Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1100 ggr
[Wilbur]
3/27/13, 8:19 AM

Krossade mitt hjärta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder, igår krossades mitt hjärta och jag blev återigen matmor till två dvärghamstrar

En vit äldre hane med tuffsig päls och en äldre agouti hona som fattas ett öga. Deras ålder uppskattas till 1,5 - 2 år.

Dessa två dvärgar skulle avlivas. 

- "De producerar inte längre.."

Honan är stapplig, pälsen är fet och bortskavd på sina ställen.. Det är så sorgligt att se henne.. Pälsen på magen är nästan helt borta pga det ständiga diandet från otaliga kullar.

Hanen Nicke är i något bättre skick, men även han är stel och ovårdad, hans Klor krullar sig.

Dessa två dvärgar vet inte hur man rullar i ett sandbad.. De har aldrig sprungit i ett hjul, de vet inte ens vad bo-material är..  de har aldrig ätit färskmat.

Det minsta jag kan göra är att se till att dessa små änglar får en bra sistatid på jorden. De ska uppleva hur det SKA vara att vara hamster. När de lämnar mig ska dessa små veta hur det känns att vara älskade.

Jag hade tre hamstrar och var nöjd, 
men detta är det minsta jag kan göra.

Annons:
[Wilbur]
3/27/13, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nicke.

[Wilbur]
3/27/13, 8:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Reva.

[Wilbur]
3/27/13, 8:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Reva.

Bella_Bus
3/27/13, 12:00 PM
#4

Stackars hamstrar :(

Vilken tur att du räddade dom så dom får de bra nu :)

jossa5
3/27/13, 12:49 PM
#5

Åh, va underbart att du tog dom! Stackars hampisar som levt sådär dåligt innan. Jag hoppas dom är/blir trevliga och går att gosas lite med! Men ser ju redan bra ut om man tittar på dina bilder, med sandbad och färska grönisar och allt! :D

Inte för att hijacka tråden, men var på Arken Zoo tidigare, när dom fick en leverans från Imazo. Två petboxar med hampisar. Kände bara för att ta dom och springa, så att dom skulle få det bra! 😂

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Gur4m1
3/27/13, 1:57 PM
#6

Vackert av dig att ge dem en bra sista tid. Hemskt är vad det där är.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[etsan]
3/27/13, 2:49 PM
#7

Nej Gud vad skönt för de! Det är riktigt bra gjort!

hikaru
3/27/13, 4:18 PM
#8

❤️

//Sara

hikaru.se

Frosstis
3/27/13, 4:19 PM
#9

Jättebra gjort. Jag vill hellre ta hand om sådana hamstrar än hamstrar från uppfödare. Dessa hamstrar kommer få det jättebra hos dig, du är verkligen jättebra!!

Bor dessa i samma bur?

[Wilbur]
3/27/13, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

De bodde ihop igår kväll, mest pga att de var extremt osäkra.
Idag bor de i varsitt terrarie med eget hus och massa mysigt toapapper att boa med, sand så att de kan rulla sig och ett hjul att rusa i!

Nicke verkar mest frustrerad, han springer i hjulet och letar lite efter henne, medan Reva verkar tycka att det är ganska skönt att bo själv.

Reva är förresten riktigt otam, jag får inte ens byta hennes mat utan att hon sätter sig i min arm..

Frosstis
3/27/13, 7:33 PM
#11

Ojdå, Reva kan inte ha blivit hanterad särskilt bra.

[Wilbur]
3/27/13, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Reva, från hennes "finare sida"..

[Wilbur]
3/27/13, 7:34 PM
#13

11# Tror aldrig att Reva blivit hanterad ens en gång..

Annons:
iJennie
3/27/13, 8:58 PM
#14

😭

/Kram Jennifer

Vildvittrans
3/28/13, 12:29 AM
#15

Usch vad hjärtat värker av sånt här, men tur att det finns folk som vill göra som du gör nu. Tänk vad underbart att de åtminstone slipper avsluta sina dagar utan att ens en enda gång få ha varit hamstrar, så som hamstrar ska vara.
Jag har gjort samma sak men då en liten Robbe jag sett i en djuraffär under lång tid. Hon bodde alltid ensam, va otroligt stressad och understimulerad så ingen ville väl ha henne eftersom hon ärligt talat såg rätt galen ut. Men självklart blir man lite galen av att bo ensam när man är flockdjur i en tom väldigt liten bur utan några saker. Inget Bomaterial men faktiskt ett sandbad. Bara det att sandbadet innehöll grov sand, inte fin sand så det dög bara som toalett. Hon levde inte länge, inte ens så länge att hon hann få den lilla kompisen jag tingat åt henne. Men jisses så lycklig hon va när hon fick en hel samla-låda full med skoj och mys. Underbart söt va hon lilla Pyret. Men hon va gammal. Djuraffären ville inte ens på ett ungefär säga hur länge hon varit i butiken. Den galna saken ville ju ingen ha så jag fick henne för en 50-lapp. Bästa valutan för en 50-lapp någonsin, nämligen hamsterlycka!

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Upp till toppen
Annons: