Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1993 ggr
hamsterglad
8/31/13, 7:21 PM

Roborovski

Hej, jag undrar om alla roborovski dvärghamstrar ser likadana ut? Hehe, sen undrar jag även hur stor bur man behöver ha för 3 stycken roborovskis & hur dem är om man köper från djuraffär! :) kram

Annons:
jossa5
8/31/13, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Haha, nejdå, alla ser inte lika ut, även om många ser ganska lika ut! :)

Jag har två tjejer, den ena är ganska ljus i ansiktet (hon har inte dom där typiska ögonbrynen som robbar har), och den andra är en annan färg som heter husky.

Här får du se bild på dom två. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hamsterglad
8/31/13, 7:26 PM
#2

Skulle gärna vilja veta hur man ser skillnad på dem isf!

hamsterglad
8/31/13, 7:27 PM
#3

Gud va gulliga <3 är dem snälla? berätta gärna lite om dem🙂

jossa5
8/31/13, 7:27 PM
#4

#2 Jag tror man lär sig känna igen sina egna hamstar, även om dom ser ganska lika ut. Men hur dom rör sig, och smådetaljer som ingen annan lägger märke till. :)

Ja, dom är jättesnälla, men har ju väldigt mycket spring i benen! Dom är ju inte lika tam som min vintevita heller. Hon kan man lätt plocka upp och gosa med, medans robbarna bara sitter still en liten, liten stund.
Den ljusa av mina heter Tesla, och hon är lite större än den andra (även lite äldre), men hon gillar att springa i tunnlar och rör. Den andra heter Bell, och hon gillar att springa i sitt hjul (hon får ha hjul lite grand).

Dom bor i två burar som jag kopplat ihop med tunnlar, så dom springer omkring i båda burar hela tiden.
Dom är jätterolig att titta på, men inte lika lätt att gosa med då.
Så vill du ha en tam hamster så är väl inte robben den första du ska köpa då.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hamsterglad
8/31/13, 7:28 PM
#5

Haha okej :) Ska nog försöka ha 2 som inte är EXAKT lika dana isf ;)

jossa5
8/31/13, 7:31 PM
#6

#5 Haha, så tänkte jag med! Därför jag har en ljus och en mörkare! 😂

Men har skrivit lite längre svar på mitt förra inlägg, så kolla där, så får du veta lite om dom. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
hamsterglad
8/31/13, 7:33 PM
#7

Men är de så man kan ta upp dem i handen? :) En koort stund iaf eller blir dem jätte rädda?

jossa5
8/31/13, 7:37 PM
#8

#7 Mina är lite halv-vilda, eller vad man ska säga. Men bara man håller på med dom, så kommer dom ju bli tam så att dom kan sitta en stund i handen iaf. Men rätt vad det är kommer dom skutta ur den igen.

Jag håller på att göra mina tama, har inte haft dom så länge än (bara 2 veckor), så jag sitter med ena handen i buren ett tag varje dag, så att dom kan nosa på den och springa igenom den (har format den som en tunnel), och då märker dom att den inte är farlig. Det går inte så fort för mina två, men det blir bättre för varje dag. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hamsterglad
8/31/13, 7:39 PM
#9

Haha okej :) Du vet inte möjligtvis nån uppfödare av dem i Göteborg / nära Göteborg?

jossa5
8/31/13, 7:41 PM
#10

#9 Nej, tyvärr. Vet två i Uppsala och en i Stockholm.. Men du kan ju kolla in listan här till vänster, Uppfödarlistan, där kanske det står med någon. :)

Annars kanske det kommer nån och svara här med att dom föder upp. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hamsterglad
8/31/13, 7:41 PM
#11

Okej :) tack för svar <3

jossa5
8/31/13, 7:43 PM
#12

#11 Ingen fara! Är det nåt med du undrar om robbar, så är det bara att fråga, så ska jag svara så gott jag kan. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hamsterglad
8/31/13, 7:44 PM
#13

Jo en sak till hur stor bur tror du man behöver för 2-3 stycken? :)

Annons:
jossa5
8/31/13, 7:47 PM
#14

#13 Ja, ju större desto bättre. Jag har två mini-duna-burar ihopkopplade just nu. Men jag skulle nog säga en stor Samlalåda (den på 130 liter, från Ikea), eller en stor Dunabur.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hamsterglad
8/31/13, 7:48 PM
#15

Okej, kan inte ha nåt som står på marken, för vi har katt & man vet ju aldrig… ;/

Men vi har en jätte stor hylla där inte katterna kommer upp där jag tänkte ha hamstrarna :)

jossa5
8/31/13, 7:51 PM
#16

Då är nog en Dunabur eller ett akvarium med ett gallerlock på ett bra alternativ. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hamsterglad
8/31/13, 7:54 PM
#17

Ja, tror du att en sån här hade fungerat? :)

http://www.zoo.se/produkter/smadjur/bur-transport/smadjursbur/victor-3-hamsterbur-59-cm.html

vi har även en till bur isåfall de inte skulle funka :)

jossa5
8/31/13, 7:56 PM
#18

Jag skulle nog försöka ha en större bur, och helst en som inte har massa galler som dom kan gnaga på, och klättra på.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

jossa5
8/31/13, 7:59 PM
#20

Ja, precis. Den känns bättre i storlek för tre st små hamstrar! Inga höga höjder som dom kan ramla ner ifrån heller. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
hamsterglad
8/31/13, 8:00 PM
#21

Ja jag tycker också den såg väldigt bra ut :)

Upp till toppen
Annons: