Annons:
Etikett10-ot-off-topic
Läst 653 ggr
Denise.E
2014-02-04 22:56

Kompis till kotten?

Kotten är född v.43 2013. FIck honom i slutet av december. Han har bott ensam sen dess , han är köpt i djuraffär. Ska jag skaffa en kompis? Han verkar ensam , äter , sover , äter , dricker , tittar runt , sover. osv. Tycker så synd om min skyddsling då djuraffären sa att de kan bo själva. Såkalrt har jag läst på ordentligt men det att det är lag på 2 visste jag faktiskt inte :( Snälla hjälp mig!

Annons:
jossa5
2014-02-05 08:17
#1

Du kan ju prova, och det kan gå jättebra att ha två från djuraffär. Men du måste vara beredd på att det kan bli bråk, så att du får två ensamma hamstrar.
Så har du burar och saker så att den nya hamstern kan få eget bo om det inte skulle gå bra?

Men ska du köpa en kompis, så se till att ta en unge, så är chansen att det går större. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Denise.E
2014-02-05 09:46
#2

#1 Jag har en gallerbur om det skulle bli så. Kotten har ett akvarfium på 80 gånger 50 ellernått sånt , då skulle nya hamstern få bo i en liten 40 gånger 30 om de skulle bråka. Hoppas verkligen de inte bråkar , tar med mig en liten ny idag från djuraffären tror jag! :) Tack för hjälpen!

jossa5
2014-02-05 09:48
#3

Jag hoppas det går bra för dig! Vet du hur du gör när du ska försöka sätta ihop dom?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Denise.E
2014-02-05 10:31
#4

Jag tror jag sätter galler emellan eller vad tycker du?

jossa5
2014-02-05 12:58
#5

Galler mellan dom låter bra. Då får dom känna på varandras dofter och märka av att det finns fler hamstrar.
Sedan skulle jag, när den nya är installerad och känner sig hemma, byta sida på dom, så att dom får revirmarkera om på varandras områden. Så att båda deras lukter blir överallt i buren. När man gjorde det några dagar så kan man prova ta bort gallret och se hur dom uppför sig. Förhoppningsvis utan problem. :)

Tycker man att det är mycket jobb så kan man ta och sätta ut båda hamstrar på en yta där ingen har varit tidigare. Låta dom bekanta sig med varandra där. Går det bra, så tar man den nystädade buren och sätter ner den yngsta först, och sedan den andra.

Allt under koll givetvis. Det kan se bra ut från början, men sen kan det ju bli bråk ändå. Och ibland behövs det lite smågnabb, för att göra upp om ordningen i flocken.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: