Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2812 ggr
Josefinaaa
11/7/13, 10:25 AM

Vill ha

Jag har velat ha en hamster sen jag va 7 och nu är jag 14. Min pappa vill också ha en. Men det är så att både jag, min storebror och min pappa är pälsdjurallregriska :( men vi tänkte ändå köpa två i helgen till mig och min lillebror och ha dom på ovan våningen. Min storebror är 18 och nästan aldrig hemma och min pappa är fiskare så bara hemma på helgen och jag är inte liika allergisk som dom.v har ute kaniner och de går huuuur bra som helst när jag tar medicin:) Vi tror verkligen att de kommer gå bra men vad tror ni?

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Annons:
[Ingunn_1969]
11/7/13, 11:04 AM
#1

Det är svårt att säga på förhand, det beror på hur allergisk man är. Ett bra tips är att ha buren stående i ett rum med frånluft. Badrum har ofta mekanisk frånluft, det gör att luft sugs in från andra rum i huset/lägenheten och vidare ut. Om hamstrarna står i badrummet dras alla allergener ut direkt med frånluften och övriga rummen blir därmed fria från allergener.

Jag är allergisk mot katt och hund så jag är försiktig med att utstätta mig för konstant påverkan från djurallergener, så jag har byggt om ett badrum till hamsterrum och satt in en utsugsfläkt. Nu har jag ca 30 burar med totalt runt 100 djur och det har gått bra i flera år, jag märker inte av någon allergi.

Lycka till!

inthegame
11/7/13, 12:03 PM
#2

Min mamma och syster är pälsallergiska och det har gått jättebra! De har inte tagit mediciner ens!:)
Lycka till!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Norbert
11/7/13, 1:01 PM
#3

Jag är också pälsdjursallergisk och trodde att jag aldrig skulle kunna ha ett pälsdjur. Mest allergisk är jag mot katt och kanin. Jag har nu två dvärghamstrar och det funkar hur bra som helst! dom är ju så små så dom har ju inte så mycket päls, hihi! Eftersom att hamstrar inte hårar ner såsom en katt överallt så tror jag att det är lugnt för dig precis som för mig. Jag har min bur i köket, tror det är viktigt att inte ha den i sovrummet om man är allergisk. Jag är också noga med att alltid tvätta händerna efter att jag lekt med hamstrarna, samt städa buren (och köket) ofta! Ett annat tips kan ju vara typ av bur; ett akvarium eller en duna bur som är lite mer "instängd" än en gallerbur är nog bättre och släpper inte ut så mycket allergiämnen som kanske en gallerbur gör som är mer öppen. Jag är ingen expert men så resonerade jag…Och förresten är nog ändå akvarium eller duna de bästa burarna oavsett allergi eller ej! Lycka till! Kul att din pappa också vill ha en hamster :) grattis om du äntligen ska få en som du velat ha så länge!

(o)(o)
(='.'=)
(")_(") Hälsningar mig, Norbert & Mårten-Herbert :)

 

Josefinaaa
11/7/13, 1:23 PM
#4

#3 nej de är klart att dom inte hårar ner så mycket och de är ju väldigt bra! Vi har en papegoja och kan inte ha den där nere för att när han är arg eller ensam så skriker han vääädligt högt! Och pappas allergi (han sågar astma med) och där upp har min lillebror sitt rum och gåvans kompisar är gapiga så inne i hans rum går inte. Mitt rum är bäst, men jag vet inte om jag kan sova i det.. Man kan ju alltid testa annars har vi ett bra badrum på ovanvåningen :)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Lizette´s
11/7/13, 3:47 PM
#5

Nix jag tror inte du kommer reagera på hamstrarna. 

Min pappa är kattallergiker och kelade och lekte ofta med min hamster. Hon charmade honom totalt!! ^^

Dock så reagerade han på spånet. Vet självklart inte om någon i din familj gör det, men det gjorde pappa då. Inte mycket men lite. Har ni spån till era kaniner borde det inte vara något problem, men att tänka över om det är en bidragande faktor kanske hade varit bra ändå.

Lycka till med dina små hamstrar nu! :D

Kram Felicia

Make your dreams come true

[MARWAKE]
11/7/13, 3:51 PM
#6

Min lillebror är jätteallergisk mot massor djur och inklusive gnagare men dvärghamster tål han hur bra som helst även fast det är en gnagare, jag är också allergisk och känner inte av dem. Det beror ju lite på också vissa tål och vissa tål inte.

Annons:
DanceDiddi
11/7/13, 4:00 PM
#7

Hamstrar har inte jätte mycket päls och hårar inte ner lika mycket som katt T.ex. Men det beror ju också på hur du är. Några är mer allergiska och några minde. Har du någon vän som har hamster? Prova vara hemma hos hen eller prova ta hand om den hamstern när din kompis reser bort. Medicin är ju bra att ha då. Ha det nära dig ;)

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Josefinaaa
11/7/13, 4:07 PM
#8

#5 ja vi ja vi har spån till ninisarna och inget vi reagerar över, dock är jag till och med pollenallergisk, gräsallergisk och sånt så jag tål inte höet, men de har man ju inte till en hamster;) Jag tro att jag kommer känna av när jag kelat med den, men jag får alltid allergi i ögonen och då har jag väääääärldens bästa ögondroppar som tar bort de på 1 minut. Tror inte att en liten dvärghamster kan ge MIT så mycket allergi så de sätter sig i luftvägarna faktiskt… De kommer nog gå bra, de enda är i så fall pappa som har astma. Men 1. Den kommer stå i badrummet där uppe och där är han aldrig. 2. Vi kommer bara sitta med dom i soffan där nere när han är ute och fiskar, aldrig när han är hemma. Tror att de bor super!:D min kompis och hennes mamma är allergiska och dom har haft den i tvättstugan och de har gått jättebra!:)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

[ErikP]1
11/7/13, 5:22 PM
#9

Jag kan säga att för några år sedan fick jag veta att jag var päls allergiker. Då var jag tvungen att lägga ner min uppfödning. Det berodde inte bara på allergin utom att jag också skulle få barn. Men nu har jag skaffat mig 2 fina honor och det går hur bra som helst.

Upp till toppen
Annons: