Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2961 ggr
Anna4077
8/30/13, 11:23 PM

Roffe the hamster flyttar till dvärghamster ifokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har tidigare på hamster iFokus skrivit om min hamster Roffe. Vi har gått igenom en del trots att han bara varit här sedan januari. Då han är från djuraffär och imazo (grossist avel) har han nog inte haft det så lätt. När han kom till mig var han först lite avvaktande och sedan utvecklades till ett litet monster. Men arbete och tålamod blev han en riktigt gosig liten snutt. Anledningen till att jag började skriva var att jag fick klagomål på facebook och tänkte ta det hit, till folk som uppskattar det. Nu har jag blivit Medarbetare på dvärghamster iFokus och har bestämt att flytta tråden hit istället och hoppas ni uppskattar den mer än mina facebook vänner.

Första tråden: http://hamster.ifokus.se/discussions/518d5ce8ce12c460e9001cff-roffe-the-hamster?participating-1

Här är den andra:

http://hamster.ifokus.se/discussions/51eebcface12c42163000652-roffe-the-hamster-20?participating-1

Anna och taxen Max

Annons:
jossa5
8/31/13, 5:27 AM
#1

Klart man följer Roffe även här! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

NinjaKakan
8/31/13, 9:31 AM
#2

Jepp jag med ;)


Anna4077
8/31/13, 11:32 AM
#3

Va roligt att ni följer min lille skrutt :)

Anna och taxen Max

[etsan]
8/31/13, 12:29 PM
#4

*Trycker på bormärk och bevaka!*

Anna4077
8/31/13, 12:51 PM
#5

Yay :)

Anna och taxen Max

Anna4077
8/31/13, 12:57 PM
#6

Igår var svärmor på besök på kvällen. Försökte på fram Roffe men han va så trött att han bara stack fram nosen och gick och la sig. Senare närmare midnatt lyckades jag locka ut honom. Försökte mata honom med ärtskott som han gillade dagen innan. Då blev jag riktigt orolig och undersökte honom riktigt ordentligt. Allt vara bra. Nosen torr, ögonen också. Så jag öppnade hans godis burk, torkade grönsaker, för att se om han ville äta överhuvudtaget. Kan tala om för er att då blev det liv i hamstern! Och då kunde mamma pusta ut. Ska ändå hålla ett extra öga på honom.

Anna och taxen Max

Annons:
Anna4077
9/1/13, 3:59 PM
#7

Nu är Roffe mycket piggare och sitt vanliga glada jag :)

Anna och taxen Max

Anna4077
9/3/13, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Just nu är jag och Roffe ensamma idag. han skickade en puss god natt till 'pappa' som sover första natten borta. kanske inte grafiskt korrekt men det är ju tanken som räknas :)

Anna och taxen Max

Anna4077
9/4/13, 9:57 PM
#9

Idag är jag inte jätte glad på Roffe. Han hade kissat på hyllplanet bredvid matskålen. Gissa vad jag fick i handen när jag lyfte den?

Anna och taxen Max

Anna4077
9/11/13, 11:27 PM
#10

Idag hade Roffe ett nytt äventyr. Nu kissade han på soffan… Oj oj oj vad han kommer vara i trubbel när "pappa" kommer hem. Soffan är Christians typ ögonsten efter hans bil. Roffe är ju min ögonsten men just nu är han inte jätte populär. Det första jag fick göra i morses var att tvätta av hyllplanet i buren som var ner kissat och det sista jag fick höra idag va att göra "damage control" av kissfläcken på soffan. Igår fick jag dessutom torka av honom med en bomulls tuss för att han kissat "på sig". Börjar bli orolig att något är fel. Överväger att ta han vill veterinären men han verkar pigg och glad annars. Vikten är stabil osv. Några idéer?

Anna och taxen Max

NinjaKakan
9/11/13, 11:29 PM
#11

#10 Hmm.. Har du ändrat om i buren? Någon som mister Roffe kan vara missnöjd med ? Men konstigt att han kissar på sig sådär. Är du mycket orolig så ring veterinären annars hade jag avaktat sålänge han äter, håller vikten, inte bits eller har andra avvikande beetenden :)


Anna4077
9/11/13, 11:40 PM
#12

#11 det enda som hänt är att min sambo börjat jobba borta på veckorna och inte sover hemma nätterna mellan måndag och torsdag. Buren är som vanligt, han avskyr när saker ändras i buren så undviker det så mycket som möjligt. Jag tycker också att det är konstigt att han typ kissar på sig. Flera gånger nu som han har varit helt blöt i baken av kiss. Upp mot 4 tror jag. Han reagerar inte på något annat sätt. Undersöker honom minst varannan dag och han ömmar inte någonstans runt pungen, magen eller snoppen. Han har gick ner behövligt i vikt när vi va ute med husvagnen, lite mer än jag tyckte om (45g) men när vi kom hem gick han upp till en lagom vikt. Han väger 50g och gjort i över 2 veckor nu, snarare en månad iallafall. Jag vill inte att han väger mindre än så men han känns ju inte mager eller något nu även om han lätt kan väga 56g utan att vara överviktig. Jag ska skriva ett mail till veterinären både rorstull eller vad det heter och blå stjärnan. Jag känner mig faktiskt orolig. Men jag är lite av en höns mamma

Anna och taxen Max

LinneaJohaanson
9/11/13, 11:53 PM
#13

Det kan inte vara  diabetes då? 😮

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Annons:
Anna4077
9/12/13, 12:26 AM
#14

#13 jag har gått i dom tankarna tidigare men eftersom det blev bättre och han håller vikten har jag inte "gått vidare" med dom tankarna. Nu är du andra personen som frågar just samma sak så nu har jag samma tankar igen. Fast jag vet inte vad jag kan göra annorlunda. Han får inte saker med socker i, aldrig frukt eller sånt. Grönsaker innehåller ju också socker men försöker tänka efter vad jag ger honom just med socker eftersom han är hybrid. Han har hållit vikten nu också, hade han minskat ett gram hade jag varit hos veterinären för länge sedan. Vet bara inte varit jag ska ta honom. Blå stjärnan fnittrade typ när jag babblade om diabetes hos hamster. Men då är det inte normalt att en hamster "kissar på sig" så han är helt blöt över baken? Ska åka till apoteket efter såna stickor i morgon och ringa roslagstull i morgon och fråga dom om råd.

Anna och taxen Max

LinneaJohaanson
9/12/13, 12:37 AM
#15

Hm jag har ju aldrig haft en hamster med diabetes så har ju inte sådär supermycket erfarenhet och kunskap men! Det är ju värt att du kollar upp med en sticka. 

Ja du, veterinärer alltså.. det är så synd att ha smådjur ibland då man aldrig kan få riktig hjälp för ingen kan något och ändå är det dom små djuren som är bland dom vanligaste att ha! Trist. 

Men köp stickor och ja ring roslagstull. Du kan ju ringa typ mälarkliniken också vet inte helt hur dom är med hamstrar men dom har en som är grym på kaniner möjligt att dom kan hamster också. Bara för att rådfråga!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Anna4077
9/12/13, 12:43 AM
#16

Det ska jag göra! Tack för tipset :) det är ju inte hela världen om han har diabetes. Man får bara hålla super koll på tecken att han blir dålig så han slipper lida i onödan. Vissa tycker man ska avliva direkt men det tänker inte jag göra. Men skulle det visa sig vara diabetes blir det att väga riktigt ofta och hålla sten koll.

Anna och taxen Max

jossa5
9/12/13, 7:08 AM
#17

Håller tummarna att det inte är något farligt!

Att vissa tycker att man ska avliva direkt har ju med att göra att dom brukar oftast bli jättedåliga, rasa i vikt på väldigt kort tid osv, så det är humanare att ta bort dom.
Dock guldisar verkar ju kunna leva med diabetes utan problem.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

jossa5
9/12/13, 7:15 AM
#18

Anna, är du säker på att det är kissar han gör? Satt och funderade lite, och läste online och hamnade inne på Wet Tail. Där får dom ju diarre och blir kladdig på rumpan.
Dock magrar dom och verkar bli ganska håglösa när det händer med.

Försöker inte skrämma upp dig, men kan ju vara värt att komma ihåg att det finns annat än diabetes också, som man kanske inte tänker på.

Men skriv eller (ännu hellre) ring till en vet och fråga. Dom borde ju kunna hjälpa dig! Och Roslagstulls ska ju vara en av dom bättre för smådjur i Sverige!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

NinjaKakan
9/12/13, 7:32 AM
#19

fast är det inte bara guldisar som kan få wet tail? Eller är jag heeeelt ute och cyklar nu?


jossa5
9/12/13, 7:43 AM
#20

#19 Stod på agria att även dvärgar kan få det… Men jag kanske också är ute och cyklar? 🤦‍♂️

Hm, jo, du hade rätt. Kollade på SHF's hemsida, och där stod bara Guldhamstrar med på det…
Tur att du sa något, Josefin! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
NinjaKakan
9/12/13, 10:03 AM
#21

#20 ja men jag fick för mig att det var så :P troligen för jag själv varit orolig för det :P


Anna4077
9/12/13, 10:19 AM
#22

#18 jag är helt säker. Även om det inte är wet tail så skulle det kunna vara någon bakterie som ger diarré, så tanken är bra :) men jag har helt säker. Hans avföring är helt normal, han bajsade häromdagen på min gästlista så jag fick en närmre titt :p Jag fick svar i en annan tråd om ämnet och då ska dvärgar med diabetes bli dåliga väldigt snabbt. Och eftersom jag första gången hade tanke på diabetes var i juni, början på juli så kanske det inte är det iallafall? Sen har han inte fått frukt eller så nånsin sen han kom till mig. Jag har varit noga med det just för att han är hybrid och kan ha anlag för diabetes. Så man tycker ju att om det började visa symtom runt juni så borde han må dåligt nu? Men han är ju pigg och så Det kan ju vara någon typ av urinvägsinfektion.. men borde han inte ha ont då? För vad jag han se har han inte det. Kan det vara stress? Kan han ha blivit stressad av att min sambo jobbar borta och "kommer och går"? Känns ju osannolikt men det är det enda som förändrats..

Anna och taxen Max

jossa5
9/12/13, 10:23 AM
#23

#22 Hm, han är lurig den lille Roffe! Men det är ju bra att han bajsar som han ska iaf. :) Behöver man inte bekymra sig för den delen.

Ja, tycker inte han borde känna av att din sambo är borta och jobbar, fast man ska väl aldrig säga aldrig. :/

Jag hoppas du hittar åt vad det är för något iaf!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
9/12/13, 10:38 AM
#24

#22 hehe ja han va säkert sur att han inte får följa med på kalaset ;) Jag har lagt spån på hyllplanet nu så om han ändå blir blöt om baken blir det veterinären. Sen ska jag iväg och köpa stickor nu och testa för det så jag kan sluta oroa mig för det eller får svar på vad det är om det nu är diabetes. Så känns ok när man har en "gameplan"

Anna och taxen Max

Anna4077
9/12/13, 10:45 AM
#25

Fick precis svara från blå stjärnan. En "olycka till" blir det veterinären! "Hej Anna! Att han urinerar på det viset är inte normalt. Det är viktigt att du kontrollerar att han inte blir irreterad i huden vid de områden som blir blöta. Om han inte börjar att kissa normalt tycker jag att det är bra om du bokar en tid för en kontroll hos någon av våra smådjursveterinärer"

Anna och taxen Max

NinjaKakan
9/12/13, 11:11 AM
#26

#25 det låter som en plan :) ta diabesttest och blir det inte bättre så åk in . Du är en vettig hamsterägare som tar ansvar! Heja dig ^^


Anna4077
9/12/13, 11:24 AM
#27

#26 han är ju min bebis :)

Anna och taxen Max

Annons:
NinjaKakan
9/12/13, 11:28 AM
#28

#27 ja precis ^^ samma här fast just nu vill jag nog mest tejpa fast en av mina i buren. Otto har rymt igeeeeen! Aaah


Anna4077
9/12/13, 11:54 AM
#29

#28 haha vilka banditer du har :p

Anna och taxen Max

NinjaKakan
9/12/13, 11:59 AM
#30

#29 ständiga problemet här hemma med hamstrar som rymmer. Suuuck :P


Anna4077
9/12/13, 10:18 PM
#31

#30 tur att dom är söta ;) Ny uppdatering. Köpte stickor idag. Det var inte dom som jag läst att andra använt med något liknande. Läste på en amerikansk sida där dom testat med denna så det borde ju gå det var det enda alla apoteken här hade. Gick till de två som finns i den "stora" orten här i närheten. Här på ön har vi två också men dom är jätte små. När jag kom hem hade han självklart kissat på hyllplanet men han var iallafall inte blöt så det var att plocka bort spånet jag lagt där. Nu har jag gjort rent både toaletten och hyllplanet så jag ska kunna testa honom. Självklart går han inte kissat på hela kvällen, troligen bara inte där jag vill. Inte nog med att han för tillfället har hälften så stor bur (vill att hans "kissställen" ska minimeras tills jag testat honom) Men nu när sambon är hemma passade jag på att få hjälp med att klippa klorna. Oj vilken arg hamster vi fick. Han drog till och med tänderna över min hand men det är inte konstigt så som jag höll fast honom. Jag är bara imponerad att han inte högg mig ordentligt. Han fanns sig bra i det även om han visade att han ville loss. Inte ett enda pip! Min duktiga lilla snutt.

Anna och taxen Max

Anna4077
9/13/13, 1:49 PM
#32

Gjorde två test på honom innan jobbet och båda var negativa

Anna och taxen Max

NinjaKakan
9/13/13, 2:30 PM
#33

#32 det är väl bra eller? :) ska göra det på mina med. Ska bara få loss tummen att göra det :)


Anna4077
9/13/13, 2:34 PM
#34

#33 jo det känns jätte skönt. Då är det inte det. Troligen är det bara jag som är överdrivet uppmärksam och nojig. Har kvar spån på hyllplanet och om han ändå blir blöt på baken blir det veterinären annars avvaktar jag lite till. Men minsta vikt nedgång eller annan försämring blir det veterinären. Jag är nog bara överdrivet nojig.

Anna och taxen Max

Annons:
DanceDiddi
9/14/13, 10:22 AM
#35

Ååååh vad intressant det kommer vara att läsa om Roffe.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Anna4077
9/14/13, 10:46 AM
#36

#35 va roligt att du tycker det :) han är en väldigt speciell varelse som har mycket för sig. Tycker iallafall jag :)

Anna och taxen Max

DanceDiddi
9/14/13, 12:14 PM
#37

Haha! Ja då!

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

[evilewa]
9/14/13, 9:40 PM
#38

Har läst…hoppas allt går bra

Anna4077
9/14/13, 10:45 PM
#39

#38 det gör det säkert :) har satt upp en extra toalett på hyllplanet så det kommer nog gå bra

Anna och taxen Max

[evilewa]
9/14/13, 11:13 PM
#40

KRAM

Foooer
9/15/13, 6:20 PM
#41

älskar att läsa dina inlägg. Gör gärna en blogg också :)

Annons:
Anna4077
9/15/13, 7:20 PM
#42

#41 har planer på det men jag är så fruktansvärt oteknisk att det känns väldigt komplicerat att få en bra design osv. Min lillebror är duktig men han skrattade åt mig när jag kom på idén :p

Anna och taxen Max

Anna4077
9/15/13, 7:20 PM
#43

#41 Tack för att du gillar och läser :)

Anna och taxen Max

Anna4077
9/17/13, 1:20 AM
#44

Nu har han inte blivit blöt om rumpan

Anna och taxen Max

Anna4077
9/17/13, 1:23 AM
#45

Nu har han inte blivit blöt om rumpan på ett tag. Jag satte in en till toalett, på hyllplanet. Verkar ha gjort susen. Fick möblera om lite i buren men ja nu verkar det vara ok. Lite drygt att behöva ha 3 sandbad/toaletter till en dvärghamster men men :). Han är fortfarande pigg och glad :) tur att någon är det :)

Anna och taxen Max

Anna4077
9/17/13, 10:27 PM
#46

Gah! Jag släppte ut Roffe en liten stund på toaletten, han har varit lite rastlös. Bland det första han gjorde va att kissa på golvet. Lyckligtvis på själva golvet och inte mattan (som min sambons mormor har vävt för hand). Vet inte om han försöker kissa in revir, men då borde fler vara med om det. Han är ju dessutom ett år gammal snart! Men men. Med den nya toaletten verkar saker fungerar bättre. Han använder inte alla tre utan byter runt efter humör och behag. Får börja ha ytterligare en på våran toa också verkar det som. Hur många dvärghamstrar behöver ha 4 toaletter?! Ja han är nog Sveriges mest bortskämda hamster… mina planer på att köpa den dyra sanden kan jag lika gärna slänga undan.

Anna och taxen Max

jossa5
9/17/13, 10:34 PM
#47

Haha, det låter så roligt att han måste/vill ha så många toaletter! Men vad gör man inte för dom små! :D

Och angående sanden, sandlådesand från bauhaus funkar lika fint. :) Fast din Roffe kanske är en finkissare? ;)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
9/17/13, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#47 han skulle kissa rakt på marken om han fick :P jag blandar chinchilla sand och sandlådesand så det blir inte dyrt. men hade tänkt köpa den dyrare sanden igen men det är ju uteslutet nu :P

måste bara visa hur min lille skrutt ser ut nu. bilden är as dålig men ni kan i alla fall få en bild av hus underbart söt han är. Var tvungen att starta datorn, koppla in telefonen och lägga upp bilden. av okänd anledning vägrar min telefon att lägga upp bilder och massa andra saker. men här ska ni allt få se :) så söt att mitt hjärta värker!

Anna och taxen Max

Annons:
Anna4077
9/17/13, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

När jag ändå håller på ska ni får se en bild på när jag köpt smörgåskrasse på ica och trodde Roffe skulle bli jätte glad, det blev han bara på ett annat sätt än jag hade tänkt.

Anna och taxen Max

jossa5
9/17/13, 11:15 PM
#50

:D

Haha, ser ut att ha massakerat den där krassen ganska duktigt! 😂

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
9/17/13, 11:21 PM
#51

visst är han duktig jossan? :) gillar hans min också på bilden. så tydligt att han förstår att det inte riktigt att de var vad jag hade tänkt :P liksom tagen på bar gärning :p

Anna och taxen Max

NinjaKakan
9/18/13, 6:08 AM
#52

#49 hahhahahahaha så söt!


Anna4077
9/18/13, 10:18 AM
#53

#52 ja han är underbar när han inte kissar på soffan eller matten :)

Anna och taxen Max

Anna4077
9/21/13, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Min kusin hade en bur som jag tog hand om. Han skulle göra sig av med den och den är helt oanvänd. En extra bur kan man alltid behöva även om den i mina ögon är för liten. Så fick jag hem den idag. Min sambo trodde roffe skulle tycka den va rolig så jag gjorde rent den och fyllde med spån så Roffe kunde undersöka den. Problemet nu är att jag inte får honom ur buren.. han gosade ner sig och la sig för att sova och vägrar komma upp..

Anna och taxen Max

NinjaKakan
9/21/13, 11:12 PM
#55

#54 sån har jag med :) fast har tagit loss huset och det som sitter ovanför :) så får man plats med mer :)


Annons:
Anna4077
9/21/13, 11:16 PM
#56

#55 jag tänkte låta han ha den med göra fler hål för ventilation :) vi får se hur vi använder buren sen. Nu har sambon med halvt våld och mutor fått honom ur buren :)

Anna och taxen Max

NinjaKakan
9/22/13, 7:56 AM
#57

#56 det låter bra :) jag ska väl för eller senare byta bort den till någon lite större som inte är en samla :P


Anna4077
9/22/13, 12:10 PM
#58

#Ja jag tycker den egentligen är lite liten men jag är ju nojig också :p troligen får vi (Christian) koppla in denna också nu när han gillade den så mycket.

Anna och taxen Max

[etsan]
12/6/13, 7:37 AM
#59

Hallå!? Hur går det hos Roffe ? :) Länge sedan någon uptaterade här.

Anna4077
12/6/13, 11:38 PM
#60

#59 oj vad slarvigt av mig! Så här är det. Roffe har fått en kompis! En taxvalp som heter Max. Dom kommer bra överens. Dessutom har Roffe hunnit fylla hela 1år nu. Jag köpte honom två hus i present som han använder flitigt. Han har också det senaste varit en tur till veterinären. Han har ett konstigt utslag. Dessvärre (eller som tur är?) Vet dom inte vad det är och pga att det inte verkar störa honom så tycker dom att vi borde vänta och se. Jag tycker det är konstigt men eftersom han inte kliar sig, tappar päls eller är torr så gör jag som dom säger. Varit där och ringt dom flera gånger under 3 veckor. Men ja. Han mår bra även om han är lite röd. Vi tjatar även på husse om att göra buren större. Det går det blandade resultat eftersom han jobbar en hel del just nu och valpen kräver väldigt mycket. Roffe är nöjd ändå. Han slipper bli motionerade så ofta och säger ifrån när han vill komma upp och leka. Ska prova att lägga upp lite bilder. Har en del nya. Ursäkta dålig uppdatering :)

Anna och taxen Max

[etsan]
12/7/13, 7:42 AM
#61

Nej vad gulligt, max the tax och roffe the hamster som kompisar

Anna4077
12/7/13, 10:58 AM
#62

#61 det är väldigt skönt. Alla sa åt mig att valpen skulle äta upp Roffe men ibland sitter Roffe i sin bur och tittar på Max som sitter utanför och tittar på Roffe :). Självklart får dom inte hälsa eller vara ensamma i samma rum. Men än har Max varit väldigt respektfull mot hamstern och även om han är nyfiken så håller han anstånd (eftersom jag säger det). Det är väldigt skönt :) inte roligt när folk envisas att tala om flera gånger att han kommer skada min lilla hampis

Anna och taxen Max

Annons:
Anna4077
1/14/14, 10:35 PM
#63

Äntligen verkar det som jag har fått ordning på Roffe's utslag! Jag har bytt strö, bytt mat och allt annat. Vill sist bytte jag ut chinchilla sanden mot något "råda sand" väldigt fin sandlådesand. Har haft det i ca 1 vecka nu. Eftersom jag tidigare har 3 toaletter har jag inte bytt varje dag. Men nu har jag den nya sanden samt byter varje kväll och jag tror det ger resultat! Sen har jag börjat ge kött 3dagar i veckan istället för sporadiskt. Vet inte vilket av det som gett resultat men jag ska köra på sanden, maten samt köttet. Bytte tillbaka till mitt gamla spån. Konstigt att 30liter spån räcker lika länge som 120liter alspån. Tycker det är smidigt med dom små 15 liters paketen. Passar perfekt när jag byter. Slipper förvaring stora påsar :) Jag är så glad. Hoppas utslaget kommer hålla sig borta.

Anna och taxen Max

[etsan]
1/15/14, 5:38 PM
#64

Gud så bra!

Upp till toppen
Annons: