Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 867 ggr
Lexie82
6/25/14, 7:51 PM

Flyttat ungarna?

Misty och Kingens ungar är nu 11 dagar gamla. Eftersom jag låtit dem vara ifred några dagar så ville jag titta till dem idag, och upptäckte att de har blivit flyttade till det andra huset! Vad kan det bero på? Varför gör de så? Ungarna har inte börjat gå ur huset själva än, vad jag sett. De ligger fortfarande gömda i en liten hög, men nu i det andra huset.

Annons:
fuzzie
6/25/14, 7:58 PM
#1

Hon kanske blev "less" på det gamla huset och kände att det var tryggare att ha ungarna i det andra huset istället. Tror inte att det är värre än så. 🙂 

Hur går det med de små förresten?

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lexie82
6/25/14, 8:04 PM
#2

Det verkar gå bra. Jag har börjat höra lite pipande därifrån, så det var därför jag ville kolla läget. Kingen flyttade till det andra huset för flera dagar sedan, och nu har alltså Misty och ungarna flyttat efter.

Det verkar som att åtminstone tre av dem är agouti, det var allt jag kunde se idag. Om alla fem är det så sätter det käppar i hjulet för mina planer att spara en sapphire-hane, men det får väl bli en agouti då.

De borde väl börja kliva ur boet själva snart? Är det inte runt 10 dagars ålder de börjar med det?

fuzzie
6/25/14, 8:29 PM
#3

Vad härligt att höra! Pipa gör det för fulla muggar, det vet ju jag som har burarna inne på mitt rum och när bäbisarna var små så var de knappt så man kunde somna på nätterna 🤓 hehe 

Ja juste, då kan det ju bli lite "problem", men det är ju tyvärr inget man kan göra något åt. 

Snart så borde de börja traska omkring, men jag tycker att det bästa är att vänta med att pilla på dom tills de är 2 veckor så de fått vänja sig lite vid synen och ljuset utanför boet. Särskilt med tanke på att man håller på att lyfta dem och då hade jag (om jag var liten och blev upplyft) iallafall uppskattat att kunna använda fler sinnen än hörsel och känsel hehe 😉 

Vissa kryper ju ut ur boet trots att ögonen fortfarande är stängda, men då brukar ju modern lyfta in dem i boet igen. Alla uppfödare gör säkert olika med den biten om när man kan börja hantera ungarna, men jag tycker att detta med att vänta tills de är 2 veckor funkar bäst för mig och mina små. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lexie82
6/25/14, 8:42 PM
#4

Ja, dit är det ju bara tre dagar, så. =) Jag tänker inte plocka med dem innan de kommer ur boet för egen maskin i alla fall =)

Upp till toppen
Annons: