Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 642 ggr
Lexie82
2014-02-25 09:54

Avelsfrågor

Så, eftersom jag planerar att börja avla dvärghamstrar snart vill jag ta reda på så mycket jag kan innan, och här kommer ett gång frågor.

1. Jag använder just nu complete till mina dvärgisar. Om jag fortfarande har det när det blir dags för avel vet jag ju inte, men nu undrar jag om det funkar till den dräktiga mamma, och framförallt, vad bör jag ge ungarna när de kommer ur boet? Bör jag lägga in något annat i buren som mamman kan mata ungarna med?

2. Läste att man kan använda till exempel ägg för att locka mamman ur boet så att man kan kolla efter döda ungar. Men har även något minne av att det var antingen vitan eller gulan man ska ge hamstrar.. Vilket är det?

3. Hur lång tid brukar det ta innan man ser om parningen har tagit? Och om det inte tar, hur lång tid bör man vänta innan man provar igen?

4. Hur stort hus bör mamman ha att boa och föda ungarna i?

Annons:
jossa5
2014-02-25 10:31
#1

Jag har inte fött upp själv, men precis som du har jag lite funderingar på att göra det framöver. Men kan hjälpa lite på vägen.

1. Du kan ge samma sak, men ge även mer färskfoder, sådant som är nyttigt, och inte bara gurka som innehåller mest vätska. Gurka är bra också, men barnmat och sådant som innehåller mycket näring är bra att ge mamman.
Och när ungarna börjar komma ut så ge det vanliga plus färskmat.

2. Ägg kan du ge både vita och gula. Har inte hört att dom bara ska få ena delen. Annars kan man ju försöka kika i boet när mamman är ute och dricker eller äter.

3. Kan inte riktigt svara, men hon bör ju få bulor på sidan magen. Men när dom kommer fram vet jag inte riktigt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[evilewa]
2014-02-25 17:22
#2

1. Jag ger ingen barnmat eller mat som ägg osv. Min fröblandning består av Duvblandning och Doggy Junior (istället för Complete). Kompletterar med solrosfrön, hirsch och torkad mjölmask. Grönsakerna de får är varierande, men utan socker, exempelvis morötter och majs har för mycket socker. 2. Inget ägg, har ingen erfarenhet av det, men försöker tänka "vad äter de ute i deras normala miljö"? Antagligen inte ägg :-) 3. Dagarna före förlossning brukar man tydligt se bebisbulor, likaså svullna spenar och rätt svullen vid könsöppningen.

Upp till toppen
Annons: