Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 835 ggr
Lumo
2014-04-09 19:38

KAOS OCH PANIK!!!

Inget går som det ska här hemma!!!

Kände att de luktade dött i hamsterburen nyss!!!

Dom 8 ungar som föddes igår natt är nu bara 4 och jag har hittat två huvud!!!

Mamma hamster bor tillsammans med sin 2veckor gamla kull OCH den nyfödda, vet inte hur jag skall göra och man ska väl inte sära på dom innan de är minst 4 veckor???

Mår illa efter den hemska massaker jag just bevittnat!!!

(Kullarna är så tätt inpå varandra p.g.a. felbedömmning av föräldrarna hos djuraffären )

Kan jag sära på ungarna ändå? Vill inte sätta tillbaka dom nu ifall de börjar tugga ännu mer på dom ungar som är kvar….

Och hur gör jag med buren? Om det finns likdelar kvar (ush va hemskt) så kanske man måste städa rent hela buren??

Någon kunnig snälla hjälp!!

Annons:
fuzzie
2014-04-09 19:41
#1

Det är alltså ett hybridpar som fått ungar?

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lumo
2014-04-09 19:49
#2

Tror det, Hanen skall enligt tidigare ägare (Som sa att de var en hona) vara en renrasig vintervit, och honan kommer från djurmagazinet som sa att de var en vintervit. Hon har annan form på öronen och hon liknar mer en cambell (tycker jag)  

Spelar det någon roll ifall de är hybrider??? :O

HamsterMarie
2014-04-09 19:54
#3

Men vad hemskt. Honan har antagligen gjort detta på grund av stress. Två kullar efter varandra kan bli för mycket. Bor pappan kvar i buren? Två veckor är nog tidigt att sära på ungarna ja. Se till att honan får lugn och stör så lite du kan. Alltså ska du inte städa buren eller peta i boet. Det skulle vara bra om någon i närheten av dig som också har en kull kunde ta över ungarna och sätta in hos sin hona.

Lumo
2014-04-09 19:59
#4

#3

Ungarna blir 3 veckor på fredag och äter nu fast föda, (allt man slänger in åt dom) 

Man kan inte sätta den större kullen i en bur och flytta mamman några timmar om dagen? Eller blir det för stressigt för henne?

Känner dessvärre ingen som har hamster i närheten, eller vet om någon som har ungar för den delen heller…

Lumo
2014-04-09 20:07
#5

kan de vara så att den större kullen har sett den nyfödda som ''mat'' och inte som ''sina egna'' ??

HamsterMarie
2014-04-09 21:17
#6

#4 #5  Vid 3 veckors ålder brukar de kunna klara sig själva rätt bra och det är iof bara två dagar kvar. Jag skulle nog flyttat ut den stora kullen så att mamman får tid för de nya. Det finns såklart en risk med det också eftersom de egentligen behöver mamma en vecka till. Så vad är störst risk, att de blir uppätna av mamman eller inte klarar sig själva? Jag vet faktiskt inte säkert, men din hona verkar väldigt stressad så som sagt skulle jag flyttat stora kullen och som du säger låta mamman komma in då och då första tiden.

Annons:
Lumo
2014-04-09 21:32
#7

Har satt stora kullen i en ny bur nu, låter mamma vara tills imorgon så att hon får lugn och ro och fixa allt med dom kvarlevande ungarna. Så får dom träffas en stund i lekhagen imorgon

HamsterMarie
2014-04-09 21:38
#8

#7 Okej se till att ungarna får kolhydratrik och proteinrik mat. Det är jätteviktigt när de inte får i sig tillräckligt med mjölk. Potatis, pasta, ris, ärtor, barnmat, bönor, majs, morot, grönsaker o.s.v.

Lumo
2014-04-09 21:46
#9

Jadå, de fick dom innan också så det går ingen nöd på, finns alltid något gott åt dom i buren 😃

HamsterMarie
2014-04-09 22:05
#10

Låter bra! :-D

HamsterMarie
2014-04-10 16:53
#11

Hur mår ungarna idag?

Lumo
2014-04-12 22:52
#12

allt är bra både med den stora och lilla kullen :D

HamsterMarie
2014-04-12 23:50
#13

Vad bra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: