Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 601 ggr
cleia80
2014-08-25 23:57

Högsta ålder på hona för första kull?

Hej! Jag undrar om det är försent att ta första kull på en hona som är närmare 1 år?

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Annons:
[Ingunn_1969]
2014-08-27 16:11
#1

Det är en svår fråga att svara på, det beror ju alldeles på honan. Vissa mognar tidigt, andra sent, vissa blir infertila tidigt, andra i princip aldrig dvs. de hinner dö av annat innan de blir infertila. Generellt så är det väl bra att sätta en hona i avel innan hon blir tydligt gammal kan jag tycka, dvs. att börjar hon mattas av och se lite sliten ut så känns det ju lite taskigt att belasta henne med en kull. Många har dock bråttom att sätta speciellt honor i avel och parar dom redan vid 3 månaders ålder, det behöver ju inte heller vara fel om honan är bra utvecklad och mogen, men det är klart, ju länger tiden går ju mer hinner ju dyka upp av eventuella ärftliga sjukdomar och annat. Sen är det lite svårare att få äldre honor dräktiga generellt, så är det jätteviktigt att få kullar (t.ex. om honan är en import med sällsynta gener som  kan tillföra mycket till aveln) så kan jag tycka att det är bra att få henne i avel tidigt just för att inte riskera att något händer innan hon hinner få ungar, då tänker jag främst på olyckor eller sjukdom, inte ärftliga defekter.

Det finns för- och nackdelar med allt och avel är ju oavsett ålder riskabelt. Om du bedömer det som viktigt att avla på din hona även om hon kanske är lite i äldsta laget för en första kull så tycker jag mycket väl att du kan göra det förutsatt att hon är i bra form och beter sig ungdomligt dvs. inte visar några tecken på ålderdom. En fördel med att avla på lite äldre djur är ju att man har hunnit utvärdera de under länger tid och är de friska, pigga och glada uppemot året så är ju det fina egenskaper att få med till nästa generation.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

fuzzie
2014-08-31 13:07
#2

Väldigt bra skrivet Ingunn! 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Upp till toppen
Annons: