Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1761 ggr
[evilewa]
2014-10-19 21:04

Foder?

Tänkte höra med er vilket foder ni använder till era hamstrar, köper ni färdiga blandningar, eller gör ni dessa själv och vad innehåller dessa? Komplettera gärna med vad ni ger vid sidan av, grönsaker eller annat. Sist men inte minst, vilken Dvärghamster art har du? Tonen, i diskussionen ska vara trevlig!

Annons:
[MikaelaR]
2014-10-19 21:34
#1

Jag ger en bra färdig fröblandning, funderar på att börja blanda själv. Kompletterar med färska grönsaker, barnmat med kött min hunds torrfoderkulor några gånger i veckan eller mer eller mindre beroende på.

[evilewa]
2014-10-19 21:45
#2

Jag blandar min egen fröblandning. Duvblandning utan majs. Linser Solrosfrön, skalade Doggy junior, torrfoder Blandar även i parakitfrön eller undulatfrön. Korn, vete eller havre kan åka med. Hirshkolvar… Torkad mjölmask… Broccoli, spenat, persilja, ruccola, kål….

jossa5
2014-10-19 22:23
#3

#2 Ewa, jag har hört att linser inte är bra att ge om dom är torra. Dom förhindrar nämligen upptagning av andra näringsvärden. Jag gav också mina röda linser, men slutade när jag fick höra detta. Och det var av en tjej som läser till dietist som talade om det. 

Men jag blandar själv jag med.

Duvblandning utan majs
Torrfoder för hund (doggy junior)
Solrosfrön (oskalade)
Undulatblandning
Ärtplättar
Havre

Vid sidan om;
Torkad mjölmask
Hirskolvar
Färska grönsaker; ärtor, majs (väldigt sällan), gurka, isbergssallad, broccoli, paprika
Ibland kan dom få lite pasta.

Jag har vintervit och robbe, men gav även detta till min campbell. :) 
Ingen frukt, och väldigt sällan majs. Ärtor har varit favoriten här hemma.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[evilewa]
2014-10-19 22:27
#4

#3 linser, ojdå, det har jag aldrig hört! Linser innehåller bra proteiner och andra ämnen.

jossa5
2014-10-19 22:31
#5

#4 Ja, jag fick höra från Emmy att det var bra med linser, så jag tog torra. Men det ska tydligen vara när linserna är kokta, och inte dom små, torra. :/ Vilket är synd för mina djur gillade dom!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[evilewa]
2014-10-19 22:34
#6

#5 Oki jag har väldigt lite röda linser i min blandning :-)

Annons:
Cireea
2014-10-20 00:46
#7

Jag har använt samma foder till mina genom alla år och det köper jag på djuraffären. Inga konstigheter och ett bra foder. 

På sidan av ger jag allt från grönsaker till pasta, potatis osv. 🙂Det är svårt att rabbla upp eftersom det alltid är olika för att variera.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cattii
2014-10-22 13:17
#8

Ger versele laga hamster complete vilket är ett foder i pelletsform. Gillar att det innehåller all näring hamstern behöver i varje liten tugga då de annars gärna plockar ur det gottigaste ur blandningar o lämnar resten. Som komplement får de parakitblandning utsrött i spånet, torkade örter, på sommaren färska (Maskrosor är helt klart en favorit), grönsaker, ärtor (sparsamt då de är väldigt söta) och så någon syrsa att jaga o mumsa på då o då. Jag har vintervita :-)

Scorpio97
2014-10-22 14:58
#9

Blandar själv, då min djuraffär tyvärr har väldigt dåligt utbud på foder.

Basen är AXA Grynblandning och undulatfoder, sen blandar jag i vad jag har hemma. Hundfoder, torkade örter, nötter och fröer och så.


//Jessie

LillyAmanda
2014-10-22 17:42
#10

Jag ger min lilla dvärg en skitblandning. Hon är från djuraffär och där fick hon en blandning som bara var gjord av onyttiga fröer och liknande. Jag har gett henne egenblandat men hon åt inte. Hon gick ner 10 gr på en vecka. Och då kände jag att jag var tvungen att ge henne det andra. Men hon är inte överviktig.

**//Amanda

Mirre395
2014-10-22 21:42
#11

Jag blandar eget!:) I blandningen varierar jag alltid lite så att det blir en varierad kost och inte samma hela tiden;) i blandningen ingår: AXA grynblandning Underlatblandning/underlatfrön Duvblandning Torrfoder för valp Hundgodis( kött) Hirs Hamster complete Mjölmaskar Groddblandning m.m. Sen blandar jag i saker som: jordnötter, solrosfrön, knäckebröd, ärtflingor… Beroende på hamsterns vigt och övrigt mående:) han får grönsaker varje dag!:) antingen något från middagen( tex paprika, gurka, salad) eller fryst brockoli och ärtor( som är tinade när jag ger dem;) och Puff är en Vintervit dvärghamster:)

[MARWAKE]
2014-10-23 12:39
#12

Jag blandar Hamster Complete med minihamster nature, blandar även med torkade persiljestjälkar och undulatfröblandning ;)

ninnip
2014-10-23 16:11
#13

Jag blandar tre sorters mat till mina. Har testat flera olika sorter och har kommit fram till att just dessa tre passar mina bäst! 

Hamster Complete

Kalasmat (mix från ICA)

Fröblandning jag inte minns namnet på just nu 🤔

Ibland ger jag dock endast Hamster Complete och lite fröblandning, då kalasmat-mixen innehåller lite väl goda saker 😉

Annons:
mr_skykeeper
2014-10-26 07:46
#14

Vi ger en blandning anpassad för hamstrar som lätt får diabetes som vi beställt från Tyskland. Den innehåller myckte fröer och torkade blommor. http://www.die-nager-kueche.com/hk-fertigmischungen/h-k-fertigmischung-fur-campbells-hybriden/ Vi ger även duvblandning utan majs, hirskolvar, torkad mjölmask, färska grönsaker och vid enstaka tillfällen doggy junior då de älskar det med ökar i vikt direkt om det ingår i fodret dagligdags.

Wilmizzen
2014-10-27 21:24
#15

Jag köper färdig mat på Provinsbutiken i Vingåker kostar 29kr för en påse.

Dvärgvädur
2015-06-15 06:57
#16

Jag blandar två färdiga blandningar. Jag har en campbells och en hybrid :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: