Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1369 ggr
Lexie82
8/22/14, 12:24 PM

Grävlåda, råd!

Jag har bekymret med mina dvärgisar att de envisas med att gräva ner sina skålar. Jag får byta vatten 3-4 gånger om dagen bara för att de skyfflar en massa spån över vattenskålen. Och med masssa så menar jag att jag får gräva fram skålen, och det trots att skålarna står på en träbricka.

Så nu tänkte jag prova att ge dem mycket mindre spån (bara ett par cm) som bottenmaterial och istället ge dem lådor fyllda med spån som de kan gräva i. Jag tänkte fylla dessa lådor med spån blandat med rivet toapapper.

Vad tror ni? Bra eller dålig idé? Vore det bättre med bara spån i lådorna?

Jag tänkte använda barnsko-kartonger som lådor, med ett hål nedtill. Lådorna blir väl ca 1½dm höga. Räcker det med hålet nedtill eller ska jag göra en ramp så att de kommer åt att klättra i uppefrån? Ska jag ha kartongen öppen upptill eller ha lock med hål? Vad tror ni blir roligast för dem?

Annons:
Cindy S
8/22/14, 12:27 PM
#1

Låter ok, men tar de inte vattenflaska? Man kan köpa sådan med sugproppar om du har en gallerlös bur.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lexie82
8/22/14, 12:36 PM
#2

Jag har dem allihop i olika akvarium. Försökte med självhäftande kardborreband till flaskorna, men de bara ramlade bort. Och de visar inga tecken på att förstå sig på vattenflaskorna, tyvärr.

 Men det hade inte gjort någon skillnad, för de gör samma sak med matskålen och sandbadet.

Cindy S
8/22/14, 12:49 PM
#3

Ha vattenskålen på ett trähus med plattform? De kanske skvätter för mycket?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lexie82
8/22/14, 1:38 PM
#4

Njae, men de har inte trähus. Men som sagt, jag tänkte prova med grävlådan nu och vill gärna ha råd och tips om den. =)

Surpan
8/23/14, 7:28 PM
#5

Jag gjorde en grävlåda med blomjord, och som en liten extra grej så odlade jag groddar som jag la i hälften av lådan. Groddar a odlade jag i ett par millimeter jord med täta frön och efter några dagar kan man klippa bort fyrkanter som en gräsmatta. Så bytte jag bara groddmattan efter några dagar. Mycket poppis både att gräva i jorden och förstöra groddgräset :) plus för att det går att äta också.

/Surpan

nadilda
8/25/14, 8:30 AM
#6

Testa kan man ju alltid göra! Antingen använder de grävlådorna eller så gör dom det inte. Har själv använt vattenskål till några hamstrar och förstår precis din kamp mot spånet ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: