Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 2531 ggr
[kronoskogensvintervita]
2013-03-25 17:08

Läsvärt om Mandariner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Alla,

Eftersom det har varit en hel del diskussioner om det stackars mandarinerna så är detta ganska läsvärt och ger kanske lite klarhet i del funderingar 🙂

http://kronoskogensvintervita.weebly.com/sweet-mandarin.html

Annons:
[Wilbur]
2013-03-25 17:55
#1

Jag har en rödögd mandarin..? Vad jag förstod var det för att det var en korsning med Campbell.. (hon är zoohamster) då rödögt inte fanns hos vv?

Therese.G
2013-03-25 18:33
#2

#1 Det stämmer att det är en korsning, dvs en hybrid. Röda ögon finns inte hos vv

- Therese

[Wilbur]
2013-03-25 19:25
#3

Jag måste vara lite efter.. Tolkade det som att en vv och en Campbell inte kunde få mandarin..

Therese.G
2013-03-25 20:33
#4

De lärda tvistar om ifall mandarin kommer från hybrider eller om det är en spontan genmanipulation. Tror dock inte det ska spela någon roll om det inte går mellan vv och campbells då genen är dominant, men båda föräldrarna måste bära på genen.

Har för övrigt inte hittat några bevis vart ifrån mandarin kommer.

- Therese

[kronoskogensvintervita]
2013-03-25 21:03
#5

Sant, finns inga rödögda mandariner, bara svarta ögon🙂

Campbell har andra färger som påminner om mandarin, men då får man röda ögon, "oranga campell har endast röda ögon. Det är möjligt att en vintervit har parats med en Campbell, men då är det heller ingen mandarin :)

[kronoskogensvintervita]
2013-03-25 21:04
#6

Mandariner har inga röda ögon 🙂

Annons:
[Wilbur]
2013-03-25 21:23
#8

Såå.. min hamster kan omöjligt vara mandarin pga hennes ögonfärg?
Den andra har samma färg men är mörkögd.. då är inte han heller mandarin? Mandarin är väl en färg/teckning och ingen art?

(superförvirrad)

Therese.G
2013-03-25 22:14
#9

Mandarin är en färg

- Therese

[Wilbur]
2013-03-25 22:24
#10

Ögonfärgen räknas alltså som en del av färgen..

Ursäkta att jag är så frågvis..
Men om min brud nu inte är mandarin pga ögonen, vad är hon då?
Obestämd?

[kronoskogensvintervita]
2013-03-26 08:03
#11

Lägg upp lite bilder på dina söta hamstrar här 🙂

JAg vet inte vad din färg kallas? men det jag vet är att mandariner har inte röda ögon så isåfall kanske man skall säga en orange hybrid 😉

[kronoskogensvintervita]
2013-03-26 08:04
#12

Det finns inga rödögda VV över huvudtaget så jag instämmer med ovanstående talare🙂

[Wilbur]
2013-03-26 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Så här ser hon ut.

Annons:
[Wilbur]
2013-03-26 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

I pälsbyte.

Be-Bopz
2013-03-27 00:10
#16

Länken i #7 Säger ju inte att mandariner INTE är hybrider tyvärr, jag håller med i det som sägs, det vore trevligt om mandariner vore rena vintervita, för det är en vacker färg, så det blir snedvridet när man skriver att uppfödare av dvärgar är stora motståndare till mandariner, de är ju inte motståndare till färgen mandarin, men mandariner ska inte in i den rena vintervita avel som bedrivs av de som är seriösa.

Sen måste man även inse att de mandariner som finns och avlas på i Sverige idag är förmodligen hybrider.

Vildvittrans
2013-03-27 01:07
#17

Nja jag tycker ni är inne på rätt spår men inte helt.

Man har provat att återskapa teckningen Mandarin genom att korsa rena Campbells med rena Vintervita. De provade kanske att korsa en Campbells med färgen Sandy som väl är en av de färger som är närmast Mandarin. En guldgul hamster med svarta ögon, med en ren Vintervit Sapphire. De gjorde många såna här testparningar men aldrig fick de fram just Mandarin.

Därmed inte sagt att en Mandarin aldrig kan vara hybrid eller rödögd. Har du redan en Mandarin och parar den med en rödögd Campbells kan du få en rödögd Mandarin. Eller iaf en hamster som ser precis ut som Mandarin men med röda ögon. Dessa är ju vanliga i djuraffärer.

Det är ju stor skillnad mellan att försöka återskapa en färg man inte har än att modda en färg man redan har så den får tex röda ögon.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
2013-03-27 01:11
#18

ps. Hade inte Singapore köpt de första Mandarinerna som även jag tror uppstod bland rena Vintervita hade läget idag varit annorlunda. Där hybridavlar man hej vilt och det va dessa och några andra hybridavlande uppfödare som köpte upp Mandariner, tokavlade för att tjäna pengar på den nya teckningen och sålde till tex IMAZO varifrån våra Mandariner vi har i Sverige är köpta. Det spelar med andra ord ingen roll om de va rena från början. De är förstörda nu. Och ju mer man fortsätter hybridavla desto mindre sannorlikt är det att vi kommer få en spontan genmutation som ger oss den här möjligheten till en ny färg eller teckning igen. Väldigt ledsamt 😕

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
2013-03-27 01:22
#19

Sedan tycker jag det är en del i texten TS länkat till som är lite underliga. Till exempel: I början är alla mandariner rena färger och vi har blandat in andra linjer och på så sätt orsakat diabetes. TS refererar tidigare till att det kan vara "blue-wildtype genen" som kan ha ställt till det för Mandarinerna. Blue-wildtype är Sapphire om man google-översätter från Holländska så jag gissar att det är från en Holländsk sida. Då får vi gå tillbaka till grunderna:
1. Mandarin är ingen färg. Det är en dominant teckning. Därför kan den aldrig bara ha varit ren Mandarin. Hamstern måste ha en färg och kan inte bara ha en teckning.
2. Det finns Agouti Mandarin och Sapphire Mandarin, med och utan Pearl. Så givetvis har andra färggener varit inblandade. Det är omöjligt att undvika.

Men det förklarar inte varför diabetes uppkom på just Mandariner. Det dyker upp en och annan Vintervit med diabetes men vad jag vet är det inte bundet till varken Agouti eller Sapphire. Däremot ansågs man kunna knyta diabetes till Mandarin och en del hävdar särskilt till Sapphire Mandarin. Därför tror jag att det, som TS också skrivit, att det beror på hård avel på den nya teckningen eller kanske i kombinationen Mandarin med Sapphire av någon anledning.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Odette
2013-03-27 16:31
#20

Mkt intressant! 

"Det spelar med andra ord ingen roll om de va rena från början. De är förstörda nu." Det är det jag tycker är så tråkigt, att man kanske haft en spontan mutation från början men som man inte tagit till vara på, på "rätt" sätt :/

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
[Ingunn_1969]
2013-03-27 17:58
#21

#20 Ja, det är synd och det borde vara en erfarenhet att ta med sig. Uppstår en mutation i en hybridlinje är den ingenting värt då det inge går att avgöra om det är den andra artens färggener som har bidragit eller om det är en äkta mutation.Uppstår det däremot en mutation i en ren linje är det däremot mycket värdefullt och intressant. Ytterligare ett argument till varför det är bra att avla på så rena linjer som möjligt!

UlrikaD
2013-03-27 19:33
#22

TS har tagit bort sitt konto från iFokus.

Be-Bopz
2013-03-27 19:45
#23

Tråkigt att se 😕

Upp till toppen
Annons: