Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1767 ggr
.m.m
5/16/13, 8:19 AM

Hjälp, min hamster är akut sjuk

Jag är tacksam för alla kommentarer. Vår dvärgis som är drygt ett år mår dåligt. Han har tappat drygt halva sin kroppsstorlek och känns benig. Väger så lite att man inte känner honom när man håller honom. Han var så svag igår så jag tänkte att nu är det kört! Han hade ingen som helst ork. Helt kraftlös… :( Halvdöd… Jag satt uppe och handmatade honom igår och jag tyckte han blev mer och mer intresserad av maten. Först verkade han ha svårt att ens öppna munnen. hade han inga tänder? Han ville inte dricka något. Den vattendoppade gurkbiten var inte så kul heller. Han började röra på benen lite och när han gick ett varv på mig efter några timmar, dock fortfarande försvagad, så lade jag tillbaka honom i sin bur på en varm bädd med mycket papper över. Idag är han sämre igen. Kraftlös och ointresserad av omvärlden… Vad är det för fel? Kommer han att dö? Kan vi rädda honom? Vi fick inte tag på veterinärer igår men idag är en ny dag. Alla råd och ideer här inne är dock mycket uppskattade!

Annons:
jossa5
5/16/13, 8:51 AM
#1

Försök fortsätta mata honom tills ni kommer in till veterinären. Det låter inte så bra. Jag hoppas att vetten kan hjälpa till!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

.m.m
5/16/13, 8:59 AM
#2

Tack! Han andning är mycket långsam. Han sitter här inbäddad i min famn. Det går inte att få i honom något. Vi har endast kunna fukta hans mun med pipett men det rinner bara ut… Han kurar inte ihop sig längre utan säckar bara ihop liksom… Det ser inte bra ut… Rådgivning hos vet snart.

jossa5
5/16/13, 9:01 AM
#3

Åh, det låter inte alls bra! :(

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

.m.m
5/16/13, 11:03 AM
#4

Efter flera knepiga veterinärer och deras kommentarer fick vi tag i en mycket vettig och seriös veterinär. Han bor en timme härifrån men det är det värt alla gånger. Han berättade i telefon hur vi skulle undersöka honom och vad som behövdes. Efter en stund och hans anvisningar förstår vi vad som är fel… På Luigis släta blöta haka från att vattnet vi försökt få i honom i dygnsvak åkt ut igen, upptäcker vi en svulst på hans hals. Mycket troligt är det att denna har växt inåt och täpper nu till både luft och matvägar. Därför åker mat och vatten ut och därför begränsas hans andning… Han är en riktig hjälte. Han kämpar och får lite kraft till när han märker att vi kämpar för honom. Du är inte ensam lille vän…

.m.m
5/16/13, 11:05 AM
#5

Han känns trygg i min famn. Jag tänker inte släppa honom ur den tryggheten förrän har lämnar sin kropp bakom sig. Han har ingen chans att överleva. Det förstår vi nu. Han blir sämre och sämre var timma. Var timma är en stor bonus för oss, men hur känns den för honom..? Idag har vi tid klockan två för avlivning hos samma veterinär som ville honom lika gott och ville försöka hjälpa, som vi. Det känns tryggt.. Det känns sorgligt…. Och det känns fruktansvärt. Jag har fällt tårar för våran Luigi. En tår för hans chanser till att bli frisk och få leva sitt liv. En tår för att han förlorat rätten till det han har blivit given.En tår för att man inte kan hjälpa honom. En tår för att jag förstår hans lidande och en för att jag förstår att detta är slutet. Slutet på ett underbart litet liv, som varje gång fått mig le, känt glädje och beundran, oavsett hur jag har känt mig sekunderna före. Han är ett stort liv i en mycket liten kropp. Du kommer alltid finns i mitt hjärta lilla vän. Lika nära som du ligger där nu. Du är speciell och underbar, på ditt alldeles egna lilla sätt.

jossa5
5/16/13, 11:25 AM
#6

Nej, men stackars liten! Va skönt att han har er iaf. Och även skönt att ni bokat tid, så att han inte ska behöva lida mer. Det är alltid lika hemskt när en liten kompis försvinner!

Sänder lite styrkekramar till er!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Anna4077
5/16/13, 12:38 PM
#7

Styrkekramar!

Anna och taxen Max

.m.m
5/16/13, 5:47 PM
#8

Tack ska ni ha.

Shjimm
5/16/13, 5:48 PM
#9

Det är så hemskt när djur blir sjuka, man kan inte förklara för dom att man vill hjälpa och att man vill deras bästa, och med små djur kan man inte ens göra något annat än titta på när de blir sämre. Jag beklagar.

.m.m
5/16/13, 6:22 PM
#10

Tack Shjimm.

Upp till toppen
Annons: