Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1131 ggr
[Ingunn_1969]
2014-03-27 13:40

Varför avla?

Ja det finns naturligtvis många anledningar till varför man väljer att avla, det kan vara att man vill bidra till en bredare avelsbas, vill förbättra någon egenskap, för att man vill vara med om upplevelsen att få söta ungar och prova på helt enkelt, för att man vill avla fram hamstrar till utställning och så vidare. Oavsett skäl så är det någonstans en självklarhet att när man låter en hane och en hona flytta ihop i en bur så finns det en ganska stor chans att det kommer bli ungar av det och att man därför är förberedd på det. Dvärghamstrar ska ju enligt lag ha en burkompis. Många som har valt att köpa bara en eller kanske bara har tagit över en hamster från någon får dåligt samvete över att hamstern är ensam och vill försöka hitta en kompis. Det är nästan omöjligt att sätta ihop en vuxen dvärghamster med en annan vuxen och det kan också vara svårt att få en vuxen hamster som har varit van att vara själv att acceptera en unge. En hane som har varit med och uppfostrat egna ungar kan ha lite lättare att acceptera en hanunge i buren som inte är hans egen men det är inte alls säkert. Det enda som med största sannolikhet går bra är att sätta ihop två vuxna av olika kön. När honan är runt året sjunker fertiliteten och de flesta har svårare att få ungar. Men precis som för oss människor så varierar det från individ till individ och det finns inga garantier att en äldre hona inte blir dräktig. Jag har fått flera mail från olika människor som har skaffat kompis av motsatt kön till sin hamster enbart för sällskapets skull och som blir mycket förvånade när det en dag ligger ungar i buren. När jag dessutom efter en tid får nya mail med frågor av typen; "Nu är hon dräktig igen, ska jag flytta ut hanen eller blir han ledsen då?" så blir jag milt sagt förvånad. Om man väljer att skaffa en äldre kompis av motsatt kön som sällskap till sin hamster måste man vara beredd på att det kan bli ungar av det. Dessutom; har det väl kommit en kull så kommer det sannolikt en till efter 18 dygn eftersom hamstrarna oftast parar sig direkt ungarna är födda. Låter man hanen bo kvar i buren så fortsätter de para sig naturligtvis och man har tillslut väldigt många små hamsterungar och en väldigt trött hona. Att avla är alltid en risk. Det är inte självklart att förlossningen går bra, ibland blir honorna aggressiva och vill jaga bort hanen som då kan skadas väldigt illa i och med att han inte kan ta sig ut ur buren och komma undan, ungarna kan skadas eller bli sjuka och måste kanske avlivas akut, ja listan kan göras lång över utmaningar man måste vara beredd på att hantera. Min poäng är; att låta en hane och en hona flytta ihop är något man gör enbart om man är beredd att ta konsekvenserna av det. Det är inget man gör bara för att de ska ha sällskap. Då är det oändligt mycket bättre att låta hamstrarna fortsätta bo själva livet ut och försöka göra livet så tryggt och berikande som möjligt för hamstrarna trots att de är ensamma. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
fuzzie
2014-03-27 14:04
#1

Väldigt bra text Ingunn! 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

[etsan]
2014-03-27 20:32
#2

Super :)

Scorpio97
2014-03-28 10:19
#3

Mycket bra inlägg! (:


//Jessie

Upp till toppen
Annons: