Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 972 ggr
The Idizen
2013-11-14 23:38

Beroende av sitt hjul

Hej, jag har en dvärghamster ifrån djuraffär. Hur go som helst faktiskt. :) Dock är hon typ "beroende" av sitt hjul. När jag fick henne vid 5 veckors ålder så hade jag inte läst någonstans att man skulle vänta med hjul, trots att jag läst på mycket. 

Så hon har haft hjul sen hon kom. Om man tar bort hjulet så blir hon väldigt upprörd.. Vad ska jag göra tycker ni?

Är det bäst att ha kvar det? Eller ska man försöka vänja henne av med det? (Alltså att inte ha det 24 timmar om dygnet.)

Lilla Muffin hälsar. 😊

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
Anna4077
2013-11-15 00:30
#1

Jag skulle ta bort det. Eventuellt, när hon lugnat ner sig, gett henne det någon/några pinnar om dagen. Finns många sätt att motionera hamstern på.

Anna och taxen Max

Rebornbabyn
2013-11-15 09:36
#2

#1 Antar att du menar "timmar" och inte "pinnar"! 😉

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Anna4077
2013-11-15 10:45
#3

#2 haha ja :p usch va väldigt trött igår. Allt jag skrev, överallt blev jätte fel :p

Anna och taxen Max

[Ingunn_1969]
2013-11-15 11:17
#4

Jag kan ärlig talat inte förstå rädslan att låta unga hamstrar springa i hjul, de behöver ju precis som alla unga djur få röra på sig för att utvecklas bra och må bra. I naturen springer de många timmar och långa sträckor varje natt, inte sitter de still eller väljer att bara göra lugna aktiviteter som att gnaga på pinnar tills de är 5 månader då inte.

Unghästar t.ex. ska ju få möjlighet att röra sig i stora hagar med backar, stockar, stenar att gå och hoppa över, visst finns det en liten skaderisk men den är ju mycket  mindre jämfört med de skador djuren kan få av att stängas inne i en liten platt hage utan möjlighet att anstränga kroppen.

Dvärghamstrar blir lätt feta och ju mer de rör sig ju mer energi gör de av med.

Sen ska man naturligtvis se till att välja hjul som är tillräckligt stort och har en utformning som gör att de kan springa med rak kropp, man ska också se till att det finns mycket annat att göra som att krypa igenom saker, klättra lite smått, gräva, bygga bo osv.

Men att ta bort hjulet för en hamster som har stort rörelsebehov och tycker det är roligt att springa låter i mina öron fel.

hanna12351
2014-02-03 15:02
#5

säger som #4, är det så att hon blir väldigt smal kan du ju bara ge henne fetare/lite mer mat:)

annars kanske hon har tråkigt. du kan prova ge henne större bur, mer stimulerande inredning och låta henne springa fritt på golvet:)

se bara till så att hon inte blir utmattad:)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: