Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 8972 ggr
[evilewa]
2013-11-10 19:41

Varför dvärghamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på vad som gjort er intresserade av hamstrar, dvärghamstrar, hur började det? Berätta!!

Annons:
[evilewa]
2013-11-10 19:51
#1

Jag kan inleda med min historia :-) Jag har under mina 41 år, alltid hållit på med djur i någon form. Under min uppväxt har det varit, fåglar, hamstrar, kaniner, hästar, katter, ja det mesta. Jag kände för två år sedan att jag ville satsa på ett litet djur, avel och genetik. Jag fokuserade då på guldhamster, men när Papova blev ett faktum, så fick jag upp ögonen för Campbells. Efter det har jag aldrig ångrat mig! Allt är perfekt, hamstrarna och deras charmiga sätt och fulla med påhittighet och upptåg. Avel med en mängd olika färger. I min hobby följer också det med andra saker, fotografering och webb. Kan det bli bättre - nää! :-)

Winrey
2013-11-10 19:54
#2

Jag har alltid älskat djur och håller på mest med hundar, men även med hästar. Att jag bestämde mig för dvärghamster var att jag helt slumpmässigt drömde om att jag skaffade dvärghamstrar och då hade jag inte ens tänkt någonting på hamstrar eller så.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[etsan]
2013-11-10 20:11
#3

Jag har alltid haft djur och alltid hamstrar. När jag var nyfödd skaffade mamma tvåcambells till sig själv och de var väldigt roliga att titta på tyckte jag. Sedan när de dog var jag ca tre år och dåskaffade vi guld (en omplacering som var gammal) men han dog fort så vi skaffade en ny guld. När den andra gulden dog bar jag 6 år och ville testa ett annat djur. Så då köpte jag kaniner. Min kusin (ett år äldre en mig) blev dock väldigt fäst i de och det slutade med att de flyttade till hennes och hennes familjs gård. Då var jag åtta. Då skaffade mamma nya vintervita och jag ville också ha ett par så då bodde fyra killar henna hos oss. Sedan när de dog var jag elva och skaffade vintervita igen. Nu för en månad sedan skaffade jag nya vintervita och en har nu kull. Så det var tack vare min mamma och vintervitas underbara temprament. :)

DanceDiddi
2013-11-11 09:46
#4

När jag var ca 7 år så fick min familj vara hamstervakt. Det var ca 4-5 hamstrar. Den äldsta var inte så trevlig. Den bet min syster… Men ändå, så tyckte jag att dom var något. I början av våren 2013 slog jag upp ögona på riktigt för hampisar. När etsan från DHIF berättat att hon skaffat nya dvärgisar så verkade det så intressant. Jag började genast läsa om vintervita. I böcker, på datorn, fick lära mig av etsan, av min faster som haft en dvärgis (dock så dog den av att hon hade råkat satt sig på den…) ja mm. Jag tjatade, tjatade och tjatade på mamma och pappa men dom ville inte. För några år sedan så hade vi undulater. Det var hela familjens men det var bara pappa som städade hos dom. Till sist en dag när ingen såg att buren var öppen så smet båda ut ur buren och ut genom ett öppet fönster. Sedan har vi katten. Mamma tycker inte vi tar hand om henne så mycket. Eller vi tar ju hand om henne, ger henne mat, kelar med henne mm. Men inte tillräckligt mycket. Så det blev ett nej till hamstrar. Några veckor senare så hade jag redan tjatat ihjäl mina föräldrar, så dom tyckte att det var okej om vi åkte och kollade på hamstrar. Vi åkte till Snögatans och köpte 2 finisar. Hamstrar är verkligen fina. Man kan dela sina känslor med dom. Jag har fått sära på dom nu men dom är ändå så söta. Den äldsta klättrar alltid upp för min arm när jag stoppar in den i buren. Den är jätte tam. Den yngsta är så snabb och rolig. Jag ska inte sluta med hamstrar. När dom små sötisarna jag har nu dör så skaffar jag nya, genast!

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Anna4077
2013-11-11 12:54
#5

Jag tog hand om min farfar när han blev änkling. Jag hade då flyttat hemifrån. Åkte dit väldigt ofta och tog hand om honom, såg till att han åt och kom utanför dörren. Två år senare blev farfar jätte sjuk eller ja han gav upp och dog av sorg. Plötsligt hade jag ingenstans att ta vägen, ingen att ta hand om eller som behövde mig. Så jag bestämde mig att skaffa ett djur att ta hand om. Jag har problem med psykisk ohälsa och ville prova med ett mindre enkelt djur. Efter mycket läsning bestämde jag mig för en hamster, dock fick jag med mig en ensam dvärg från djuraffär. Älskar min hamster. Han följde mig och på husvagnssemester i somras. Nästa vecka fyller Roffe ett år! Min stora kille :) nu har vi även en liten tax valp i vår ganska liten lägenhet. I sommar blir det husvagnssemester med både hund och hamster :)

Anna och taxen Max

CupcakeGod
2013-11-11 13:23
#6

Jag kommer inte riktigt ihåg. Min första guldhamster fick jag när jag var 5-6 år gammal. Han hette Kubus :D 

När min mamma fick reda på att jag hade pälsallergi, vilket visade sig att det inte var sant så sålde hon honom. Jag grät hela dagen och bad henne att inte sälja honom. Den dagen kommer jag komma inhåg hela mitt liv, har aldrig bölat så mycket. 

Jag har alltid haft både guld och dvärghamstrar, även möss. Den sista guldhamstern har jag haft i 2008-2009, sen dess har jag enbart haft dvärgisar :)

Annons:
[MARWAKE]
2013-11-11 17:08
#7

Jag vart intresserad av Dvärghamstar för min kompis hade en. Min lillebror är jätteallergisk mot dem flesta djur och när vi hälsade på hos henne så hade hon hamstern i bollen och då tålde han hamstern. Så jag läste massor om Dvärghamstar och sådär först ville jag ha roborovski för att min kompis hade det. Men sedan när jag läste mer så kom jag på att roborovskis kanske inte var så bra till sällskap. Hon(min vän) hade bara en roborovski, Nina (köpt från djuraffär) och hon visste ingenting om hamstrar så då berättad ekar massor för henne eftersom jag hade läst på massor. Hon skaffade sedan tre campells men ingen till roborovski. För mig tog det månader att övertala mina föräldrar om att få hamster så tillslut ringde pappa uppfödaren och hon sade att vi kunde komma idag och vi hade inte köpt någonting så vi fick panikköpa alla tillbehör. Men det var min kompis som fick mig att skaffa hamster, innan jag träffade hennes hamster tyckte jag att hamstar var det mest tråkiga djur någonsin, men idag tycker jag det är det mest roligaste djuret!!

[JollyJustin]
2013-11-12 15:43
#8

Man får inte ta bider från internet utan tillstånd #0

inthegame
2013-11-13 17:01
#9

När jag var 2 år fick vi avliva våran katt p.g.a sjukdom. Jag minns såklart inte det, men jag har fått se många söta bilder. Då ville vi fortsätta med husdjur, men p.g.a mammas pälsallergi fick det vänta. Länge…
När jag var 6 eller 7 år typ började jag tjata. Varje dag. Flera gånger om dagen. Och tillslut, när jag var 9 år och hade hälsat på kompisen som hade dvärghamster, så fick jag lov att skaffa en. Mamma reagerande inte på hamsterns päls då de inte har så mycket och inte är stora😉
Och det var lilla Jack! När jag var 11 år fick jag lilla (eller stora) Rose!
På min födelsedag. Men då skulle jag inte få något mer djur! Fast jag lyckades med ett akvarium och ett terrarium också. (Terrariet ska köpas i helgen). Det är de bästa med mina föräldrar😂

PS: Blev lite OT i slutet, sorry😊

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

[evilewa]
2013-11-13 17:05
#10

Vad roligt det är att läsa om allas olika historier :-) Tack för att ni deltar!!

natalie01
2014-02-14 13:12
#11

Det började när jag var hemma vid min kompis Lea. Hon hade en jätte snäll guldhamster som hette Helge. Och när jag kom hem till mamma och pappa började jag tjata om en guldhamster och tre dagar efter fick jag en liten guldhamster bebis som hette Peggy hon sov i min famn och i min tröja när jag städade hennes bur. Men en dag när jag kom hem ifrån skolan hängde hennes tarm utanför och den hade spruckit. Så jag bestämde mig för att ta bort henne för tarmen gick inte att operera. Så jag ringde till pappa så han fick komma hem och ta bort henne. Jag grät hela natten och hela dagen. När jag hade gråtit så mycket att jag inte orkade gråta längre kom mamma upp till mig med en dvärghamster bild och frågade vill du ha den här söta tjejen då sa jag jaaaaaaa och sedan åkte vi in till djuraffären och köpte Mimmi som var en vintervit dvärghamster. Efter två månader blev hon tagen av katten. Och dagen efter köpte jag en guldhamster som hette chica som dog efter tre månader. Då köpte jag en guldhamster som heter Hamlet och dagen efter ville jag ha en dvärghamster också så vi åkte och köpte honom så nu har jag haft honom i två veckor. (: (:

jossa5
2014-02-14 13:26
#12

Hm, den här tråden har jag missat!

Men min historia är inte så lång. Kommer från hem där mamma, storebror och jag är allergiska. Har provat ha kanin, men det funkade inte alls. Hade sköldpadda ett tag, men den sålde vi.
Sen blev det inga mer djur förrän jag hade flyttat hemifrån, och då provade jag på att ha gerbiler. Det gick väl sådär, jag tyckte jag läste på, men hade missat en hel del iallafall.

Och 2012 var vi hos min sambos familj, och hans lillasyster (då 19 år) hade precis varit och köpt en dvärghamster på djuraffären. När jag såg henne så smälte jag, och dagen efter åkte jag ut och köpte en djuraffärshamster med.
Sen har det bara blivit fler och fler, och jag ångrar mig inte en sekund! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: