Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 792 ggr
Lynxie88
4/9/14, 6:27 PM

Resa med tåg

Tips på hur man ska göra en sån resa trevlig för min Alec? Jag ska ta upp han till Umeå där hans nya matte väntar. Min lillasyster.
Han är ett år och7 månader.
Har en stor resebur han ska få bo medan vi åker. :)

~End of all days begins every day~

Annons:
Lexie82
4/9/14, 7:22 PM
#1

Det viktigaste är väl att se till att han har gurka i buren om han behöver vätska.

Lynxie88
4/9/14, 9:40 PM
#2

#1 okej :) då ska jag införskaffa gurkan till resan. skaman tänka på annat? typ ha någon handduk så inte fryser eller så?

~End of all days begins every day~

Lexie82
4/9/14, 9:55 PM
#3

Beror på vad du har för transportbur.. Se till att ta en del strö från vanliga buren till transportburen så att hamstern känner igen doften. Sen rivet papper och sånt att boa med, kanske lite frön och mat nedblandat så den har att leta efter.

Hur lång resa är det?

Lynxie88
4/10/14, 9:23 AM
#4

Jag har en sån här: http://uploads.ifokus.se/uploads/0c8/0c8de6001670049ed6d29a589ce34b46/gulliver-transport.jpg

Det hade jag tänkt och sådant har man väl tänkt även ha matskålen men hur gör man med vatten? han har ju liten vattenflaska. inget bra ställe fästa den på.

det är en 6 timmar och 30 minuter resa.

~End of all days begins every day~

fuzzie
4/10/14, 12:18 PM
#5

#4 Det jag brukar göra när jag reser med mina dvärgar är att jag först lägger en handduk i botten så att de har ett mjukt underlag. Dock är ju din tät i botten så du skulle ju kunna lägga in ett lager med bottenmaterial istället och skippa handduken. Bottenmaterialet har ju dofter som han känner igen som är bra att lägga in i den nya buren när ni kommer fram. 

Sedan lägger du i toa/hushållspapper (helst det du haft i buren åt honom) för att lukten finns då kvar och han kommer känna sig lite tryggare. Men lägg i så pass mycket papper att han kan boa lite. 

Vattenflaska behöver du inte då han får vätska från gurkbiten. Det kommer ändå bara skvätta runt om vattenflaskan sitter där. Matskål kan också vara lite onödigt, så lägg hellre in av hans foderblandning och kanske en hirskolv om du har det hemma. 🙂 

Om man ska resa så länge så kan man ha extra gurka med sig i en liten plastbytta så att gurkan håller sig fräsch och saftig. Så ni har möjlighet att ge honom fräsch gurka under resan. Se även till att det är tillräckligt med ventilation i transportburen samt att det inte blir för varmt. Det får heller inte bli drag i den. Handduk runt buren brukar man använda om det är väldigt kallt och blåsigt ute. 

Sorry för "romanen", men hoppas att jag kunde hjälpa dig lite grann iallafall? 😃

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Scorpio97
4/10/14, 2:28 PM
#6

När jag reste med tåg när jag hämtade mina småttingar, så hade jag transportburen i en stor sportbag. Då blev dom skyddade mot vinden, och fick vara lite mer ifred. Sen hade jag "locket" på väskan öppen, så dom fick luft. Min resa var bara på drygt en timme, så dom hade bara lite mat samt en gurkbit i buren. Vattenflaska behövdes inte för den korta biten. 

Jag reste dock mitt i sommaren, så jag vet inte hur det går när det är lite kallare (:


//Jessie

Annons:
Lynxie88
4/10/14, 5:57 PM
#7

#5 tack för alla tips och ideer :) uppskattar jag. ska ta planera in lite av det du sagt. tror jag har en matlåda jag kan lägga gurkan i. då tar jag bara med en tom vattenflaska :) så han har en när vi är uppe.
ska tänka på skydda med handuk för anar det är smått kyligare i umeå än i sthlm. :)

#6 okej, det var ju ganska smart :) ska kolla faktist om jag inte ska stoppa han i en sportbag istället.

~End of all days begins every day~

Lexie82
4/10/14, 7:29 PM
#8

#7 Det kanske bara var slarvigt formulerat av dig, men.. inte sportbag istället för transportbur, utan transportbur i en sportbag, va? =)

Lynxie88
4/10/14, 7:44 PM
#9

#8 :) precis. Att jag lägger transportburen istället för bara ha den löst. Menade mer istället för inget som skyddar så tar jag bagen .

~End of all days begins every day~

Upp till toppen
Annons: