Annons:
Etikett12-föreningar
Läst 1227 ggr
The Animallovers!!!
5/6/14, 3:45 PM

Lagen

Hej!

jag undrar om det är lag på att man måste ha minst 2 Dvärg hamstrar samma bur?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
fuzzie
5/6/14, 3:56 PM
#1

Hej hej! 

Japp, det är lag på att man ska ha dvärghamstrar i par och att de bor i samma bur. Dock så finns det undantag där hamstrarna inte alls passar ihop och då behöver man sära på dem. Men i den mån som det funkar så ska man ha minst 2 stycken tillsammans. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

The Animallovers!!!
5/6/14, 8:28 PM
#2

hej!

okej men i djur affären står det inte samma sak?🤔

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
5/6/14, 8:36 PM
#3

detta hittade jag på en annan hemsida:

Jag jobbar i djuraffär, och vi rekommenderar inte att man har två.
När de börjar slåss, vilket de ofta gör vid könsmognad så slåss de på liv och död.
Det KAN funka med två, men det är som sagt väldigt stor risk att de börjar slåss.
En dvärghamster kan leva ensam utan problem. Lycka till!

Och jag har en hona

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[evilewa]
5/6/14, 8:37 PM
#4

Jag hänvisar till jordbruksverket, vilket många zoologiska butiker inte känner till. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html

The Animallovers!!!
5/6/14, 8:54 PM
#5

Ok tack så mycket för hjälpen .

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[Ingunn_1969]
5/7/14, 9:09 AM
#6

#3 Den beskriviningen känner jag inte alls igen mig i. Det är tvärtom mycket sällan som två hamstrar som har växt upp tillsammans börjar slåss. Oftast beror bråken på att den ena har blivit sjuk (tumörer, diabetes eller annat) Jag tror att en stor anledning till att djuraffärer säljer dvärghamstrar ensamma är att de gärna säljer med burpaket med foder, strö, leksaker mm. De tjänar inte speciellt mycket på varje hamster utan det är i tillbehöret förtjänsten ligger. Plus att de inte vill ha klagomål i de få fall där hamstrarna inte samsas. Då är det både enklare och dessutom mer lönsamt att sälja de ensamma. Tyvärr. Länken som #4 hänvisar till är den lag som gäller för dvärghamstrar i Sverige och som de flesta uppfödare följer. Varför lagen inte gäller för zooaffärer vet jag inte och jag tycker det är konstigt att de inte behöver följa den. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
PetQueen
5/7/14, 10:22 AM
#7

Jag tror att djuraffärer oftast rekomenderar att ha dvärghamstrar var för sig då deras djur är från grossister och börjar, tyvärr, oftast förr eller senare att bråka. Men dvärghamstrar med friska gener kan oftast bo med sin t.ex kullkompis. Jag har en ensam dvärghamster, men han börjde bråka otroligt mycket med sin bror att han än idag har ett litet sår, så naturligtvis vartde särade. Han är också från djuraffär (jag köpte honom från snart två år sen då jag inte visste att det var dåligt att köpa från djuraffär) och jag tycker det är så synd om djur som kommer från grossister :/

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

H_T
5/10/14, 9:07 PM
#8

#3 könsmogna blir dom runt 3½-4 veckor gamla

A crazy little bitch! 👍

Upp till toppen
Annons: