Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2076 ggr
Surpan
2014-08-18 09:32

Gammal hamster

Hej!

Jag har lilla Tobbe hemma som är född i Januari förra året. På senaste tiden har han försändrats lite. Han är mindre aktiv i buren och sover mer. Han hamstrar  inte in sin mat i huset längre utan äter bara lite på plats och sen går och sover. Pälsen har blivit tuffsig och han har gått ner i vikt.

Han är fortfarande aktiv ibland och han verkar inte ha ont eller så vad jag kan se, hoppar fortfarande upp i handen och så.

Min fråga är - är han bara gammal eller kan det vara något annat? Om det är så att han börjar bli gammal, finns det någonting man ska hålla utkik efter? Några speciella symptom?

Och en sak jag är lite rädd för, jag har bara avlivat djur hos vetrinär, vad händer om jag hittar Tobbe död i sin bur? Vad ska man göra av honom då, om man inte har egen tomt eller så? 

Känns hemskt att fundera på det men jag känner att jag måste vara lite förberedd.

/Surpan

Annons:
Cindy S
2014-08-18 10:53
#1

Du kan ju försöka hitta en fin skogsglänta och smyga dit med spade och ha en liten begravning,

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Surpan
2014-08-18 14:39
#2

#1 Ja det går kanske att göra om det skulle hända :( Har du några tips på vad man behöver tänka på med en gammal hamster hemma? Någonting man ska hålla utkik efter?

/Surpan

Cindy S
2014-08-18 17:35
#3

När min Electronica blev gammal tog jag ner maten från plattformen för hon orkade inte kravla upp. Kan du göra buren mer handikappsvänlig? Var beredd på att åka till vet när din vän inte orkar luska runt mer så att den somnar in och inte dör utav utmattning/törst/svält. Jag är osäker på hur snabbt det går. Ge ofta mjuka saker att äta(och det vanliga knapriga förstås). Håll koll på Klor och tänder som slippas långsammare nu.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Surpan
2014-08-18 18:48
#4

Jättebra tips. Tack! Ska göra allt jag kan för att han ska må bra sista tiden. Han har fått ett fat med jord och groddar nu som han sitter och mumsar i sig :) Han är lite över 1 1/2 år nu. Är det normal ålder för att börja bli gammal? Så det inte är någonting annat tänkte jag…

/Surpan

minihamster
2014-08-22 20:22
#5

#4 Det är normalt att börja bli lite gammal och trött vid 1 1/2 år. Väck honom inte på dagen utan vänta med att ta upp honom till kvällen. Skulle oxå myst med honom extra mycket. Så han får en bra sista tid som pensionärshamster. ;)

//Josephine :)

Surpan
2014-08-23 19:19
#6

Ja det gör vi, han är så lugn och trött nu så han sitter gärna i handen och bara myser :)

/Surpan

Annons:
Surpan
2015-04-10 12:32
#7

Länge sen detta skrevs och han lever ännu! Lilla lilla TObbe. Men han är väldigt tuffsig och gammal nu. Hur gammal blir en dvärghamster ungefär? Han måste vara väldigt gammal nu. 2 år och 3 månader.

/Surpan

Mirre395
2015-04-10 12:39
#8

#7 Vad härligt att du fått behålla honom så länge!:) Dem blir ca 2-3år men det är olika för alla, det är inte ovanligt att dem bara blir 1,5år men det beror på individen. Så din lille grabb har levt ett tag nu:) Jag hoppas att han slipper sjukdomar den sista tiden nu och får leva ett bra liv tills det är dags;)

Surpan
2015-04-10 13:07
#9

#8 Ja verkligen! Vi har haft tur ändå. 🙂 Han har gråstarr på bägge ögonen nu, tror han är helt blind på ena sidan för han gör små piruetter när han letar efter saker. Men annars är han frisk! Undrar om han blir tre.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: