Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 893 ggr
Emmy_maria
2013-04-25 17:45

2 Frågor

Hej, jag har lite frågor här. Jag håller på att samla på mig information för att i framtiden eventuellt starta uppfödning. Så det är alltså inte aktuellt med nån parning nu :) 1. Hur stor bur bör man ha om man har två honor som bor med varandra och ena honan dessutom får en kull? Och hur stor ska buren vara om man t.ex har bara två hanar i en bur? Är inte så bra på det här med matte, hehe ;) 2. Jo, jag har läst någonstans att om man har två hanar som bor med varandra och man tar ut ena hanen för att handpara den, sen när den hanen kommer tillbaka till sin burkompis så känner kompisen av att hanen har varit och parat sig och blir då sur på hanen. Stämmer det? Vet inte om jag har stoppat det här i rätt grupp, men ni får väl flytta på den om det är fel! Tack :)

g

Annons:
[Ingunn_1969]
2013-04-25 20:14
#1

1. Antar att du inte menar Jordbrukverkets regler, L80, där är måtten löjligt små. En vanlig bur, t.ex mini-duna går bra att ha dom i. Har du möjlighet att ha större så är det naturligtvis bra.

2. När jag handparar en hane som bor med en kompis brukar jag ta ut båda. Den ena i lekhage, den andra för parning. När hanen har parats fördigt sätter jag tillbaka honom i buren. Där får han vara ensam ett tag, då hinner han få rätt lukt igen. Det brukar gå bra.

Emmy_maria
2013-04-25 21:03
#2

#1 Okej, tack! Så man kan ha en 130 L SAMLA till dom?

g

[Ingunn_1969]
2013-04-25 22:35
#3

Ja

Upp till toppen
Annons: