Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 934 ggr
[Budgies]
1/23/14, 8:50 PM

Nysning?

Hej, jag passar en dvärgis (fick den för en vecka sedan) och den nyser. Eller jag vet inte om det är en nysning, det låter inte men ryggen rör sig på ett speciellt sett…

Hennes syskon har dött (i samma bur) pga. förkylning, så är det dennas tur? Och hon kliar sig mkt också.

Jag vill inte att något händer, speciellt inte nä det är min

Annons:
HamsterMarie
1/23/14, 9:08 PM
#1

Hamstern är troligen förkyld. Riv massor med papper (toapapper) i strimlor och se till att hon har det varmt och mysigt i boet. Ha inga öppna fönster i rummet.

Går förkylningen över till lunginflammation är det dödligt och hon behöver då åka till veterinären.

Hoppas hon blir bättre snart!

[Budgies]
1/24/14, 10:44 PM
#2

Tack! Hon kliar sig ofta också, hon springer skit mkt i hjulet så att hon gör volter o jag brukar då för säkerhet skull ta bort hjulet..

Jag ska ha hamstern i 2 veckor till

HamsterMarie
1/25/14, 12:10 AM
#3

Låter som att hon är uttråkad och har ett lite för litet hjul. (helst 18cm i diameter) ta ut hjulet om det är mindre än 15 cm i diameter. Möblera gärna om då och då i buren å lägg in t.ex äggkartonger att bita sönder eller göm/sprid ut maten på olika ställen i buren så hon alltid har något att göra. Hamstrar kliar sig rätt så ofta enligt mig men kolla för säkerhetsskull om hon skulle ha ohyra i pälsen (blås i pälsen och se om du ser svarta eller röda prickar på huden.

[Budgies]
1/25/14, 8:32 AM
#4

Okej tack så mycket :) Hur mäter man hjulet? I omkretsen eller från neråt till uppåt?

cecbur
1/25/14, 8:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Diametern är hjulet höjd vilket är detsamma som storleken mätt tvärs över.

[Budgies]
1/31/14, 10:40 PM
#6

Tack, den är ca 17 cm isf

Annons:
[Budgies]
1/31/14, 10:41 PM
#7

Och den luktar skit äckligt, jag tror jag kissar på den för han har bara badat/kissat i sanden 1 gång här

Upp till toppen
Annons: