons: