Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 717 ggr
The Idizen
2013-11-01 14:10

Skaffa burkompis

Hej! Jag undrar om man kanske skulle kunna skaffa en kompis åt min dvärghamster Muffin? Hon kommer ifrån djuraffär men är väldigt snäll och biter nästan aldrig. Hon är 8 månader gammal.

Hur gör man om det ens är möjligt?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
[dvärghamster Uppfödning]
#1

Det är oftast svårt att sätta ihop ett par dvärghamstrar då dom 60% inte går ihop :)

jossa5
2013-11-01 19:22
#2

#1 Det beror väl på vad det är för art, och hur gamla dom är?

Ts, du kan ju prova, men risken är att hon inte kommer att gå ihop med någon då hon är från djuraffär. Men du kan ju alltid prova. Tänk bara på att ha en extrabur om dom inte skulle gå ihop. Om du inte köper från uppfödare och får lämna tillbaka.

Ett sätt man kan göra är att dela av buren på mitten med något slags galler, och sen ha hamstrarna på varsin sida, så dom får känna lukten av varandra. Man ska dock inte ha så mycket grejjer i buren då, mest bara mat och vatten så dom inte kan gömma sig för varandra.
Efter ett tag så byter man plats på dom, och gör så några gånger. Sen kan man prova sätta ihop dom tillsammans på en neutral plats som inte luktar hamster alls, och hoppas på det bästa. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lizette´s
2013-11-01 20:40
#3

Har läst att man vande kaniner vid varandra genom att ta en pappersnäsduk och "gnida" över den ena kaninen, varpå man gned den över den andra kaninen och sen över den första osv. Tills de vande sig vid den andres doft och deras dofter blandade. Detta gjordes innan första mötet och det underlättade det första mötet sen! :)

Funkar nog för hamstrar också!

Men som #2 skrev är det inte så stor chans att de funkar ihop, så ha en bur till redo. Tyvärr ganska troligt att du sen står där med två ensamma hamstrar så låna från uppfödare! :)

Make your dreams come true

The Idizen
2013-11-01 20:42
#4

Okej, detta får jag nog fundera på. 😃

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Lizette´s
2013-11-01 20:59
#5

#4 Gör du så! ;) :)<3

Make your dreams come true

HamsterMarie
2013-11-02 17:18
#6

Prova sätt ihop med en hamster som är 4-6 veckor gammal och i samma art annars blir det svårt. Tycker det är värt ett försök eftersom dvärghamstrar ska bo 2 och 2. Lycka till :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: