Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1067 ggr
Bella_Bus
5/14/13, 3:47 PM

förbereda för bebisar?

har fått i uppgift av en kompis att fråga här hur man på bästa sätt ska förbereda sig för bebis.

Ska dom ha några andra mat vanor?
Ska buren se ut på något speciellt sätt eller något man ska tänka på?
Ska dom helst ha trä hus eller går plast bra?

vad ska man tänka på när bebisarna är födda?

MVH

Annons:
Bella_Bus
5/14/13, 10:03 PM
#1

Ingen? Hon behöver svar snabbt då honan är dräktig redan :)

gerbil99
5/15/13, 7:15 AM
#2

Du kan försöka fråga på hamster iFokus också ifall det är någon där som vet. ;) Verkar som att fler är inne där… :)

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

jossa5
5/15/13, 10:03 AM
#3

Har aldrig haft en dräktig hona själv, men kan svara lite på dina frågor. :) Sen är det aldrig fel att fråga inne på hamster.ifokus heller då det är mer aktivt där.

Buren bör inte ha galler, och hon bör inte ha flera våningsplan. Så en låg bur, med mycket Bomaterial. Och har din kompis hamstervadd eller liknande bör hon byta det innan ungarna kommer, så att dom inte kan fastna eller göra illa sig. :)

Hon bör ha ett trähus. Plasthus ska man helst aldrig ha, då det kan bli varmt där i. Ett trähus, eller kartonghus andas på ett annat sätt än ett plasthus. :)

Mat… Ja, hon kan gärna få lite mer mat, så hon får lite mer kraft. Men sen behövs det bra mat efter att hon fått bebisarna med, då hon kan vara trött då.

Jag hoppas hon blir lite hjälpt av mina svar! Är det nåt mer så är det bara att fråga på! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Bella_Bus
5/15/13, 10:45 AM
#4

tack för svar ska meddela henne :)

elinjohansson
5/19/13, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har haft några kullar och förutom tipsen som är redan nämnda är det viktigt att ge mammans rikligt med mat, gärna lite extra färskt och protein.

Om Mamman är undernärd och utmärglad vid födseln kan hon gå så långt att käka upp någon unge så hon endast har så många hon kan ta hand om! Så därför är detta viktigt även efter födseln.

Sedan gäller det att absolut inte störa, man får inte röra ungarna eller honan på två veckor, som en regel. Detta för att de inte ska lukta konstigt. Så låt dem vara ifred.

Upp till toppen
Annons: