Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1792 ggr
zatanica
2013-03-28 23:42

Fyra blev flera

I höstas köpte jag fyra roborovski hamstrar hanar. Det var tänkt att de skulle bo i mitt terrarium som är ca 1 meter långt och 40 cm högt och brett. Rätt stort med andra ord.

Det gick prima ett tag tills den ena blev utmobbad och de skulle alltid vara på denna. Så då fick den flytta till egen bur ett tag. Provade sedan ett par gånger att sätta ihop dem igen utan lyckat resultat.

Så det blev tre kvar i den stora och en i ett mindre akvarium.

Efter ett tag så var det dags igen i terrariet med tre, en blev mobbad igen.

samma procedur igen, utan resultat.

Testade olika varianter så ingen skulle få vara själv och lyckades sedan trodde jag.

De två i det lilla gick jätte bra ihop.

Men de två i terrariet gnabbades till och från för att sedan verka bli sams, de delade helt enkelt av terrariet och bor i varsin ända.

Så känns bara som jag har haft otur och har tyvärr inte alls varit så glad som jag velat, hade sett fram emot dem så mycket.

Så nu idag tycker jag att jag hör pip ifrån lilla buren. Så när det var dags för nytt vatten och mat nu på kvällen lyfter jag på huset och där ligger ett gäng små rosa bäbisar.

Så från fyra problem hamstrar så har jag nu ett gäng till. Tror det var sju, ville inte störa så mycket. De är ett par dagar gamla då de inte var sådär ytte pytte.

Har råkat få hamsterbäbisar förut, men det var vintervita och det var många år sedan- De två var köpta på djuraffär och vipps så hade fått två kullar :(

Ska nu göra iordning en plastlåda och flytta över pappa dit, för tror inte han kommer funka med de två i terrariet, men får testa i morgon. Nu i kväll/natt får han helt enkelt bo själv.

Men med tanke på hur stora bäbisarna ändå var så anar jag att det blir en kull till :(

Lite blandade kännslor kan man säga.

Men har gett mamma en massa god mat nu så hon ska ha det bra, massa toappaper har hon fått med.

Annons:
[Ingunn_1969]
2013-03-29 07:29
#1

Vad tråkigt att det blev så mycket strul! Jag har tyvärr liknande erfarenheter av robbarna. Började med en hanflock på fem unga hanar i ett stort akvarium, det gick bra ett tag men sen blev två mobbade och skadade så de fick jag flytta på. Av de tre kvarvarande visade sig en vara en hona så då var det inte så konstigt kanske att det blev bråk. Tack och lov fick hon inga ungar, eller om hon valde att städa undan dom, jag vet inte. Köpte en ny liten kompis åt henne och trodde att nu borde väl allt vara frid och fröjd. De två som blev mobbade och skadade trivdes bra ihop, enda tills bådas skador var ordentligt läkta, då gav de sig på varandra och slogs, så då blev de illa tilltygade igen. De två kvarvaranda hanerna i akvariet slogs också efter ett tag och den ena blev illa skadad. Så tillslut satt jag alltså med två honor som trivdes bra ihop men fyra ensamma hanar i varsinn bur. Trist. Hoppas det går bra med dina små ungar och att du hittar en bra lösning på alla problem så du kan tycka att det känns roligt igen!

zatanica
2013-03-29 08:30
#2

Oj tråkigt att du oxå råkat ut för samma. Men nu sitter pappan i en egen plastlåda inne på toa. Enda plattsen som fanns, vill ju inte riskera att katterna kommer åt honom. Är ju lättare för dem att ta sig in i en lätt plastlåda, tur man har en massa akvarium och plastlådor. Det som gör mig mest ledsen är att mamma och pappa är syskon. Men o andra sidan är det dessa 2 som är de finaste och mysigaste av mina fyra. Tror att ungarna är ca 5 eller 6 dagar idag. Baserat på erfarenhet från vintervita och några engelska sidor om avel på robbar.

Therese.G
2013-03-29 08:34
#3

Tråkigt att det blev som det blev. :/

Har själv haft problem med robbar som inte var så vänliga mot varandra, dock aldrig hittat nya hamsterbebisar i buren. (Tack och lov!)

- Therese

Scorpio97
2013-03-29 08:37
#4

Har hänt mig också. Köpte två robbar (pojkar) från djuraffären. Inget bråk alls, men några månader senare hittade jag tre småttingar i buren. Jag lät dock pappan gå kvar i samma bur nästsn en vecka, och det blev ingen mer kull. Så om du har tur blir det bara en kull (: För mig dog dock två av ungarna, av okänd anledning, men jag hoppas verkligrn det går bättre för dig! :D


//Jessie

zatanica
2013-03-29 09:32
#5

Håller tummarrna att det inte blir några flera. Känns inte rätt mot de små liven att bli till på det viset när mamma och pappa är syskon med.

Mina robbar kommer dock inte från djuraffär.

UlrikaD
2013-03-29 14:13
#6

Har du köpt robbarna av uppfödare så kanske han/hon har möjlighet att ta tillbaka någon, om du vill det såklart. Alternativt hjälpa dig med bebisarna. För jag antar att det är uppfödaren som könsbestämt?

Jag köpte ett gäng robbar för flera år sen. Var helt övertygad att jag hade hanar i en bur och honor i en. Sen när en annan person tog över två visade det sig att det nog inte var så lätt att könsbestämma robbar. Hon fick bebisar hos sig. Ruskigt pinsamt. Men då hade både jag och den uppfödaren jag i min tur köpt av sett fel.

Så har du köpt av någon uppfödare som du kan ha kontakt med så kan du förhoppningsvis få hjälp.

Annons:
zatanica
2013-03-29 16:55
#7

Jo jag har kontaktat henne som jag har köpt av, tyckte att det var bra om inte annat att hon visste att de små liven fans till.

Tror mamma hamster sköter ungarna bra, hon boar och har sig när jag lägger i mera toapapper. Ute och samlar mat ibland, men sedan direkt tillbaka till ungarna.

[Iyen]
2013-05-13 23:39
#8

Och här sitter jag med tre robbar som också bor i varsin bur. Kan någon länka eller hänvisa till någon källa på att de bör leva flera tillsammans. För jag litar inte på det.

[Iyen]
2013-05-14 07:48
#10

#9 jag ser ingen sådan källa jag menar. Vad jag vill veta är varför det står så, ATT det står så det vet jag redan. Alla lagar är inte bra. Och jag vill veta varför lagen är utformad som den är. Och vad jag då önskar är att läsa om forskning, helst direkta artiklar som är hyggligt aktuella. Men nu har jag annat för mig än att leta upp det själv. Lat och fråga kan man ju alltid vara, även om det inte alltid nappar.

[Ingunn_1969]
2013-05-14 08:36
#11

Titta in på Vildvittrans hemsida under Länkar

http://vildvittrans.wix.com/home#!lankar/c2po

Här finns några artiklar om dvärgarnas liv i det vilda.

Ingen förklaring till varför lagen är som den är men dock lite mer ljus på deras förmåga att bo fredligt ihop i burar, eller snarare en förklaring varför det ofta fungerar så dåligt.

Sammanfattningen av artiklerna är att de i det vilda troligen inte bor tätt tillsammans utan mer i koloniliknande former, det vill säga att alla har en varsinn egen bohåla, flyttar ihop tillfälligt när det är dags att göra ungar men sedan skiljs åt och lever ensamma igen.

[Iyen]
2013-05-14 09:02
#12

#11 tack Ska läsa :)

zatanica
2013-05-14 15:22
#13

#11 ingunn_1969 det var precis så mina funderingar började gå när det sket sig med mina att de är gabska så lika kaniner. Att de då alltså skulle vara koloni djur som ses ibland när det passar och myser gisar och har sig, men mestadels är de själva i sitt hörn av reviret eller vad man ska säga.

Har även lagt märke till att miniburmåttet för robbarna borde ökas med massor.

Tråkigt Iyen att du har råkat ut för typ samma sak. Själv har jag konstaterat att jag nog inte tycker att robbar är ett lämpligt djur att hålla som husdjur, svårt att ge dem vad de kräver i yta, sysselsättning och sällskap av andra robbar.

De finns fortfarande kvar om någon känner att de vill ta över dem.

Annons:
[Iyen]
2013-05-14 16:14
#14

#13 jag har nog kommit fram till ungefär samma sak. Har inte plats för större bur än 88x45cm :/

UlrikaD
2013-05-14 17:22
#15

#10 Sorry, läste ditt inlägg som att du ville ha källa till var de stod att de skulle leva tillsammans.

Jag tror att man har tur och otur och att det finns mer eller mindre fredliga linjer som klarar av att bo i grupp i fångenskap på mindre yta än i det vilda.

Jag har haft tur med de flesta av mina dvärgar. Mina vintervita har bott ihop hela livet. Hade inte campbells så länge, men två par levde ihop och ett par delade jag på. Men då satte jag en från det delade paret till en av grupperna med två i. Så en grupp blev då tre istället. Det funkade hur bra som helst.

Har haft fyra olika grupper med robbar. Den största var på 6 stycken och den minsta på 3. I en fyra grupp fick jag problem där en blev mobbad. Satte honom i den minsta gruppen så den blev fyra istället. Robbe-grupperna levde tillsammans tills de blev gamla och dog en efter en av ålder.

Så jag känner att jag har haft tur med mina. Och jag tror att mycket kan bero på "person-kemi" i och med att när de två av mina inte funkade med sin dåvarande grupp så kunde jag lätt byta över till en annan. Så det var inte djuren det var fel på som var elaka, dumma eller aggressiva. Det var bara att det inte stämde mellan just de två individerna.

Jag vill ha fler dvärgar framöver och kommer då fortsätta att köpa två eller fler att ha tillsammans.

Upp till toppen
Annons: