Annons:
Etikett11-om-sajten-ifokus
Läst 1151 ggr
Oyuka
2014-09-26 18:17

Hur får jag min hamster hamdtam

Nu har min nya hamster fått lite tid ensamm för sig och hon känner mig bra .Men jag vill få henne handtam när jag lägger in mitt hand i hennes bur så är det vanligt och hon små sniffar men hon vågar inte komma upp på min hand .Har ni någon förslag hur jag får henne hand tam ?? Alla hamstrar jag haft har alltid varit hand tam

👑MVH OYUKA👑

Annons:
[evilewa]
2014-09-26 18:44
#1

Mitt tips är att du lägger något gott i handen som lockar henne att gå upp där. Förslagsvis skalade solrosfrön eller torkad mjölmask. Upprepa detta flera gånger så att hon förknippar din hand med något positivt.

En annan sak är att flytta hamstern till ett mindre utrymme, exempelvis en PET-box, som har bottenmaterial så att hamstern tycker att det är mysigt. Håll handen i buren och låt den nosa och utforska dig. Det kommer hon garanterat att göra när hon utforskat boxen färdigt. Det är ganska tråkigt att sitta i en PET-box för länge…:-)

Så då kommer hon vilja använda din hand, som "väg ut" från boxen och börja klättra. Då känner hon sig trygg med dig och hon kommer lära sig att kliva upp i handen innebär något roligt, ex. att få komma upp och ut.

Nu skriver jag från mina egna erfarenheter och eftersom jag är uppfödare av dvärghamster, har jag också ungar och äldre djur som jag följt under en längre tid. Därmed är jag medveten om att det är mycket svårare med hamstrar från Djuraffären (det framgår inte i din tråd var du köpt hamstern).

Nåja, principen som jag beskriver, fungerar för mig och jag har glada, sociala hamstrar :-)

Oyuka
2014-09-27 19:29
#2

Tack för tipset gulliga hamster ungar också

👑MVH OYUKA👑

Upp till toppen
Annons: