Annons:
Etikett12-föreningar
Läst 2440 ggr
Annika Hermanrud
3/1/14, 3:32 PM

DvärghamsterSällskapet

Finns de på iFokus?

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

Annons:
[evilewa]
3/1/14, 3:43 PM
#1

Nej

Annika Hermanrud
3/1/14, 3:59 PM
#2

okej….lite synd kanske…

TACK för svar :)

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

Lexie82
3/1/14, 5:07 PM
#3

Svenska hamsterföreningen finns dock

[evilewa]
3/1/14, 5:12 PM
#4

SHF rekommenderar jag om man ska välja förening.

Lexie82
3/1/14, 5:39 PM
#5

Men om man vill be registrerad uppfödare är det väl SDS som gäller?

[evilewa]
3/1/14, 5:44 PM
#6

Nej, varför tror du det? Jag är registrerad uppfödare i SHF och deras stambok är den äldsta samt en förening som funnits sedan 80-talet.

Annons:
Emmyz
3/1/14, 5:45 PM
#7

Man kan givetvis bli registrerad uppfödare i SHF:) Själv är jag registrerad uppfödare av dvärghamstrar i SHF. Jag föder upp campbells :) SHF hittar du på http://svenskahamsterforeningen.ifokus.se/ eller: hamsterforeningen.se

Jag är även medlem i SDS , dom har en facebook-grupp som dom använder som forum :) Så söker du på Svenska Dvärghamstersällskapet på facebook så hittar du nog gruppen

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens


Annika Hermanrud
3/1/14, 7:59 PM
#8

TACK för alla svar:)

 Jag går nog med i BÅDA föreningarna, tror jag

/Annika

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

Lexie82
3/1/14, 11:27 PM
#9

Jag är lite osäker på skillnaden mellan de båda föreningarna.. Vilken är det man ska gå med i för att så småningom kunna döpa sina kullar med prefix?

[evilewa]
3/1/14, 11:33 PM
#10

Min rekommendation är att du går med i SHF, SDS kräver att du klarar en uppfödargrupp, med samma färg, vilket inriktar sig på färg och typ och större bestånd för att klara provet.

Lexie82
3/1/14, 11:58 PM
#11

Ja, men får man sätta prefix på kullarna med bara SHF?

Be-Bopz
3/2/14, 1:30 AM
#12

SHF har som krav att man är medlem 1 år (sammanhängande) och sen gör ett prov, efter det får du, om du blir godkänd, ha ett prefix på dina kullar :)

Lexie82
3/2/14, 2:03 AM
#13

Så, få se om jag förstått rätt nu..

Går jag med i SHF får jag genast tillgång till deras stambok och kan lägga in kullar jag föder upp där. Efter ett år får jag göra ett prov och om jag klarar det provet så får jag börja använda prefix på kullar som kommer efter det.

SDS har samma sak, men högre krav på kullarna jag föder upp.

Rätt? Fel?

Vad innebär ett sånt där prov?

Annons:
Be-Bopz
3/2/14, 4:25 AM
#14

Känns fel att prata om SHF i en tråd som antagligen var menat för SDS.
Men du söker ju svar så…

Enklast är att söka upp de hemsidorna och kolla och se vilken som passar dig bäst, se om det är hårda krav eller ej osv, det är ju upp till dig att avgöra anser jag.

Men ja, hos SHF kan du regga dina kullar direkt, men först efter 1 år kan du ansöka om att bli uppfödare, efter det får du använda ditt prefix på de kommande kullarna om du klarar provet.
Det är ett skriftligt prov som du gör.

Lexie82
3/2/14, 10:15 AM
#15

Okej, tack för informationen

[Ingunn_1969]
3/2/14, 1:36 PM
#16

#15 I SDS krävs det att du visar upp en avelsgrupp, dvs en förälder (kan vara hane eller hona från din egen eller från en annans uppfödning) med ungar från två olika kombinationer. Ungarna ska vara jämna i färg och typ och ha bra temperament, men de behöver inte vara av toppkvalitet om man säger så. Det är jämnheten som är viktig, dvs att om du visar agouti så bör alla vara ungefär lika, inte en jättemörk och en jätteljus. Oftast blir ju ungarna efter en hamster hyfsat lika varandra så det är inte särskilt svårt att få till. Du behöver inte äga ungarna själv utan du kan sälja de till andra och sedan låna in de när du ska visa upp din avelsgrupp. Du ska visa upp fyra ungar, men det går bra att ha en unge från en kombination och tre från en annan, eller två plus två, det går också bra. Det är inte speciellt höga krav. Som icke-registrerad uppfödare får du regga 10 kullar utan prefix, sen kan man söka dispens för att regga fler.

Båda föreningarna är bra att vara med i, det är trevliga och kunniga människor med i båda och många väljer att vara med i både SHF och SDS.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Lexie82
3/2/14, 1:59 PM
#17

Ja, det blir nog medlemskap i båda föreningarna. Hur visar man upp kullarna? Väntar man på att det blir utställning och visar upp dem då?

[Ingunn_1969]
3/2/14, 3:28 PM
#18

#17 Ja, precis, man visar upp sin avelsgrupp på en utställning. Med vänlig hälsning ingunn

[Ingunn_1969]
7/2/14, 2:42 PM
#19

Nu har vi ändrat lite på reglerna kring uppfödarprovet i SDS.

På hemsidan finns information:

http://www.dvarghamster.se/uppfodare

I korthet är reglerna sådana att man kan välja om man vill visa en avelsgrupp (en förälder plus tre ungar efter den föräldern, de ska vara från minst två olika kombinationer) eller så kan man visa en uppfödargrupp (fyra hamstrar av samma art som man själv har fött upp, de ska vara från minst två olika kombinationer).

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Upp till toppen
Annons: