Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1020 ggr
jossa5
1/20/14, 5:53 PM

Bli registrerad uppfödare?

Hej alla,

Jag är medlem i Svenska Hamsterföreningen, och har nu tillsammans med Emmyz (Emmy) dragit i gång dvärghamstersektionen i föreningen igen. Den har varit vilande ett tag, men vi känner att det är klart det ska vara liv i den delen av föreningen med!

Vi sitter och funderar över allt möjligt just nu, och kom in på att vi har få registrerade uppfödare på dvärghamstrar i SHF just nu. Så jag tänkte höra med er uppfödare här, vad ni skulle tycka vara lockande för att bli medlem i föreningen, och så småningom registrerad uppfödare?

Jag hoppas att det är okej för dig, Erik Sajtvärd, med min tråd, annars får du plocka bort den.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
[Ingunn_1969]
1/21/14, 7:54 AM
#1

Jag har ju varit registrerad uppfödare i SHF på dvärghamster men valde att i år lämna föreningen då jag tyckte att aktivitetsnivån var för låg. De flesta större uppfödarna registrerar dessutom sina kullar i Svenska Dvärghamstersällskapets stambok vilket gör att SHFs stambok blir mer och mer inaktuell. SDS arrangerar flera utställningar varje år och vi åker också gemensamt till utställningar utomlands, nu i februari ska vi bland annat till Åbo, Finland, för att vara med på utställning där. Vi har flera internationella domare i vår förening som dömer på våra utställningar och också mycket kontakt med uppfödare utomlands vilket gör att vi har lättare att importera och därmed kunna göra ett bra arbete för att bevara arterna. Så för att locka uppfödare tillbaka SHF tror jag att ni i första hand måste komma igång med utställningsverksamheten.

Be-Bopz
1/21/14, 5:40 PM
#2

Får inte glömma att stamboken i SHF är stor, där finns djur sen långt tillbaka, så även om nu inte de som du kallar "större" uppfödare inte reggar hos shf så tror jag ändå att stamboken är väldigt aktuell :)

Sen kommer vi igång med utställningarna nu under 2014, shf är ingen avelsförening i den bemärkelsen som du talar om, shf är en förening för alla som har hamster och gerbil, vare sig man föder upp eller inte, vilket jag tror spelar stor roll för många som äger en hamster eller gerbil :)

Men tillbaka till frågan som Jossan ställde, det var en fråga om SHF och vad som skulle locka till att regga sig hos shf :)

[Ingunn_1969]
1/21/14, 6:45 PM
#3

#2 Precis, frågan gällde vad som skulle kunna locka dvärghamsteruppfödare att regga sig i SHF och inte medlemskap i SHF generellt. Jag vet inte varför andra dvärghamsteruppfödare har valt att lämna SHF men för att hjälpa TS ville jag berätta varför jag valde att göra det. Jag skulle tycka att det vore jättebra om SHF kunde komma igång med aktiviteter kring dvärghamstrar och varför inte samarbeta med SDS? Det tror jag båda föreningarna skulle vinna på. Vi är ju trots allt inte så många som håller på med avel i Sverige i dag.

Be-Bopz
1/21/14, 6:58 PM
#4

#3 Du fick det att se ut som att du jämförde 2 föreningar/sällskap/klubbar, därav mitt svar :)
Du får det fortfarande att se ut som en jämförelse, vilket inte riktigt var frågan från första början.

Nu hoppas vi kunna locka till oss fler medlemmar när sektionen kommer igång på allvar, tror dessa 2 tjejer kan göra underverk :)
Med detta kanske fler väljer att regga sig.

Vill du sen diskutera vidare kan vi ta det privat istället för att ta det i tråden ;)

[Ingunn_1969]
1/21/14, 7:36 PM
#5

#4 Det var inte min mening att kritisera utan tvärtom försöka komma med tips som svar på TS fråga. Vänligen ta bort mina inlägg alternativt atarta det en ny tråd med samma fråga så lovar jag inte komma ned några förslag eller synpunkter.

Be-Bopz
1/21/14, 7:45 PM
#6

#5 Tips och förslag var det som efterfrågades, så det är välkommet :)

Annons:
[evilewa]
1/21/14, 8:08 PM
#7

Jag är medlem och registrerad uppfödare i SHF gällande Dvärghamster. Jag uppskattar mångfalden och att föreningen representerar stora och små uppfödare. Även om aktiviteten varit låg, tror jag att en förändring är på väg. Vi är flera nu som fokuserar på Dvärghamster, vi hjälper varandra dessutom. Jag är medlem i SDS, de har förvisso aktiviteter, dock är det de stora uppfödarna som dominerar utställningarna, dvs vinner alla priserna. En stor fördel med SDS är dock att det är gratis att registrera stamtavlor! Oavsett, känner jag att det finns fördelar om ett samarbete mellan de båda föreningarna kom till stånd skulle det gynna alla. SHF är viktig som förening för mig som uppfödare, en kvalitetsstämpel!

[evilewa]
1/21/14, 8:30 PM
#8

Vi börjar om den här tråden…fokusering på hur vi ökar intresset och aktiviteterna avseende dvärghamstrar.

jossa5
1/22/14, 2:28 PM
#9

Hm, tack för svaren som kommit in.

Ingen annan som har några åsikter? Man får ju givetvis säga vad som skulle locka en själv, billigare pris, fler utställningar, mer föreläsningar. Vi vill jättegärna höra vad som skulle locka fler, för just nu planerar vi inför ett superbra hamsterår, med flera utställningar, vi har våra onlineutställningar och mycket annat skoj! Och får vi förslag på vad medlemmarna vill göra så kollar vi givetvis upp om det är möjligt, och sen försöker vi ordna det! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: