Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1761 ggr
[etsan]
2013-11-14 08:27

Bottenmaterial

Stella har börjat reagera på spån så jag har bestämt mig för att byta bottenmaterial. Först tästade jag toalett, det var INTE uppskattat då det var så hårt för deras små tassar. Sedan testade jag alspån men det gick ju inte bra att gräva i. Hampa dög inte heller för de och inte mjukt hö med. Nu återstår sand och strimlat papper att testa. Jag såg att Cafesinner på hif hade strimlat papper till sina och det såg jättemysigt ut. Men sand verkar också funka bra. Vad rekomenderar ni. Annars har jag tänkt att ha sand i bottnen och en grävlåda med papper? :D Vad är fördelar/nackdelar med sand och/eller strimlat papper?

Annons:
Klarar_Hogberg
2013-11-19 19:20
#1

Bara så du vet så är hamstrar allergiska mot ceder och tall så om ditt träspån var gjort av det så var det säkert därför dom visade reaktioner på spånet. Du kan ju annars också ha jord. :]

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

[etsan]
2013-11-19 19:35
#2

Jag vet, det är just därför jag byter som jag skrev :) Och jord är inte jättebra att ha i hela buren då det lätt blir blött och möglar.

hikaru
2013-11-19 21:04
#3

testa carefresh

//Sara

hikaru.se

Klarar_Hogberg
2013-11-19 21:20
#4

Men varför letar du inte bara efter ett annat spån som är i ett annat träslag?

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

[MARWAKE]
2013-11-19 21:33
#5

du kan ju blanda STL-strö med Lättströ då blir det lätt att gräva i! Som #3 säger carefresh. Carefresh kanske dem gillar det då det är mjukt och lätt att gräva i, som är gjort av cellulosafibrer! ;)

[etsan]
2013-11-20 07:50
#6

#4 då jag ville testa något nytt. Tack för alla svar, men redan dagen efter jag skrev detta inlägg så huttade jag ett nytt bottenmaterial : sand. Tack för hjälpen endå.

Annons:
DanceDiddi
2013-11-20 21:17
#7

Funkar sanden bra då? :)

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

[etsan]
2013-11-21 17:42
#8

#7 japp! :) sedan har jag även strimlat papper i en jättestor kartong (typ lika stor som halva samlan 130 L) och där gillar de också och vara ;D

DanceDiddi
2013-11-21 22:12
#9

#8 kul! Måste se det.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Anna4077
2013-11-21 22:50
#10

Sand är trevligt så länge dom kissar på rätt ställe :) tips, om det börjar lukta så har det säkert kissats någonstans. Bara att plocka bort. Ingen idé att byta all sand. Jag brukade sila sanden i en vanlig köks sil. Bytte bara typ en gång i månaden eller varannan månad. Minns inte riktigt men silade varje vecka och fyllde på vid behov. Men då plockade jag kiss typ två gånger om dagen då Roffe envisades med att inte gå på tänkt ställe :) jag använde en vanlig plastsked att plocka med :)

Anna och taxen Max

[etsan]
2013-11-22 07:44
#11

#10 tack dör sand tipsen, nu har de börjat strejka också -.- de kissar BARA på själva plastlådansbotten de hräver upp bottnen och kissar där, plasten är ju svår att sila;) när jag var i en djuraffär i går så hade de fått in såna sandspador för krabbor som en spade (liten, typ i storlek med en tesked) med sil i. Köpte på mig ett fäng sådana. :D

Anna4077
2013-11-22 10:18
#12

#11 smidigt med sandskrapor :) det är lite jobbigt när dom envisas med att inte kissa på "rätta stället"

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: